Het oude stationsgebouwtje uit 1901 was allang
niet meer op haar taak berekend. Al
sinds de jaren zeventig was al duidelijk dat het station te klein
was. Vooral in de spits was het er vaak zo druk dat het station
compleet verstopt raakte. Er
werd nog wel een tweede voetgangersviaduct (een lelijke feloranje
"luchtsluis") gebouwd, maar daarmee was het probleem niet
opgelost. Tegelijkertijd ontstonden rond het station diverse grote
kantoorgebouwen. Het toch al niet zo grote stationsgebouw viel helemaal
weg tussen de kantoor-kolossen. In 1995 werd het oude station van
Amersfoort gesloopt, en werd een begin gemaakt met een totale metamorfose
van het stationsgebied. Behalve de bouw van het nieuwe stationsgebouw
werd een derde perron aangelegd en verdwenen de twee zaksporen van
de bestaande perrons. Het nieuwe stationscomplex werd op 31 oktober
1997 in gebruik genomen.
Het indrukwekkende gebouw bestaat uit twee lange kantoorvleugels
met daartussenin het eigenlijke stationsgebouw De rechtervleugel,
die al in 1989 werd gebouwd, heeft een sierlijke gebogen voorgevel.
Dit is gedaan om een "omsloten" voorplein te creëren,
maar ook omdat achter het gebouw een spoorlijn ligt. Deze spoorlijn
was ooit de voormalige internationale lijn naar Duitsland via Kesteren,
maar doet tegenwoordig alleen nog maar dienst als goederenlijntje
naar Leusden.
Het stationsgebouw zelf bestaat uit een grote glazen voorgevel met
aan weerszijden een opvallende hoge uitstulping. Deze lensvormige
uitbouwen staan op twee hoge witte pilaren.
De grote hal loopt naadloos over in een luchtbrug naar de lager
gelegen perrons. De luchtbrug is veel breder dan die van het oude
station. Aan de westkant van de perrons werd een tweede luchtbrug
gebouwd die uitkomt op het busstation.
|
 |