De eerste plannen voor een centraal station
in Amsterdam dateren al uit 1864. In dat jaar begint men met de
aanleg van de spoorlijn Den Helder - Amsterdam. Op dat moment had
Amsterdam twee eindstations, namelijk station Willemspoort van de
HIJSM en het Weesperpoortstation van de NRS. Deze stations stonden
destijds aan de rand van de stad en doorgaande reizigers die, bijvoorbeeld,
vaan Haarlem naar Utrecht wilden, moesten in Amsterdam te voet dwars
door de stad. Daar kwam nog bij dat men toentertijd aan de poort
tolgeld moest betalen om de stad in te mogen. De aanleg van de bovengenoemde
spoorlijn werd dan ook aangegrepen om deze nieuwe lijn met de HIJSM-lijn
uit Haarlem en de NRS-lijn uit Utrecht te verbinden en één
gemeenschappelijk centraal station te bouwen.
Over de locatie van het nieuwe station werd jarenlang gesteggeld.
De gemeente Amsterdam wilde het centraal station bij de Leidsche
Poort hebben. De regering wilden het station aan het Open Havenfront,
voor het Damrak. Dit leidde al snel tot felle protesten waarbij
vooral de "aantasting van het stadsschoon" werd aangevoerd.
Bovendien zou het scheepvaartverkeer de havens niet meer kunnen
bereiken.
Dat laatste bleek nogal mee te vallen; in die tijd waren de oude
havens in de stad al slecht te bereiken doordat het IJ verzandde.
En wat betreft het "verdwijnen van het stadsschoon": als
het Centraal Station niet aan het Open Havenfront werd gebouwd,
zou er ongetwijfeld een kade met pakhuizen zijn gebouwd.
Uiteindelijk werd in 1869 besloten om het Centraal Station wel aan
het Open Havenfront te bouwen, maar er kwam een apart goederenstation.
Daardoor kon het eiland waarop het Centraal Station zou worden gebouwd
een stuk smaller worden, wat weer ten goede kwam aan het scheepvaartverkeer.
Het goederenstation werd op de Rietlanden, ten oosten van het Oosterdok,
gebouwd. Daar werd ook een en rangeerterrein aangelegd.
In 1872 werd begonnen met het aanplempen van een eiland voor het
Open Havenfront. Het eiland werd in drie fasen aangelegd. Dit werd
gedaan om het scheepvaartverkeer zo min mogelijk te hinderen. Het
stationseiland kwam uiteindelijk rond 1877 gereed. Om de tijd, die
nodig was om het Centraal Station te realiseren, te overbruggen
werden aan het Wester- en Oosterdok tijdelijke stations gebouwd.
Het Oosterdok was overigens maar een kort leven beschoren. In 1879,
nog geen vijf jaar na de ingebruikname, brandde het station tot
de grond toe af. De sporen van het Oosterdokstation werden nu doorgetrokken
over het -inmiddels gereed gekomen- stationseiland naar het Westerdok
station, dat nu als tijdelijk Centraal Station zou functioneren.
|
|