|
|
KOUDUM-MOLKWERUM
Afkorting: |
Kmw |
|
Maatschappij: |
Nederlandsche
Spoorwegen (NS) |
Type: |
Standaardtype
Velsen Zeeweg |
Architect: |
W.B. Kloos |
Bouwjaar:
|
1958 |
Gesloopt |
1973 |
Baanvak: |
Leeuwarden-Stavoren |
|
|
|
|
Van
alle stationsgebouwen die na de Tweede Wereldoorlog zijn gebouwd heeft
dat van Koudum-Molkwerum het kortst bestaan. Nog geen 15 jaar nadat
het in gebruik werd genomen was het alweer verleden tijd. Het kleine
stationsgebouw bleek voor dit station te ruim bemeten. Erg druk is
het er dan ook zelden. Met gemiddeld tussen de 100 en 200 reizigers
per dag behoort het tot de tien rustigste stations van ons land.
Station Koudum-Molkwerum ligt letterlijk in het Friese platteland,
op bijna een kilometer van Molwerum en ruim drie kilometer van Kudum.
Het is de één na laatste halte op weg naar Stavoren,
gelegen aan een enkelsporig lijntje en met slechts één,
kort perron. Het station werd in 1885 voor het eerst in gebruik genomen,
gelijktijdig met de spoorlijn Sneek-Stavoren. Het gedeelte tussen
Leeuwarden en Sneek was al twee jaar eerder gereedgekomen. Zoals wellicht
bekend werd de spoorlijn Leeuwarden-Stavoren in opdracht van de overheid
aangelegd als onderdeel van een verbinding tussen de Friese hoofdstad
en Amsterdam, waarbij in Stavoren een boorverbinding met Enkhuizen
was. Vanaf Enkhuizen kon dan weer verder met de trein worden gereisd.
Alhoewel het station strikt genomen in Molkwerum staat, een plaatsje
met slechts een paar honderd inwoners, begint de naam met Koudum.
Dat dorp was (en is) niet alleen veel groter dan Molkwerum, het was
indertijd ook de hoofdplaats van de toenmalige gemeente Hemelumer
Oldeferd. Aanvankelijk had het stationnetje een eenvoudig stenen gebouwtje
met een zadeldak. In feite was het een kleinere en vereenvoudigde
versie van het type stationsgebouw zoals nu nog in het Groningse Loppersum
is te vinden, maar dan zonder de haaks geplaatste eindgebouwtjes.
Hoewel de spoor-veer-spoorverbinding in de eerste jaren een problematische
start kende werd het een succes. Zelfs station Koudum-Molkwerum werd
aan het begin van de twintigste eeuw uitgebreid met een losplaats.
Dit veranderde echter door de aanleg van de Afsluitdijk. De doorgaande
verbinding tussen Amsterdam en Leeuwarden, via Enkhuizen en Stavoren
werd opgeheven en het spoor tussen Leeuwarden en Stavoren degradeerde
tot een zijlijntje. In 1938 zelfs elf van de achttien stations en
haltes langs deze lijn gesloten, waaronder station Koudum-Molkwerum.
Twee jaar later werd "Koudum-Molkwerum" echter weer heropend
en bleef sindsdien in de dienstregeling staan. Tot op de dag van vandaag
Blijkbaar voldeed het gebouw uit 1885 niet helemaal, want in 1958
werd het vervangen door een nieuw gebouwtje. Het was van hetzelfde
type als het gebouwtje dat eerder dat jaar bij station Velsen Zeeweg
werd neergezet (zie ook de vorige pagina voor meer achtergrondinformatie
over het type stationsgebouw). Ten opzichte van Velsen Zeeweg waren
enkele kleine, maar wel nuttige, wijzigingen doorgevoerd. De belangrijkste
waren de twee grote vensters in de straatgevel, waardoor het interieur
een stuk lichter werd. De schoorsteen stak ditmaal niet uit de achtergevel
en was wat meer rechthoekig van vorm. De bovenkant van het gemetselde
rookkanaal was wat smaller. Tot slot werd voor het gebouw een ander
type baksteen werd gebruikt.
