|
|
NIJKERK
en AMERSFOORT
NCS
Afkorting: |
Nkk |
|
Maatschappij: |
Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij
(NCS) |
Architect: |
1865 |
Bouwjaar:
|
N.J. Kamperdijk |
Status: |
Rijksmonument
(Amersfoort NCS) |
Baanvak: |
Amersfoort-Zwolle |
|
|
|
|
De spoorlijn
Kampen-Zwolle-Amersfoort-Utrecht werd door de NCS in de periode 1863-1865
aangelegd. Evenals Staatsspoor kende ook de NCS een klassensysteem
voor hun stations. Het 1e klasse NCS-station is qua grootte vergelijkbaar
met een 4e klasse waterstaatstation. Ze werden gebouwd in Kampen,
Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Daarvan zijn het stations-gebouw
van Nijkerk en het voormalige NCS-station Amersfoort nog bewaard gebleven.
Het eerste station van Amersfoort lag gunstig ten opzichte van de
stad maar toen eind 19e eeuw de spoorlijn Nijmegen-Kesteren-Amersfoort
werd aangelegd bleek een nieuw station noodzakelijk. Deze kwam -in
die tijd- ver buiten de stad te liggen. Het oude NCS-station werd
in 1901 gesloten. Opmerkelijk detail: Een verbouwing, waarbij de rechtervleugel
in lengte werd verdubbeld en de linkervleugel in lengte werd verviervoudigd
was nog maar kort daarvoor gereedgekomen.
Station Nijkerk is nog wel in gebruik. Het werd in 1903 vergroot en
ook verbouwd, waarbij de typische nok van de voorgevel aan de straatzijde
verdween. Ook de vensters met de rondbogen verdwenen, en maakten plaats
voor modernere ramen. Of die typische natuurstenen gevelbeplating
aan de voorzijde ook in die tijd is aangebracht weet ik niet, maar
daar ga ik wel van uit.
|
|
Boven:
Station Nijkerk
|
|
|
Onder:
Perronzijde station Nijkerk
|
Onder:
Het oude station van Amerfoort werd al in 1901 gesloten, maar
het stationsgebouw heeft haar opvolger inmiddels ruimschoots overleefd!
|
|
|
|
Meer
over station Amersfoort (1901)
|
versie: 9-08-2007 |