Breda werd in 1855 voor het eerst op het
spoor aangesloten. In 1863 kreeg het een semi-permanent houten station.
Breda was in die tij één van de steden die onder de
Vestingwet viel. Een station dat aan de rand van de stad, in de
buurt van de vestingwerken, lag moest, in geval van oorlog, snel
ontmanteld kunnen worden.
Nadat aan het einde van de negentiende eeuw de verdedigingswerken
werden ontmanteld, kreeg Breda ee statige laan, de Willemsstraat.
Het houten stationsgebouw bleef echter
. Toen Koningin Wilhelmina
de stad rond 1905 bezocht, werd snel een stenen gevel tegen het
stationsgebouw geplaatst. Breda schaamde zich voor het armieterige
stationsgebouwtje, dat al sarcastisch "het visitekaartje van
Breda" werd genoemd. Aan het begin van de jaren dertig krijgt
het complete stationsgebouwtje een stenen "schil". Pas
aan het begin van de jaren zeventig, als de spoorbaan door de stad
wordt opgehoogd, kreeg Breda dan eindelijk haar nieuwe station.
Dit nieuwe station bestaat uit twee eilandperrons met daaroverheen
een grote perronkap. Het stationsgebouw, restaurant en kantoren
zijn als losse "glazen dozen" tegen de spoordijk aangebouwd.
De perronkap van Breda werd als eerste in Nederland volgens het
MERO-systeem gebouwd. Het MERO-systeem is een soort buizenframe.
Het bestaat uit verzinke pijpen met een schroefdraad die in bollen
samenkomen. Op die manier ontstaat een mecano-achtige constructie.
Het grootste voordeel van dit systeem is is dat er maar weinig steunpunten
(pilaren) nodig zijn. Daardoor kunnen grote overkappingen gemaakt
worden. Tweede voordeel is, dat een bestaande overkapping uitgebreid
kan worden, zonder dat er een compleet nieuwe overkapping gebouwd
hoeft te worden. Het MERO-systeem werd vooral in de jaren tachtig
gebruikt bij de stations van Zaandam, Almere Centrum en Lelystad
Centrum.
Naast het stationsgebouw werd een nieuw, overdekt busstation aangelegd.
Hiervoor werd een kleinere versie van de perronkap gebouwd. Hoewel
beide kappen los van elkaar staan -de kap over het busstation is
een stuk lager dan de perronkap- lijkt het toch een samenhangend
geheel. Een soort "moeder-en-dochter"-effect.
|

Boven: Ingang van het stationsgebouw.
|