De perrongebouwtjes en de reizigerstunnel
zijn betegeld met gekleurde tegels. De patronen zijn een ontwerp
van Peter Struijken. Hoewel Struijken veel patronen met de computer
heeft ontworpen, zou hij de patronen in het station van Breda nog
met de hand hebben getekend. Hoe dan ook, de kleurige tegelpatronen
zorgen er voor dat tegelwanden absoluut niet saai hoeven te zijn.
Ook de stoeptegels op de perrons waren oorspronkelijk in zo'n patroon
gelegd. Hier is echter weinig meer van overgebleven.
De tegelpatronen geven de perrons en de perrongebouwen een levendig
aanzien, maar in de lange reizigerstunnel komen de tegelpatronen
het beste tot zijn recht. Tot voor kort had Breda een lange rezigerstunnel
die, behalve onder de verhoogde perrons, ook nog eens onder het
grote emplacement doorliep. Dit emplacement lag echter grotendeels
op maaiveldnivau. Na de trappen en de lift van het tweede perron
ging je vervolgens de diepte in. Dankzij de tegelpatronen was de
tunnel overzichtelijk en leek veel minder lang dan dat deze in werkelijkheid
was. De tunnel is inmiddels ingekort tot aan de trappen van het
nieuwe derde perron. Het emplacement, dat van 1997 tot en met 2002
dienst deed als "locomotievenkerkhof" is inmiddels opgebroken.
|

|