Home ] Terug naar de eerste pagina ]
  

 

COEVORDEN

  
  
Vanaf 1918 werd een Coevorden een waar regionaal spoorknoppunt. Men kon met de trein rechtstreeks naar Stadskanaal, Zwolle, Almelo en het Duitse Gronau rijden. Daarnaast reden er interlokale trams naar Zwolle en Ter Apel (D.S.M.) en baar Assen en Nieuw Amsterdam (E.D.S.). Daarbij moet echter wel worden aangemerkt dat de beide trambedrijven ieder over een eigen tramstation beschikte. Het station van de D.S.M. stond aan de Krimweg, een paar honderd meter ten zuiden van het treinstation, het tramstation van het concurrerende E.D.S stond hiervandaan zo'n zeshonderd meter noordelijker. Erg lang plezier had men trouwens niet van dit spoorknooppunt, want al in de jaren dertig van de twintigste eeuw werd het reizigersvervoer iop het spoor tussen Emmen en Gasselternijveen gestaakt. Later zouden ook alle tramlijnen vedwijnen. Bovendien werd Coevorden niet het grensstation zoals wellicht was verwacht. Kort voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd het reizigersvervoer naar Duitsland geschrapt, een bombardement in 1945 -waarbij de spoorbrug over het Coevorden-Vechtkanaal werd verwoest- betekende een voorlopig einde van alle treinverkeer naar het buitenland. Pas in 1951 zou de spoorverbinding met Duitsland weer worden hersteld, echter alleen voor goederenverkeer.
Het station degradeerde door dit alles tot een halte aan een secundaire lijn. Het stationsgebouw werd hierdoor te ruim bemeten, Bovendien leed het gebouw aan scheurvorming. Ergens in de jaren vijftig werd het al voor het grootste deel witgepleisterd, maar dit was slechts een oppervlakkige ingreep. Halverwege de jaren zeventig bleek het gebouw niet meer te redden en viel het ten prooi aan de slopershamer. Op de plek van het oude stationsgebouw kwam een aanzienlijk kleinere stationsbehuizing. Ze bestaat in feite uit twee losse gebouwtjes, met daartussenin een overdekte doorgang. Het rechter gebouwtje is de grootste van de twee, hier waren vroeger het plaatskaartenkantoor en enkele dienstruimten. In het andere gebouwtje was een kiosk ondergebracht. Een "zwevende" vouwkap verbindt het geheel. De wachtruimte werd verplaatst naar het perron. Het station kreeg tijdens de ombouw tevens een nieuw, centraal eilandperron, voorzien van een wachtruimte onder een perronoverkapping. Het vernieuwde station werd in het najaar van 1976 in gebruik genomen.
Er is in de ruim 45 jaar dat het huidige stationsgebouw bestaat enorm veel veranderd op en bij het station. Zo heeft het stationsgebouw nog dieseltractie meegemaakt en werd vanuit het gebouw de klassieke beveiliging bediend. Beiden verdwenen in 1987, toen het spoor tussen Zwolle en Emmen werd geëlektrificeerd. Vooral in de afgelopen twintig jaar werden station en omgeving met enige regelmaat verbouwd. In 2004 verloor het gebouw haar loket. Het kreeg vervolgens een andere bestemming én een ander uiterlijk. Om het gebouw er aantrekkelijker uit te laten zien verdwenen de donkerbruine wanden achter gladde gevelbeplating, die als een soort mozaïek in verschillende vormen én verschillende kleuren was aangebracht. In diezelfde tijd trok de Bentheimer Eisenbahn zich terug op het bedrijventerrein "de Heege", waardoor het goederenemplacement bij het station overbodig werd. Nadat deze rond het jaar 2010 voor een groot deel was opgebroken volgde in 2017 het restant van het ooit zo imposante emplacement. Van de meer dan tien sporen bleven er slechts drie over, de twee perronsporen en een passeerspoor. Het voormalige goederenterrein in inmiddels volledig heringericht. De voormalige goederenloods, die tot dan toe nog rijp voor de slopershamer leek, kreeg een welverdiende opknapbeurt en een herbestemming. Ondertussen werd ook het gebied direct ten westen van het station herontwikkeld, tot een woon- en werkgebied. Om deze wat beter bereikbaar te maken werd voor fietsers en voetgangers een tunnel onder het spoor gebouwd. Tegelijkertijd werd ook het stationsgebouw onder handen genomen. De "mozaïekbeplating" verdween weer en het gebouw kreeg haar oorspronkelijke donkere uiterlijk weer terug, Als tegenhanger hiervoor kreeg de corridor een lichte beplating, waarop een plattegrond van het achttiende eeuwse Coevorden werd geprint. Een grappig -maar waarschijnlijk onbedoeld- detail vormt de deur naar de vroegere Kiosk; deze heeft nog een typische jaren tachtig NS-deurgreep. Overigens is deze ruimte al sinds jaar en dag het domein van Bureau Handhaving. Het vroegere plaatskaartenkantoor heeft al sinds het opheffen van de loketten een horecafunctie, zo is hier sinds enkele jaren een vestiging van Domino's te vinden. In de toekomst zal het spoortje naar Duitsland wellicht weer door passagierstreinen gebruikt gaan worden. Enkele jaren geleden werd het reizigersvervoer tussen Bad Bentheim en Neuenhaus weer opgepakt en het is zeer wel mogelijk dat deze reizigersdiensten in de toekomst worden doorgetrokken naar Coevorden en Emmen. Er wordt zelfs hardop nagedacht over de heraanleg van het spoor tussen Emmen en Stadskanaal, maar of dat er ooit van komt waag ik te betwijfelen. De voorbereidingen voor het reizigersvervoer tussen Ennen en Neuenhaus zijn trouwens al wel volop gaande...
Boven: Het stationsgebouw, zoals het er in 2014 uitzag. Zo'n negen jaar eerder kregen de buitengevels nieuwe beplatingen, waardoor de donkere en wat sombere steenstrips aan het oog werden onttrokken. Deze waren verschillend van formaat en hadden afwisselend een oranjerode, oranjebruine of geelachtige kleur. Het gaf het gebouw zonder meer een wat fleuriger aangezicht. Desondanks besloot men enkele jaren geleden de beplating toch maar weer te verwijderen. Dankzij een verfbeurt, waarbij de kozijnen en de brede dakrand weer haar oorspronkelijke witte kleur kregen, ziet het bouwwerk er weer als herboren uit. Opvallend detail: onder het dak is een NS-logo te zien, en dat terwijl de treindiensten op deze lijn al geruime tijd door Arriva werd verzorgd...
.
Onder: Het stationsgebouw bestaat feitelijk uit een overdekte doorgang, met links en rechts twee losse gebouwtjes. Qua opzet doet het denken aan het vroegere -al heel lang geleden gesloopte- station Amsterdam Sloterdijk (zie ook deze pagina), zij het dat het dak van het Coevordense stationsgebouw een veel minder prominente blikvanger is. In het gebouwtje aan de rechterkant waren de loketten, in het gebouwtje links was een kiosk. De vroegere toegangsdeur van het laatstgenoemde bouwwerkje heeft nog de deurgreep met het logo dat de NS eind jaren tachtig / begin jaren negentig gebruikte voor haar restaurants, cafetaria's en kiosken. Een curieus stukje nostalgie. Wat inmiddels wel is verdwenen is het NS-logo, boven de corridor. Op deze plek, waar trouwens oorspronkelijk de stationsklok hing, is nu de tekst "Station Coevorden" te zien.
.
 
