| |
BAD
NIEUWESCHANS
Afkorting: | Nsch |
| Maatschappij: | Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
| Type: | standaardgebouw
Staatsspoor 3e Klasse (vernieuwde type) | Architect: | K.H.
van Brederode | Bouwjaar:
| 1868 |
Gesloopt: | 1973 |
Status: | Rijksmonument
(locomotievenloods en bedieningsgebouwtje spoorbrug) |
Baanvak: | Groningen-Leer
(D) | | |
Het stationsgebouw werd al in 1973 gesloopt en daarna is
er niets voor in de plaats gekomen. Normaal gesproken zou zo'n station (voor zover
je dan nog van een station kan spreken) niet op deze site geplaatst worden, maar
voor station Bad Nieuweschans maak ik toch een uitzondering. In het meest oostelijk
gelegen station van Nederland is namelijk meer te zien dan je denkt. Zo staat
hier nog een halfronde locomotievenloods, uniek in Nederland! Deze loods werd
in 1877 gebouwd, toen Nieuweschans (toen nog zonder de toevoeging "Bad")
een grensstation werd. Deze polygonale loods heeft tot 1935 dienst gedaan. Na
de oorlog heeft de loods dienst gedaan als busremise voor de G.A.D.O. (Groninger
Autobus Dienst Onderneming). Deze busmaatschappij heeft de loods tot 1984 gebruikt.
Daarna is de loods nog een tijdje in gebruik geweest bij een graanhandel. In 2003
werd de loods geheel gerestaureerd en verhuurd aan een kunstbronsgieterij. De
loods is inmiddels een Rijksmonument. De draaischijf, voor de loods, is al jaren
geleden verdwenen. Een tegelpatroon laat echter duidelijk zien waar de rails en
de draaischijf hebben gelegen. Van het grensemplacement is niets meer overgebleven.
Het station stond tot voor kort nog onder de naam Nieuweschans in de dienstregeling,
maar met het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2014 -op 15 december 2013- werd
deze gewijzigd in Bad Nieuweschans. De naam van het gelijknamige plaatsje was
al zo'n vijf jaar tevoren in diezelfde nieuwe naam gewijzigd. Overigens bevindt
het station zich aan de rand van het gehucht Oudezijl. De plaats Bad Nieuweschans
ligt iets verder naar het zuidoosten, aan de overkant van het Westerwoldse Aa. |
|
Boven:
De voormalige locomotievenloods van station (Bad) Nieuweschans. De draaischijf,
die voor de loods lag, is al lang geleden verdwenen. Maar de patronen in de bestrating
laten duidelijk zien waar de rails en de draaischijf hebben gelegen... |
| |
Onder:
Het stationsgebouw, dat in 1973 werd gesloopt. (ansichtkaart) |
Onder:
Ongeveer dezelfde plek als de ansichtkaart, maar dan anno nu... |
| | | |
Onder:
Het huidige "station", dat hier nog haar "oude" naam droeg... |
Onder:
Van het emplacement is bijna niets meer overgebleven. |
| | | |
Onder:
Alhoewel deze voormalige graansilo geen deel uitmaakt van het stationscomplex,
is het wel een beeldbepalend element. De silo werd gebouwd in 1946 en is inmiddels,
evenals het naastgelegen bedieningsgebouwtje van de spoorbrug een rijksmonument. |
Onder:
Een monument voor allen die tijdens de Tweede Wereldoorlog per trein vanuit Westerbork
naar het oosten werden gedeporteerd. Het monument is getiteld: "De laatste
blik", omdat voor velen dit het allerlaatste was wat zij ooit nog van Nederland
zouden zien
De tekst bij dit op 4 mei 2010 onthulde monument luidt: "TER
HERINNERING AAN DE RUIM 102.000 MENSEN DIE TUSSEN 1942 EN 1944 VANUIT KAMP WESTERBORK
ZIJN GEDEPORTEERD NAAR CONCENTRATIEKAMPEN IN DUITSLAND EN OOST-EUROPA. NIEUWESCHANS
WAS DE LAATSTE HALTEPLAATS IN NEDERLAND". |
| | | |
Onder:
Een blik op de spoorbrug over de Westerwoldse Aa, vlakbij het station. Station
Bad Nieuweschans is het meest oostelijk gelegen station van ons land. Het is ook
een grensstation. En wel in de meest letterlijke zin van het woord, want de Duitse
grens ligt hier maar een paar honderd meter vandaan. Overigens is de spoorlijn
al zo'n beetje vanaf deze spoorbrug "Duits". Dat is te zien aan het
oranje snelheidsbeperkingsbord, hier nog net op de foto te zien. Het bedieningsgebouwtje
van de spoorbrug (rechts) werd gebouwd rond 1930 en is inmiddels een rijksmonument,
de brug zelf is dat overigens niet... |
| |
versie: 31-05-2013 (bijgewerkt: 30-12-2013) |