Home ] Terug naar periode 1860-1880 ] [ Vorige station ] Volgende station ]
   
 
ZUIDBROEK
   

 

ASSEN, HEERENVEEN, HOOGEVEEN, HOOGEZAND-SAPPEMEER, KOOG-ZAANDIJK, KROMMENIE-ASSENDELFT, NIEUWESCHANS WORMERVEER, ZAANDAM en ZUIDBROEK

Afkortingen: Asn, Hr, Hgv, Hgz, Kzd, Kma, Nsch, Wm, Zd, Zb (volgorde volgens subtitel)
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Type: standaardgebouw Staatsspoor 3e Klasse (vernieuwde type)
Architect: K.H. van Brederode
   
Bouwjaren: 1868 (Heerenveen, Hoogezand, Nieuweschans, Zuidbroek)
  1869 (Koog-Zaandijk, Krommenie-Assendelft, Wormerveer, Zaandam)
1870 (Assen, Hoogeveen)
   
Gesloopt:

1930 (Koog-Zaandijk, Krommenie-Assendelft), 1959 (Zuidbroek (gedeeltelijk)), 1973 (Nieuweschans), 1978 (Wormerveer), 1983 (Heerenveen, Zaandam), 1984 (Hoogeveen), 1988 (Assen), 1989 (Hoogezand-Sappemeer)

   
Herbouw: Zuidbroek (vanaf 2007)
   
   

Vanaf 1868 werd een nieuw type 3e klasse waterstaatstation gebouwd. De gebouwen werden gelijktijdig met het station van Meppel ontworpen, en zijn een wat kleinere, modernere variant. Het nagenoeg vierkante middendeel steekt ver naar voren en heeft een tentdak en kenmerkende afgeschuinde hoeken aan de voorgevel.
Dit type stationsgebouw werd vooral in de noordelijke provincies gebouwd, namelijk in Heerenveen, Hoogezand-Sappemeer, Nieuweschans, Zuidbroek (allen: 1868), Assen en Heerenveen (die laatste twee waren van 1870). Ook waren ze langs de in 1869 in gebruik genomen Zaanlijn (Zaandam, Koog-Zaandijk, Krommenie-Assendelft en Wormerveer) te vinden . De stations langs de Zaanlijn zijn (waarschijnlijk) ontworpen door architect A.L. van Gendt. Alle overige stations werden "gewoon" door K.H. van Brederode ontworpen.
De stationsgebouwen uit deze serie zijn bijna allemaal verdwenen. Alleen dat van Zuidbroek is nog bewaard gebleven. Het had trouwens maar een haartje gescheeld of ook dit gebouw was gesloopt. Het verwaarloosde gebouwtje verloor in 1959 haar bovenverdieping en ook de zijvleugels werden en flink stuk ingekort. Alleen aan die typische schuine hoeken was het nog herkenbaar als waterstaatstation.
In 2001 nam het Noord-Nederlands Trein en Tram museum (NNTTM) het stationsgebouw in gebruik en begon men aan een langdurige restauratie. Vanaf het najaar van 2007 werd begonnen met de herbouw van het station.

 

Boven: het oude station van Assen viel in 1988 onder de slopershamer.

Foto: Richard Krol

Boven en onder: het stationsgebouw van Zuidbroek, zoals het er in het voorjaar van 2007 nog bijstond. Het gebouwtje was toen al flink opgeknapt. Enkele maanden later werd begonnen aan de herbouw van het oorspronkelijke stationsgebouw.
 
Onder: De voormalige goederenloods van station Zuidbroek is tegenwoordig onderdeel van een graanbedrijf.
Onder: Hetzelfde stationsgebouw, maar dan zoals het er eind oktober 2011 bijstond. Er is inmiddels al veel veranderd, maar het gebouw is nog niet helemaal af.
 

Meer over station Nieuweschans

 

 

  Free counter and web stats versie: 31-05-2007 (bijgewerkt: 2-04-2013)