 
Onder (beide foto's): Twee wat oudere foto's van de perronzijde van het station, beide gemaakt op 7 juli 2007. De foto links werd gemaakt vanaf het vroegere eerste perron, dat sinds de ingebruikname van het huidige station (bij mijn weten) niet of nauwelijks meer werd gebruikt. Ongeveer op deze plek bevindt zich nu de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers. Let ook op de forse uitbouw aan de perrongevel van het stationsgebouw, van hier uit werden vroeger de seinen en wissels bediend. De klassieke beveiliging verdween trouwens pas in 1987. De foto rechts laat zien dat een deel van het perron in een bocht is gelegen. Het eilandperron lijkt mede hierdoor langer dan de circa 170 meter die ze in werkelijkheid is...
.
 
 
Onder: (beide foto's): Tweemaal de perronoverkapping, links zoals deze er oorspronkelijk uitzag en rechts anno 2022. Aanvankelijk was er in het midden een riante glazen wachtruimte, enkele jaren geleden werden de wanden weggehaald en bestaat de overkapping slechts uit een plat dak op een frame van staal. Overigens is de plek waar de wachtruimte heeft gestaan bijzonder makkelijk terug te vinden; hier rust de overkapping op zes smalle kolommen, waaraan ooit de wanden waren bevestigd. De rest van de overkapping rust op brede, rechthoekige staanders. De vorm van de overkapping lijkt sterk op die van station Enschede, die trouwens ongeveer in dezelfde periode werden gebouwd.
.
 
 
Onder: In 2017 begon de bouw van een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers. De reden voor de bouw van deze tunnel is de herontwikkeling van het gebied ten westen van het station, waar (een deel van) een nogal armentierig ogend bedrijventerrein werd omgetoverd tot woon- en winkelgebied. Het centrum werd hierdoor wat naar het westen verlegd, waardoor het spoor in feite dwars door het centrum loopt. Ook in de nieuwe onderdoorgang komt het verleden van Coevorden als vestingstad duidelijk tot uiting…
.
Onder: Enige jaren geleden stond de voormalige goederenloods nog bijna letterlijk op instorten, maar inmiddels is deze weer volledig opgeknapt. Ze maakt tegenwoordig deel uit van het winkelgebied dat hier is ontwikkeld, in de loods zijn tegenwoordig een bakkerij en een barbershop te vinden. Sinds kort staat aan de stationszijde van de loods een opvallend kunstwerk, gemaakt door de Rotterdamse kunstenaar H. Muller. Het beeldt de stervormige vestingwerken van Coevorden uit, maar het kreeg al snel de bijnaam "Appelschil"…
.
 
 

 

  Free counter and web stats versie: 29-04-2022