Home ] Terug naar periode 1965-1985 ]Vorige station ] Volgende station ]
  

 

DIEMEN

  
Afkorting:Dmn
Maatschappij:Nederlandse Spoorwegen (NS)
Type:Standaardgebouw type "Sextant"
Architect:C. Douma
Bouwjaar: 1978
Gesloopt:2021
Baanvak: Amsterdam Centraal - Weesp
  
  
Al geruime tijd is de omgeving van station Diemen een enorme bouwput. Reden hiervoor is de aanleg van een onderdoorgang in de Ouddiemerlaan, waar tot 2021 een grote en drukke overweg was. Niet alleen is inmiddels de overweg verdwenen, ook het 43 jaar oude stationsgebouwtje moest voor deze werkzaamheden het veld ruimen. Het Diemense station is nog betrekkelijk jong, ze bestaat pas sinds 1974. Tegenwoordig telt de plaats twee stations, maar gedurende lange tijd moest Diemen het zonder doen…
Het huidige Diemen is een voorstad van Amsterdam, gelegen tegen de oostelijke rand van de hoofdstad. Het is in feite een samensmelting van meerdere kernen, het is anno nu nauwelijks meer voor te stellen dat Diemen ooit als klein vissersplaatsje aan het riviertje Diem is ontstaan. Een tweede kern -Diemerbrug genaamd- ontstond als lintdorp langs de Weespertrekvaart. Die laatste werd vanaf de negentiende eeuw een forenzendorp, waarbij het zelfs een tijdje een eigen halte aan de spoorlijn Amsterdam-Amersfoort had. Deze halte, niet geheel verrassend Diemerbrug genaamd, werd in 1882 in gebruik genomen en stond op de plek waar nu het huidige station is. Erg lang heeft die halte niet bestaan, in 1913 werd ze alweer opgeheven.
Vooral in de afgelopen vijftig jaar heeft Diemen enorme ontwikkelingen doorgemaakt. De forenzenplaats, die inmiddels de gemeentenaam als plaatsnaam had aangenomen, groeide letterlijk aan Amsterdam vast en werd zo een voorstad. De twee historische kernen van weleer waren inmiddels verdwenen en ervoor in de plaats waren nieuwe woonwijken uit de grond gestampt. Voor de NS waren deze ontwikkelingen aanleiding om Diemen weer opnieuw van een station te voorzien. Op 24 mei 1974 werd als proef een nieuwe voorstadhalte geopend. Aanvankelijk had deze slechts een noodgebouwtje voor de kaartverkoop, maar na vierjaar werd deze vervangen door een definitief stationsgebouw. Dit was een zeshoekig bouwwerkje, ook wel de "Sextant" genoemd, ontworpen door architect C. Douma. Dit was de één na laatste van de in totaal 16 gebouwde stationsgebouwtjes (en een busgebouwtje), hierna zou er nog één in Nijmegen worden gebouwd.
Het gebouwtje behield tot 1999 haar stationsfunctie, hierna werd het enige tijd een "Wizzl". Door diverse oorzaken (waaronder een gewapende overval in 2002) hangt het voortbestaan van de Wizzl in de eerste jaren van het nieuwe millennium constant aan een zijden draadje, maar in 2009 sluit deze dan toch. Hierna werd het even een "Soepkiosk", waarbij het gebouwtje in een opvallend rood-witte outfit werd gestoken. Erg lang heeft deze niet bestaan, in 2014 was deze alweer verdwenen en was het gebouwtje weer van kleur gewijzigd. Bovendien was een groot deel van het gebouwtje gesloopt, waarbij de vloer en het dak nog wel haar vertrouwde basisvorm behielden. In deze wat verminkte staat zou het nog eind maart 2021 blijven bestaan, toen maakte de sloper er een definitief einde aan…
Boven: Het huidige station Diemen werd in 1974 in gebruik genomen. Aanvankelijk moest men het met een tijdelijk noodgebouwtje voor de kaartverkoop doen, vier jaar later kwam hier een definitief stationsgebouw. Deze foto toont het gebouw -of liever gezegd: het restant ervan- zoals het er in 2014 uitzag. De basisvorm is nog hetzelfde, maar wie goed kijkt ziet dat er nog maar de helft van het gebouw staat. Mogelijk wist men toen al dat dit gebouw op termijn moest verdwijnen, door het kleiner te maken werd het immers veel minder aantrekkelijk om te verhuren. Het is mij eerlijk gezegd een raadsel waarom er toen al niet gekozen werd voor sloop, blijkbaar kon een deel van het gebouwtje toen nog niet gemist worden. Hoe het ook zij; in deze staat zou het nog een kleine negen jaar bestaan. Alle foto's op deze pagina zijn trouwens al in 2014 gemaakt...
.
 
 
Onder: Vanaf het perron langs spoor 1 zicht op het tweede perron, met daartussenin de overweg. Het station beschikt over twee perrons, die in een bajonetligging aan weerszijden van de overweg zijn geplaatst. Beide perrons beschikken over een bescheiden overkapping, iets wat niet vaak voorkomt bij stations van dit type. De overweg in de Ouddiemerlaan was op deze foto nog van het type ADOB, waar destijds mee werd geëxperimenteerd. ADOB staat voor Automatische Dubbele Overweg Bomen, wat inhoudt dat hier het wegvak volledig kan worden afgesloten. Met alle bomen van de fiets- en voetstroken meegerekend bestond deze overweg uit 8 afsluitbomen, een bijzonder groot aantal. De ADOB was trouwens geen succes, de overweg werd geplaagd door storingen. Ook in de laatste jaren van haar bestaan, het was inmiddels weer een "gewone" overweg, bleef dit het geval. Inmiddels wordt hier gewerkt aan een onderdoorgang, deze zal -naar verwachting- in 2023 gereed zijn. Overwegstoringen zijn hier dan in ieder geval verleden tijd...
.
 
 
Onder: Nogmaals het perron langs spoor 1, nu gezien in oostelijke richting. Op dit spoor stoppen de treinen voor de richting Weesp. Aan de rechterkant is een hoge geluidswal te zien, die in 2013 werd geplaatst. het groene viaduct op de achtergrond hoort bij een verbindingsspoor tussen Duivendrecht en het emplacement Watergraafsmeer, en werd in de tweede helft van de jaren dertig van de twintigste eeuw gebouwd. Dankzij dat spoor is dit opstelterrein rechtstreeks vanuit de richting Utrecht te bereiken. Het was een onderdeel van de Spoorwegwerken Oost, een enorm project uit de jaren dertig. Het bleek van grote invloed op de latere vorm van Diemen, dat letterlijk wordt doorsneden door spoorwegen en de autosnelweg A1...
.
Onder: Het tweede perron, met aan de linkerkant het toen allang niet meer gebruikte -en inmiddels verdwenen- spoor 3. Niet lang na het maken van deze foto zou deze worden opgebroken. Dat het spoor toen al niet meer werd gebruikt is te zien aan het wachthokje, dat bijna op de rand van het perron is geplaatst. In het verleden stopten hier de treinen met uitsupporters, die naar Ajax gingen. Onder begeleiding ging het dan vanaf het perron naar het oude Ajax-stadion (De Meer), een kleine twee kilometer verderop. Wat op deze foto niet te zien is is de Joodse begraafplaats, die ten noorden van het station en het spoor ligt. Die begraafplaats ligt bijna letterlijk ingeklemd tussen het spoor en de wijk Oud-Diemen, en wordt ook nog eens door een verbindingsspoor in tweeën gedeeld...
.
 
 

 

  Free counter and web stats versie: 27-10-2022