| |
(Laan
van Nieuw Oost Indië)
| | |
Afkorting: |
Laa |
Maatschappij: |
Nederlandse
Spoorwegen (NS) |
Architect: |
C.
Douma |
Bouwjaar:
|
1978 |
Verbouwd: |
2006 |
| |
| |
Dit station
is zowel qua omvang als reizigersaantallen het derde van Den Haag, na Centraal
en Hollands Spoor. Het is een wat merkwaardig station, dat tegenwoordig zowel
door de trein, de tram als door de metro wordt gebruikt. Van de zes perronsporen
worden alleen de sporen 3 tot en met 6 voor het treinverkeer gebruikt. Ook opvallend
is de naam van het station; Laan van Nieuw Oost Indië. Die wordt officieel
afgekort tot Laan van NOI, maar dit zorgt wel eens voor verwarring. Ik heb zelfs
wel eens de naam "Laan van Noi" -dus fonetisch uitgesproken- gehoord... Dit
toch wel bijzondere station bestaat sinds 1907, maar de voorgeschiedenis ervan
gaat veel verder terug. Al in 1843 was op deze een halte, nabij een tolweg tussen
Den Haag en Voorburg (de latere Laan van Nieuw Oost Indië"). Dat juist
op deze plek een stopplaats kwam was te danken aan een bewoner van een nabijgelegen
buitenplaats, die tevens eigenaar was van de tolweg. Hij wist bij de HIJSM (die
de spoorlijn Amsterdam - Leiden - Den Haag bouwde en exploiteerde) te bedingen
dat bij de genoemde weg een dergelijke voorziening zou komen. Uiteraard was zo'n
halte in een -toen nog- onbebouwd gebied niet levensvatbaar en in 1864 werd de
stopplaats "Nieuw Oosteinde" opgeheven. Maar als aan het begin van de
twintigste eeuw de lokaalspoorlijn tussen Den Haag en Scheveningen Kurhaus wordt
aangelegd is diezelfde omgeving een snelgroeiende woonwijk. In 1907 kwam er daarom
een nieuw station, dat de naam "Laan van Nieuw Oost Indië" kreeg.
Die naam werd dus nog niet vooraf gegaan door de stadsnaam Den Haag. Wellicht
had dit te maken met het feit dat tijdens de aanleg van de spoorlijn de geplande
halte nog op het grondgebied van de toenmalige gemeente Voorburg stond. Kort voor
de ingebruikname van de spoorlijn vond een kleine grenscorrectie plaats, waardoor
de halte Laan van Nieuw Oost Indië wél in de gemeente 's-Gravenhage
kwam te liggen. Nog altijd staat het station bijna letterlijk op de gemeentegrens
Voor
de bouw van de Z.H.E.S.M.-spoorlijnen naar Scheveningen en Rotterdam moest de
Oude Lijn worden opgehoogd, waardoor de spoorlijn naar Rotterdam Hofplein onderlangs
kon kruisen. De perrons van station Laan van Nieuw Oost Indië hebben dus
altijd al op een hoge spoordijk gelegen. Het haltegebouwtje stond echter op straatniveau,
via een tunneltje konden de drie perrons worden bereikt. Dat stationsgebouwtje
was een wat kleinere en eenvoudiger variant van het vroegere stationsgebouw van
station Leidschendam-Voorburg, welke werd ontworpen door architect J.J.L. Bourdrez.
Deze architect ontwierp trouwens de meeste stationsgebouwen voor de Zuid-Hollandsche
Electrische Spoorweg-Maatschappij. Zoals al aangegeven telde het station destijds
drie perrons, waarbij het middelste een eilandperron was. Hierop stond een perrongebouwtje. De
halte Laan van Nieuw Oost Indië bleef tot halverwege de jaren zeventig in
haar oorspronkelijke vorm bewaard. Maar de bouw van het nieuwe Haagse Centraal
Station, met daarbij een verbindingsboog vanuit de richting Leiden, de aanleg
van de Zoetermeerlijn én de komt van het ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid luidde een grootschalige ombouw van station Laan van Nieuw Oost
Indië in. Allereerst werden er twee extra sporen aangelegd en kwam er een
vierde perron. Het oude haltegebouwtje stond in de weg en moest worden gesloopt.
Er voor in de plaats kwam een nieuwe entree, waarbij de loketruimte, trap naar
het nieuwe eerste perron en de perronluifel tot één geheel werden
samengebracht. Hierdoor was een behoorlijk entreegebouw ontstaan. Overigens werden
ook de overige perrons van een overkapping voorzien. Begin 1978 werd het vernieuwde
station in gebruik genomen, enkele maanden later werd de stationsnaam gewijzigd
in Den Haag Laan van NOI. Als zessporig treinstation heeft het slechts 27 jaar
dienstgedaan. Zoals ongetwijfeld wel bekend werden in 2006 de Zoetermeerlijn en
de Hofpleinlijn door de NS afgestoten, waarna ze werden omgebouwd tot metrolijnen.
