Home ] Terug naar periode 1900-1920 ]Vorige station ] Volgende station ] Volgende pagina ]

 

HAARLEM

Bouwjaar: 1908
Architect: D.A.N. Margadant
Naar mijn mening -en met mij vele anderen- is en blijft Haarlem het mooiste station van Nederland. Het is de enige in Nederland die in Art-Nouveau stijl is gebouwd en dat is goed te zien aan de perrongebouwen met hun vele schitterende tegeltableaus. Op een paar aanpassingen na is het station nog helemaal intact. Grootste aanpassing is het perron langs spoor 8, het startpunt voor de intercity naar Eindhoven/Maastricht. Deze is in de jaren 50 aangebracht en heeft eigenlijk niets met de rest van het station te maken. Erg jammer! Maar voor de rest is -afgezien van die lelijke glazen liften-  alles bij het oude gebleven. Grappige details: De voormalige 3de Klasse wachtkamer is nu een Café/Restaurant/Brasserie, terwijl de wachtkamer 1ste Klasse leeg staat. De voormalige "wachtkamer voor krankzinnigen" is nu het domein van de perronopzichter......  
 
Boven: Het entree-gebouw.
haarlem_emp.GIF (5449 bytes)

Onder: Haarlem is een van de weinige stations met een aparte in- en uitgansgebouw. Dit is de uitgang. Schuin tegenover het station staat de Beijneshal. Deze naam van deze hal herinnerd aan de Beijnesfabriek die daar stond. Beijnes was fabrikant van treinstellen, wagons en trams.

Boven: Detail van een van de torens.

Onder: Het entree-gebouw vanaf de Jansweg

Volgende pagina

  versie: 5-10-2007