Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ] [ Volgende pagina ]
   

 

's HERTOGENBOSCH

 
   
Afkorting: Ht
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architecten: E. Cuypers en G.W. van Heukelom
Bouwjaar: 1896
Gesloopt: rond 1945 (na bombardement tijdens WOII)
Status: Rijksmonument (perronoverkappingen)
   
   
Het eerste station van 's-Hertogenbosch stond ongeveer ter hoogte van het huidige Emmaplein. Het werd in 1868 in gebruik genomen. Twee jaar later kwam de Maasbrug bij Hedel gereed en kon de lijn vanuit Utrecht worden doorgetrokken. Vanaf 1881 werd 's Hertogenbosch een spoorwegknooppunt toen de lijn naar Nijmegen in gebruik werd genomen. Als negen jaar later daar ook nog de lijn naar Lage Zwaluwe (de "Halve Zolen-lijn") bijkomt, wordt duidelijk dat er een nieuw station moet komen. Doordat laatstgenoemde lijn in een moerasachtig gebied werd aangelegd, moest deze op een hoge spoordijk komen te liggen. Daardoor moest in 's-Hertogenbosch het complete emplacement worden verhoogd. Men maakte daarbij van de gelegenheid gebruik om het emplacement én station naar een gunstiger plek te verplaatsen.
Het nieuwe station wordt ten zuiden van het oude gebouwd, vlakbij de splitsing van de spoorlijn naar Lage Zwaluwe. Het werd één van de laatste stations waarbij een gerenommeerd architect werd ingehuurd. Ed. Cuypers -inderdaad, een neef van P.J.H. Cuypers- tekende ditmaal voor het ontwerp. Zoals wel vaker gebeurde stonden ook nu weer de basisvorm (een middendeel met twee lange zijvleugels, elk met een eindgebouw) en het formaat (gevellengte 124 meter) al bij voorbaat vast.
Het stationsgebouw werd ongeveer gelijktijdig met dat van Groningen ontworpen. Of Cuypers met een schuin oog naar zijn college èn stadsgenoot Gosschalk heeft gekeken is niet bekend, maar het stationsgebouw lijkt in een aantal opzichten op het Groningse ontwerp dat overigens nooit gebouwd werd. Zo heeft het middendeel ook een groot halfrond venster en zijn de eindgebouwen van torentjes voorzien. Maar er zijn ook grote verschillen. In tegenstelling tot Gosschalk voorzag Cuypers het middendeel wèl van forse hoektorens.
Tegen het rechter eindgebouw stond een opvallende hoge schoorsteen. In het eindgebouw heeft namelijk één of meerdere stoommachines gestaan die, onder andere, voor de elektrische verlichting zorgde.
Boven: Het schitterende stationsgebouw met op de voorgrond de "Drakenfontein".
Onder: De rijk versierde ingang.
   
   
Onder: Het eerste station van 's-Hertogenbosch. Na 1896 heeft het nog een tijdje dienst gedaan als tramstation. Het werd rond 1916 gesloopt.
Onder: De perronoverkapping in aanbouw.
 
Bron: Stadsarchief 's-Hertogenbosch (Alle foto's)

 

 

Volgende pagina ]

  Free counter and web stats versie: 2-10-2007