Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]

   

 

VLAARDINGEN CENTRUM

   
Afkorting: Vdg
Maatschappij: Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)
Architect: M.A. van Wadenoijen (vermoedelijk)
Bouwjaar: 1891
Verbouwd: 1912, 1934
Gesloopt: 1912 (gedeeltelijk), 1969 (gedeeltelijk)
   
   

Vlaardingen en Maassluis waren twee iedentieke eilandstations die, ten opzichte van elkaar, in spiegelbeeld stonden. In Vlaarcingen Centrum stond de korte vleugel links van het middendeel, in Maassluis was dit andersom. Het stationsgebouw van Maassluis werd in de zomer van 1979 gesloopt en vervangen door een nieuw eilandstation. Dit station, een ontwerp van K. van der Gaast, werd voor een deel op de oude fundamenten gebouwd.
Het stationsgebouw van Vlaardingen werd in de loop van de tijd zó vaak verbouwd dat originele stationsgebouw niet meer terug te vinden is. In 1912 werd het rigoureus verbouwd. Het is mij niet daarbij niet helemaal duidelijk of het hele stationsgebouw daarbij gesloopt is en vervangen door twee nieuwe perrongebouwen, of dat alleen het middendeel en verder alles wat boven de perronkap was. Dat laatste lijkt mij wat meer voor de hand te liggen, omdat de perronkap intact bleef. Bovendien had het "nieuwe" stationsgebouw de ramen en deuren op dezelfde afstand van elkaar (én in een soortgelijk patroon: één raam, twee deuren, drie ramen, enz) als bij het oude station.
In 1934 werd het perron verlengd en verbreed. Daarbij werd het stationsgebouw een stuk uitgebreid. Ook de perronkap groeide mee. Daarbij kreeg de kap de voor station Vlaardingen zo kenmerkende "omgekeerde V"-spanten.
In 1969 werd een deel van het station gesloopt om plaats te maken voor een nieuw stationsgebouw. Dit nieuwe gedeelte werd eveneens van perronluifels voorzien, maar dit keer zijn het smalle, horizontale luifels. De "oude" kap en de "nieuwe" luifels lopen niet bepaald mooi in elkaar over. Mede daardoor is het nu een rommelig station geworden. Van het oude stationsgebouw is nu het jongste gedeelte (de uitbreiding van het perrongebouw en de perronkap uit 1934) overgebleven. Het gebouw werd in dezelfde grijze kleur gepleisterd als het stationsgebouw van Bilthoven, en het zou mij dan ook niet verbazen als dit ongeveer in dezelfde periode is gebeurd. Het oude deel van het station heeft dienst gedaan als stationsrestaurant, maar deze is al lang geleden verdwenen. Het gebouwtje is niet meer in gebruik. De ramen zijn geblindeerd en op sommige plekken dichtgetimmerd. Het station biedt een troosteloze aanblik. Ook de (helaas zo noodzakelijke) veiligheidsmaatregelen, zoals camera's en tourniquets, maken het station er niet vrolijker op. Het heet nog steeds het centrum-station van Vlaardingen te zijn, maar Vlaardingens belangrijkste (en fraaiste) station ligt een paar kilometer oostwaarts.


Boven. Het oudste nog overgebleven gedeelte van het huidige station Vlaardingen Centrum stamt uit 1934.
Onder: Het eerste station van Vlaardingen (ansichtkaart).
 
Onder: In 1969 werd een nieuw stationsgebouw gebouwd. Een deel van het oude station bleef bewaard. Daardoor is het een wat rommelig geheel geworden.
Onder: Big Brother is watching you.... Het huidige stationsgebouw van Vlaardingen Centrum.
 
 
Onder: Op 15 september 1980 vond bij het station van Vlaardingen één van de meest bizarre treinongevallen plaats. Een sprinter reed een nog nèt niet gesloten draaibrug op en kantelde. De trein kwam als een tweede brug over het water te liggen.

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 16-05-2008