Home ] Terug naar periode 1860-1880 ]Vorige station ] Volgende station ]
   

 

NIJKERK en AMERSFOORT NCS

Afkorting: Nkk
Maatschappij: Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS)
Architect: 1865
Bouwjaar: N.J. Kamperdijk
Status: Rijksmonument (Amersfoort NCS)
Baanvak: Amersfoort-Zwolle
   
   
De spoorlijn Kampen-Zwolle-Amersfoort-Utrecht werd door de NCS in de periode 1863-1865 aangelegd. Evenals Staatsspoor kende ook de NCS een klassensysteem voor hun stations. Het 1e klasse NCS-station is qua grootte vergelijkbaar met een 4e klasse waterstaatstation. Ze werden gebouwd in Kampen, Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Daarvan zijn het stations-gebouw van Nijkerk en het voormalige NCS-station Amersfoort nog bewaard gebleven. Het eerste station van Amersfoort lag gunstig ten opzichte van de stad maar toen eind 19e eeuw de spoorlijn Nijmegen-Kesteren-Amersfoort werd aangelegd bleek een nieuw station noodzakelijk. Deze kwam -in die tijd- ver buiten de stad te liggen. Het oude NCS-station werd in 1901 gesloten. Opmerkelijk detail: Een verbouwing, waarbij de rechtervleugel in lengte werd verdubbeld en de linkervleugel in lengte werd verviervoudigd was nog maar kort daarvoor gereedgekomen.
Station Nijkerk is nog wel in gebruik. Het werd in 1903 vergroot en ook verbouwd, waarbij de typische nok van de voorgevel aan de straatzijde verdween. Ook de vensters met de rondbogen verdwenen, en maakten plaats voor modernere ramen. Of die typische natuurstenen gevelbeplating aan de voorzijde ook in die tijd is aangebracht weet ik niet, maar daar ga ik wel van uit.

Boven: Station Nijkerk
 
Onder: Perronzijde station Nijkerk
Onder: Het oude station van Amerfoort werd al in 1901 gesloten, maar het stationsgebouw heeft haar opvolger inmiddels ruimschoots overleefd!
 

Meer over station Amersfoort (1901)

 

 

  Free counter and web stats versie: 9-08-2007