Ook station Den Haag Laan van NOI moest worden omgebouwd, waarbij het meest in
het oog springend de perrons langs de sporen 1 en 2 zijn. Vanwege de verschillende
typen materieel dat hier stopt hebben deze perrons verschillende hoogten. Dat
geldt ook voor het westelijke eilandperron (spoor 2/3), dat nu over de gehele
lengte in tweeën is gesplitst. Het was trouwens niet de enige verbouwing,
enkele jaren eerder werd het station van liften voorzien. Ook kreeg een deel van
het gebouw haar -inmiddels kenmerkende- groene beglazing. Een loket heeft het
station allang niet meer, al sinds jaar en dag is er een Kiosk. In de nabije toekomst
staan er opnieuw grote veranderingen voor zowel het station als de directe omgeving
op stapel. Het voormalige ministerie van Sociale Zaken staat op de nominatie te
worden gesloopt om plaats te maken voor twee woontorens. Het station moet "een
volwaardig knooppunt" worden. Alsof ze dat nog niet was
|
Boven:
Het huidige station werd in de winter van 1978 in gebruik genomen en heeft een
opvallend fors stationsgebouw, zeker voor een voorstadhalte. Het werd gebouwd
naar een ontwerp van architect C. Douma en is een stationsgebouw, perrontrap en
perronluifel ineen. Het groengekleurde glas werd later aangebracht, maar is voor
dit gebouw een waardevolle toevoeging gebleken... .
Onder:
Het station telt niet minder dan vier perrons, waarvan er twee eilandperrons zijn.
de andere twee zijn smallere zijperrons. Van de zes sporen worden alleen 3 tot
en met 6 gebruikt voor het treinverkeer. De perrons zijn allen van een bescheiden
overkapping voorzien. Deze foto werd genomen vanaf het eerste eilanaperron, langs
spoor 3, en is gezien in de richting Den Haag HS/CS. .
| |
| | | | Onder:
Al sinds de ingebruikname van de spoorlijn Den Haag - Leiden is er bij de kruising
van de Laan van Nieuw Oost Indië een halte. Het allereerste exemplaar was
geen succes en werd in 1864 opgeheven. In 1907 werd het station nieuw leven ingeblazen.
Het stationsgebouwtje oogde op het eerste gezicht eenvoudig, maar had wel degelijk
enkele interessante details. Denk hierbij aan het halfronde venster boven de ingang
en het markante dakruitertje. Merk ook op dat het eerste perron via een trap in
de buitenlucht was te bereiken... .
| Onder:
Een blik op de perrons. Deze foto werd rond 1930 gemaakt, kort voordat het gebouwtje
op het middenperron zou worden uitgebreid. Het treinstel dat hier langs het perron
staat wordt het Z.H.E.S.M.- materieel genoemd en waren de eerste elektrische treinstellen
van ons land. Zoals wellicht bekend waren de Hofpleinlijn en de spoorlijn naar
Scheveningen de allereerste spoorlijnen die van meet af aan waren voorzien van
een bovenleiding
.
| | | | | Onder
(beide foto's): De perrontunnel (foto linksonder) oogt op deze foto wat donker
maar in de praktijk valt dit erg mee. Wel is de tunnel vrij smal, zeker gezien
het aantal reizigers dat dit station dagelijks krijgt te verwerken (zo'n 17.000).
De tunnel eindigt aan het andere einde van het spoor, waarbij deze Voorburgse
zijde over een eigen, volwaardige ingang beschikt. (foto rechtsonder) Over Voorburg
gesproken; deze foto werd (overigens zonder dat ik dat destijds wist) in de gemeente
Leidschendam-Voorburg gemaakt, zó dicht staat het station op de gemeentegrens.
Het station beschikt sinds het begin van de huidige eeuw over liften. Om deze
te bereiken moet men eerst de trap of de hellingbaan op... .
| | | | | | | Onder:
De trap naar het eerste perron is een oase van licht. Maar dat vele licht bleek
ook een keerzijde te hebben; op zonnige dagen kon het hier een broeikas zijn.
Om die reden werd het jaren geleden werd het jaren geleden van groen zonwerend
glas voorzien. Dit is trouwens de enige trap die met een U-bocht naar boven gaat.
Ondanks het feit dat de tunnel ruim een meter boven straatniveau ligt is de klim
naar het perron best fors. De liften zijn dan ook bepaald geen overbodige luxe
.
| Onder:
Sinds het najaar van 2006 worden de eerste twee sporen niet meer door NS-treinen
bereden. Na een intensieve verbouwing werd dit station onderdeel van het RandstadRail-netwerk.
Tegenwoordig wordt er met diverse soorten materieel gereden, dat elk een eigen,
specifieke perronhoogte vereist. De perrons ogen daardoor rommelig. Overigens
heeft dit deel van het station haar "oude" naam "Laan van NOI"
terug, waarbij wel de afkorting NOI bleef
.
| | | | | Onder:
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid was jarenlang pal tegenover
het station gehuisvest. Het enorme kantoor werd ontworpen door de bekende architect
Hertzberger en kwam in 1990 gereed. De komst van het ministerie naar deze locatie
was destijds één van de redenen om het station Laan van Nieuw Oost
Indië fors uit te breiden, desondanks duurde het jaren voordat het daadwerkelijk
gerealiseerd werd. En na amper 25 jaar werd het gebouw alweer verlaten In 2016
kwam het leeg te staan en kreeg het een tijdelijke bestemming. Inmiddels zijn
de dagen van het enorme kantoorcomplex geteld, het zal binnenkort tegen de vlakte
gaan. Tegen de voorgenomen sloop is overigens fel protest aangetekend, één
van de fanatiekste tegenstanders is de architect van het gebouw... .
| | | | |
versie: 22-04-2023 |