Home ] Terug naar periode 1880-1900 ] Vorige station ] Volgende station ] [ Volgende pagina ]
   

 

AMSTERDAM CENTRAAL STATION

Afkorting: Asd
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
  Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)
Architecten: P.J.H. Cuypers en A.L. van Gendt
Bouwjaar: 1881 -1889
Verbouwd: 1920 -1925 Uitbreiding met sporen 10 tm 15 plus tweede perronkap)
(belangrijkste 1922 -1925 Bouw stationspostkantoor (Ontwerp:J. Th.J. Cuypers)
verbouwingen) 1954 -1956 Aanpassing ingang met twee brede toegangen i.p.v. vijf deuren. Het oude plaatskaartenkantoor -vanwege de vorm bijgenaamd "het Orgel"- verdween en maakte plaats voor een lokkettenwand langs de wanden van de hal.)
   
   
  1982 -1996 Uitbreiding centrale hal en middentunnel + renovatie Stationsgebouw en perronkappen)
  1995 -1996 Bouw nieuwe ingang IJzijde plus derde perronkap sporen 8-10)
  1998 -1999 Uitbreiding Westtunnel)
  2003 - heden Aanleg metrohalte voor Noord-Zuidlijn onder het stationsgebouw)
  2005 - heden Aanleg nieuw overdekt busstationaan de IJ-zijde
Status: Rijksmonument
   
   
Amsterdam Centraal is het grootste, drukste en beroemdste stationsgebouw van Nederland. Inmiddels bijna ontelbare keren verbouwd en aangepast, maar qua uiterlijk nog niets van haar karakter verloren. Het enorme stationsgebouw domineert al bijna 120 jaar het uiteinde van het Damrak. De voorgevel is in totaal zo'n 370 meter lang. Dit is inclusief het voormalige stationspostkantoor uit de jaren twintig. Het oorspronkelijke gebouw was met een gevellengte van 306 meter al veruit het grootste stationsgebouw van Nederland. Het station is gebouwd in een neogotische stijl, gebouwd door rijksbouwmeester J.P.H. Cuypers, die veel gebouwen in Amsterdam op zijn naam heeft staan (o.a. het Rijksmuseum) en architect A.L. van Gendt (Utrecht Maliebaan). Het heeft een werkelijk ontelbare hoeveelheid versieringen en ornamenten, zowel van binnen als van buiten. De meest opvallende bevinden zich boven de hoofdingang, op de torens en bij de Koninklijke Wachtkamer.
Het Centraal Station hoort tegenwoordig net zo bij Amsterdam als de Nieuwe Kerk, het Paleis op de Dam of het Rijksmuseum. Dat is wel eens anders geweest; vooral de periode die voorafging aan de bouw hield de gemoederen flink bezig. Het duurde dan ook bijna 17 jaar voordat de eerste paal de grond in ging. Maar ook de bouw van het station verliep verre van vlekkeloos….
Boven: Het wereldberoemde stationsgebouw.
Onder: De perronkappen. De middelste overkapping was op dat moment (1996) nog in aanbouw.
Onder: De stationshal in 2001. Niet lang hierna werd deze hal voor het publiek afgesloten vanwege de aanleg van de Noord/Zuid-lijn.
 
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 30-05-2007