|
|
ASSEN,
HEERENVEEN, HOOGEVEEN, HOOGEZAND-SAPPEMEER, KOOG-ZAANDIJK, KROMMENIE-ASSENDELFT,
NIEUWESCHANS WORMERVEER, ZAANDAM en ZUIDBROEK
Afkortingen: |
Asn, Hr, Hgv, Hgz, Kzd,
Kma, Nsch, Wm, Zd, Zb (volgorde
volgens subtitel) |
|
Maatschappij: |
Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Type: |
standaardgebouw
Staatsspoor 3e Klasse (vernieuwde type) |
Architect: |
K.H. van
Brederode |
|
|
Bouwjaren: |
1868 (Heerenveen,
Hoogezand, Nieuweschans, Zuidbroek) |
|
1869 (Koog-Zaandijk,
Krommenie-Assendelft, Wormerveer, Zaandam) |
|
1870 (Assen,
Hoogeveen) |
|
|
Gesloopt: |
1930 (Koog-Zaandijk,
Krommenie-Assendelft), 1959 (Zuidbroek (gedeeltelijk)), 1973 (Nieuweschans),
1978 (Wormerveer), 1983 (Heerenveen, Zaandam), 1984 (Hoogeveen),
1988 (Assen), 1989 (Hoogezand-Sappemeer)
|
|
|
Herbouw: |
Zuidbroek
(vanaf 2007) |
|
|
|
|
Vanaf 1868 werd een nieuw type 3e klasse
waterstaatstation gebouwd. De gebouwen werden gelijktijdig met het
station van Meppel ontworpen, en zijn een wat kleinere, modernere
variant. Het nagenoeg vierkante middendeel steekt ver naar voren
en heeft een tentdak en kenmerkende afgeschuinde hoeken aan de voorgevel.
Dit type stationsgebouw werd vooral in de noordelijke provincies
gebouwd, namelijk in Heerenveen, Hoogezand-Sappemeer, Nieuweschans,
Zuidbroek (allen: 1868), Assen en Heerenveen (die laatste twee waren
van 1870). Ook waren ze langs de in 1869 in gebruik genomen Zaanlijn
(Zaandam, Koog-Zaandijk, Krommenie-Assendelft en Wormerveer) te
vinden . De stations langs de Zaanlijn zijn (waarschijnlijk) ontworpen
door architect A.L. van Gendt. Alle overige stations werden "gewoon"
door K.H. van Brederode ontworpen.
De stationsgebouwen uit deze serie zijn bijna allemaal verdwenen.
Alleen dat van Zuidbroek is nog bewaard gebleven. Het had trouwens
maar een haartje gescheeld of ook dit gebouw was gesloopt. Het verwaarloosde
gebouwtje verloor in 1959 haar bovenverdieping en ook de zijvleugels
werden en flink stuk ingekort. Alleen aan die typische schuine hoeken
was het nog herkenbaar als waterstaatstation.
In 2001 nam het Noord-Nederlands Trein en Tram museum (NNTTM) het
stationsgebouw in gebruik en begon men aan een langdurige restauratie.
Vanaf het najaar van 2007 werd begonnen met de herbouw van het station.
Boven:
het oude station van Assen viel in 1988 onder de slopershamer.

Foto:
Richard Krol
|
Boven
en onder: het stationsgebouw van Zuidbroek, zoals het er in het
voorjaar van 2007 nog bijstond. Het gebouwtje was toen al flink
opgeknapt. Enkele maanden later werd begonnen aan de herbouw van
het oorspronkelijke stationsgebouw.
|
|
|
|
|
Onder:
De voormalige goederenloods van station Zuidbroek is tegenwoordig
onderdeel van een graanbedrijf.
|
Onder:
Hetzelfde stationsgebouw, maar dan zoals het er eind oktober 2011
bijstond. Er is inmiddels al veel veranderd, maar het gebouw is
nog niet helemaal af.
|
|
|
|
Meer
over station Nieuweschans
|
versie: 31-05-2007 (bijgewerkt:
2-04-2013) |