Het is tegenwoordig de normaalste zaak dat
een perron rechtstreeks vanaf de straat is te bereiken zonder dat
de reiziger eerst door een stationsgebouw moet, de meest stations
hebben immers niet eens meer een loket. In de jaren vijftig van
de vorige eeuw was dit nog een heel ander verhaal, toen moesten
reizigers nog steevast door het stationsgebouw om het perron te
kunnen bereiken. Het in 1956 geopende station Amsterdam Sloterdijk
betekende dan ook niet meer dan een revolutie. In plaats van een
klassiek stationsgebouw bestond het uit een overdekte toegang naar
de perrons, met aan de zijkant een loketgebouwtje. Het in 1960 gebouwde
station Beverwijk heeft nog wel een "klassiek" stationsgebouw,
maar direct daarnaast is een rechtstreekse toegang naar de perrontunnel.
Forenzen en andere abonnementhouders kunnen zo sneller naar hun
trein, al moest men in die tijd nog wel langs de toegangscontrole
Beverwijk is vooral bekend vanwege de beroemde Bazar, de nabijgelegen
Hoogovens (het huidige Tata Steel) en het Brandwondencentrum. De
plaats ligt in het IJmondgebied, ten noorden van het Noordzeekanaal.
Vooral in de twintigste eeuw groeide het aantal inwoners flink,
uiteraard vooral dankzij de Hoogovens. Maar ook de goede bereikbaarheid
speelde een grote rol. Mede dankzij de Velsertunnel, welke in 1957
gereedkwam, werd Beverwijk een forenzenplaats. Vóór
de Tweede Wereldoorlog was de omgeving voornamelijk afhankelijk
van de tuinbouw, en dan met name de aardbeienteelt. Het is om die
reden dat de bijnaam van een Beverwijker nog altijd "Aardbei"
is
De geschiedenis van het station gaat terug tot 1867, als in dat
jaar de spoorlijn Haarlem- Uitgeest in gebruik wordt genomen en
Beverwijk haar eerste station krijgt. Dit was een zeer eenvoudig
houten bouwwerk, dat niettemin meer dan negentig jaar dienst zou
doen. Pas nadat de Velserspoortunnel, die gelijktijdig met de Velsertunnel
voor het autoverkeer werd gebouwd, gereed was gekomen kreeg Beverwijk
een nieuw, uitgebreider en vooral meer representatief station. Deze
werd enkele tientallen meters naar het oosten verplaatst, waarbij
de perrons bijna letterlijk tegen de afrit naar de spoortunnel gebouwd.
De bouw van het station geschiedde in twee aparte fasen; de perrons
en de bijbehorende overkappingen kwamen al in september 1957 gereed,
het stationsgebouw ruim 2,5 jaar later. Het was een ontwerp van
G.J. van der Grinten, één van de slechts twee stations
die deze architect geheel zelfstandig zou ontwerpen. Naast de al
genoemde directe toegang naar de perrontunnel waren andere opvallende
elementen het ver naar voren stekende lessenaarsdak en de geheel
glazen voorgevel. De voor Van der Grinten zo kenmerkende schuine
gevelvlakken -in Den Helder zeer prominent aanwezig- zijn hier veel
minder opvallend, de grote gesloten vlakken metselwerk des te meer.
Ook bijzonder is het enorme stationsplein, dat bijna 120 meter lang
is en uitzicht geeft op het landgoed Akerendam. Tegenwoordig doet
het station wat "oversized" aan. Dit geldt dan vooral
voor de twee eilandperrons, die beiden maar voor de helft lijkt
te worden gebruikt. Vanaf spoor 3 vertrekt de Sprinter naar Haarlem
en vanaf spoor 5 die naar Uitgeest. Intercity's stoppen er -bij
mijn weten- niet meer. Het goederenemplacement, dat in de splitsing
van het spoor naar Haarlem en die naar Tata Steel lag, is inmiddels
op een enkel spoortje na opgebroken en wordt voornamelijk als parkeerterrein
gebruikt. Toch zijn goederentreinen nog altijd een heel vertrouwd
beeld op station Beverwijk...
|

Boven
en onder: Het huidige stationsgebouw van Beverwijk kwam in het
voorjaar van 1960 gereed en bestaat in feite uit twee delen. Er
is een ingang, met haar glazen voorgevel en haar ver naar voren
strekkende dak en een laag, meer gesloten gedeelte, dat haaks
op de ingang staat. Daartussenin bevinden zich de stationstoren
en de toegang naar de perrontunnel. Die laatste is rechtstreeks
vanaf de straat te bereiken. Dat is tegenwoordig de normaalste
zaak van de wereld, maar in 1960 was dit nog heel bijzonder. Op
deze foto uit 2001 is die toegang nog geheel open, sinds enige
jaren is deze met poortjes afgesloten. De foto hieronder is van
recenter datum en toont de perronzijde van het gebouw. Hier is
goed te zien dat het gebouw vrij ver van de perrons staat. Bovendien
valt ze nauwelijks op, enerzijds door de wat hogere ligging van
de perrons en anderzijds door de geringe hoogte van het gebouw.
Het uitzicht wordt tegenwoordig vooral gedomineerd door het nieuwe
gemeentehuis, dat sinds 2012 pal naast het stationsgebouw staat...
.

|