|
|
ALMELO
DE RIET, BLERICK, BOVENKARSPEL-GROOTEBROEK,
DOETINCHEM WIJNBERGEN, HARDEGARIJP,
HOOGKARSPEL, KERKRADE CENTRUM,
KOOG-BLOEMWIJK, SOEST
ZUID, VIERLINGSBEEK, WEZEP
EN WIJLRE-GULPEN
|
Maatschappij: Nederlands(ch)e Spoorwegen
(NS) |
|
|
Bouwjaar: |
1956 (Vierlingsbeek) |
1963 (Soest-Zuid) |
|
1957 (Almelo de Riet en Wezep) |
1964 (Hardegarijp) |
|
1959 (Doetinchem Wijnbergen, Koog-Bloemwijk
en Wijlre-Gulpen) |
1965 (Bovenkarspel-Grootebroek en
Hoogkarspel) |
|
1960 (Blerick en Kerkrade Centrum)
|
|
|
|
Architect : W.
Kloos |
Gesloopt: |
Koog-Bloemwijk, Kerkrade Centrum,
Blerick, Wezep en Vierlingsbeek. |
Het "Kloos"
station -genoemd naar ing. W. Kloos- maake (voorlopig) een einde aan
de tijd dat ook kleinere stations afzonderlijk ontworpen werden. Hij
was van mening dat deze kleinere stations best van eenzelfde type
konden zijn. Dit bespaart immers aanzienlijk op de ontwerp- en bouwkosten.
Opmerkelijk is dat een kleine honderd jaar daarvoor de Waterstaat-stations
met eenzelfde gedachte waren ontworpen.
Er werd een serie van zestien stations gebouwd,
uitgevoerd in twee typen. Op deze pagina staan de grotere stations.
Met de Kloos-stations werd het begin van de "grote schoonmaak"
oftewel de sloopgolf van hoofdzakelijk 4e en 5e klasse waterstaatstations
ingeluid. Overigens zijn er van de Kloos-stations ook al diverse
exemplaren gesloopt.
|
|
Doetinchem Wijnbergen werd vanaf 1965 Doetinchem
West genoemd. Het werd in 1985 gesloten. Tegenwoordig is het in gebruik
bij een schoonmaakbedrijf. |
Station Wijlre werd als enige min of meer
aangepast aan de omgeving.
|
|
|
versie: 10-01-2007 |