Het nieuwe stationsgebouwtje was, ten opzichte van het eerdere exemplaar,
aanzienlijk kleiner. Toch bleek ook dat nieuwe gebouw veel te ruim
bemeten voor een station als Koudum-Molkwerum. Aan het begin van de
jaren zeventig besloot de NS een groot aantal -veelal negentiende
eeuwse- stationsgebouwen te slopen en (eventueel) te vervangen door
nieuwbouw. In 1973 was de spoorlijn Leeuwarden-Stavoren aan de beurt;
op Leeuwarden en Sneek na werden alle nog overgebleven stationsgebouwen
gesloopt, waaronder dus net nog geen 15 jaar oude stationsgebouwtje
van Koudum-Molkwerum. Ervoor in de plaats kwam een eenvoudig glazen
wachthok, beter bekend als de "Leidse abri". Ergens aan
het begin van de jaren negentig werden de laatste restanten van het
vroegere losspoortje -dat zelf overigens al veel eerder was verdwenen-
definitief opgeruimd. De historische brug over de Gronzen, pal naast
het station, bleef gelukkig wel bewaard
|
|
Boven
en onder: Het huidige "stationsgebouw" van station Koudum-Molkwerum
is een zogenoemde Leidse abri. Die staat trouwens niet op dezelfde
plek als het vroegere stationsgebouw, op die plek zijn nu de fietsenstallingen.
Het stationnetje ligt aan een enkelsporige lijn en heeft ook maar
één perron. In een heel ver verleden heeft het een
nog een apart losspoortje gehad, maar die is al heel lang verleden
tijd. Het perron is met een lengte van amper 100 meter één
van de kortste van ons land. Dat is overigens geen enkel probleem
want Koudum-Molkwerum is ook één van de rustigste
stations. Niet van de lijn Leeuwarden-Stavoren, trouwens. Op het
nabijgelegen station Hindeloopen is het doorgaans nóg stiller.
Let ook op de ronde stationsklok, dit inmiddels klassieke model
wordt steeds zeldzamer...
.
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het eerste stationsgebouw werd gelijktijdig met het station met
het station, in 1885 in gebruik genomen. Het was een eenvoudig
gebouwtje en leek op dat van Loppersum, maar dan zonder de eindgebouwtjes.
Dat is niet zo verwonderlijk,, in IJlst en Hindeloopen kregen
destijds hetzelfde type gebouw als de genoemde Groningse plaats.
Op de afbeelding zijn duidelijk de twee sporen te zien. Het rechter
spoor ligt nog op -min of meer- dezelfde plek als het huidige
spoor, het linker exemplaar was sinds de jaren vijftig doodlopend
en is inmiddels allang verdwenen...
.
|
Onder:
Het tweede, en laatste stationsgebouwtje was van hetzelfde type
als dat van het vroegere station Velsen Zeeweg. Ten opzichte van
dat gebouwtje waren er echter enkele duidelijke verschillen. De
straatgevel had bij dit gebouw twee grote vensters en de vrij
forse schoorsteen was bij dit gebouw niet meer uitgebouwd. Al
met al was het aangezicht wat minder sierlijk dan bij Velsen Zeeweg
.
|
|
|
|
|
Onder:
De perronzijde van het stationsgebouw, met aan de linkerkant
de lange, half overdekte fietsenstalling. Vanuit dit standpunt
lijkt deze een deel van het stationsgebouw te zijn, maar
de stalling was toch echt een vrijstaand bouwwerk. Op deze
foto is goed te zien dat het spoor dat vóór
het stationsgebouw lag inmiddels opgebroken is. Het stationsgebouw
stond daardoor opvallend ver van het perron. Inmiddels is
de omgeving bijna onherkenbaar veranderd. Het huidige perron
is wat breder en vooral een stuk hoger geworden. Op de plek
van de (lantaarn)paal met het stationsbord is nu de overdekte
wachtruimte
.
|
|
|
|
|
Onder
(beide foto's): Pal naast het station ligt deze kleine spoorbrug
over de Grûnzen. Wanneer deze geklonken brug werd
gebouwd heb ik niet kunnen achterhalen, vermoedelijk ergens
in de jaren dertig. Ze lag er in ieder geval al toen het
laatste stationsgebouw werd gebouwd. Oorspronkelijk waren
er twee identieke bruggen, de pal naast elkaar lagen. Die
tweede brug is al heel lang verleden tijd, het nog overgebleven
exemplaar ziet er nog degelijk uit...
.
|
|
|
|
|
|
|
versie: 13-08-2018 |