Home ] Terug naar periode 1945-1965 ] Vorige station ] Volgende station ]

 

ALMELO DE RIET, BLERICK, BOVENKARSPEL-GROOTEBROEK, DOETINCHEM WIJNBERGEN, HARDEGARIJP, HOOGKARSPEL, KERKRADE CENTRUM, KOOG-BLOEMWIJK, SOEST ZUID, VIERLINGSBEEK, WEZEP EN WIJLRE-GULPEN

 

Maatschappij: Nederlands(ch)e Spoorwegen (NS)
   
Bouwjaar: 1956 (Vierlingsbeek) 1963 (Soest-Zuid)
  1957 (Almelo de Riet en Wezep) 1964 (Hardegarijp)
  1959 (Doetinchem Wijnbergen, Koog-Bloemwijk en Wijlre-Gulpen) 1965 (Bovenkarspel-Grootebroek en Hoogkarspel)
  1960 (Blerick en Kerkrade Centrum)  
   
Architect : W. Kloos
Gesloopt:  Koog-Bloemwijk, Kerkrade Centrum, Blerick, Wezep en Vierlingsbeek.
Het "Kloos" station -genoemd naar ing. W. Kloos- maake (voorlopig) een einde aan de tijd dat ook kleinere stations afzonderlijk ontworpen werden. Hij was van mening dat deze kleinere stations best van eenzelfde type konden zijn. Dit bespaart immers aanzienlijk op de ontwerp- en bouwkosten. Opmerkelijk is dat een kleine honderd jaar daarvoor de Waterstaat-stations met eenzelfde gedachte waren ontworpen.

Er werd een serie van zestien stations gebouwd, uitgevoerd in twee typen. Op deze pagina staan de grotere stations. Met de Kloos-stations werd het begin van de "grote schoonmaak" oftewel de sloopgolf van hoofdzakelijk 4e en 5e klasse waterstaatstations ingeluid. Overigens zijn er van de Kloos-stations ook al diverse exemplaren gesloopt.

Almelo de Riet

WIJLRE.JPG (24241 bytes)
Doetinchem Wijnbergen werd vanaf 1965 Doetinchem West genoemd. Het werd in 1985 gesloten. Tegenwoordig is het in gebruik bij een schoonmaakbedrijf.

Station Wijlre werd als enige min of meer aangepast aan de omgeving.

 
  Free counter and web stats versie: 10-01-2007