Home ] Terug naar periode 1965-1985 ] Vorige pagina ]

 

BREDA

PERRONS, PERRONGEBOUWEN EN REIZIGERSTUNNEL

De perrongebouwtjes en de reizigerstunnel zijn betegeld met gekleurde tegels. De patronen zijn een ontwerp van Peter Struijken. Hoewel Struijken veel patronen met de computer heeft ontworpen, zou hij de patronen in het station van Breda nog met de hand hebben getekend. Hoe dan ook, de kleurige tegelpatronen zorgen er voor dat tegelwanden absoluut niet saai hoeven te zijn. Ook de stoeptegels op de perrons waren oorspronkelijk in zo'n patroon gelegd. Hier is echter weinig meer van overgebleven.
De tegelpatronen geven de perrons en de perrongebouwen een levendig aanzien, maar in de lange reizigerstunnel komen de tegelpatronen het beste tot zijn recht. Tot voor kort had Breda een lange rezigerstunnel die, behalve onder de verhoogde perrons, ook nog eens onder het grote emplacement doorliep. Dit emplacement lag echter grotendeels op maaiveldnivau. Na de trappen en de lift van het tweede perron ging je vervolgens de diepte in. Dankzij de tegelpatronen was de tunnel overzichtelijk en leek veel minder lang dan dat deze in werkelijkheid was. De tunnel is inmiddels ingekort tot aan de trappen van het nieuwe derde perron. Het emplacement, dat van 1997 tot en met 2002 dienst deed als "locomotievenkerkhof" is inmiddels opgebroken.

Boven: De tegelpatronen op de kiosk en het toiletgebouwtje op het eerste perron. Op de voorgrond is nog een gedeelte van de oorspronkelijke perronbestrating te zien.
Links: Uitzicht op het "locomotieven-kerkhof" vanaf het tweede perron. De loc's zijn allang gesloopt en ook het emplacement is inmiddels opgebroken. Het derde perron zou enkele jaren later aangelegd worden.
Onder: In 2006 werd het derde perron in gebruik genomen.
 

Vorige pagina

  versie: 4-01-2007