| |
ZOETERMEER
OOST
| | |
Afkorting: | Ztmo |
Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS) | Architect: | J.
Bak | Bouwjaar:
| 1966 | Gesloopt | 2008 |
Baanvak: | Den
Haag Centraal - Gouda | | |
| |
Ooit was
Zoetermeer de plaats met de meeste treinstations in ons land, namelijk veertien
stuks. Het overgrote deel hiervan lag aan de Zoetermeer Stadslijn, die aan het
einde van de jaren zeventig van de twintigste eeuw werd aangelegd. Die tijd is
allang voorbij, in 2006 ging de Zoetermeerlijn verder als metroverbinding, waardoor
Zoetermeer in één klap twaalf treinstations verloor. Tegenwoordig
telt de stad drie spoorwegstations, waarbij het derde exemplaar gedeeld wordt
met de naastgelegen gemeente Lansingerland. Van de drie stations is Zoetermeer
Oost het oudst. Anders dan de stationsnaam wellicht doet vermoeden is dit het
oorspronkelijke station van deze Zuid Hollandse forenzenstad. Over de stationsnaam
gesproken; al drie keer werd de naam gewijzigd, het laatst gebeurde dit in 1973.
Het kreeg toen haar huidige naam Zoetermeer Oost, omdat op hetzelfde moment één
kilometer westwaarts een nieuw station Zoetermeer werd geopend. Minstens zo opvallend
is het feit dat dit station al drie keer werd gesloten en even zo vaak weer werd
heropend. Een opmerkelijk station dus, al is de huidige halte een kale, tochtige,
naargeestige en -dankzij de pal naast het station gelegen snelweg A12- een nogal
lawaaiige plek. Het huidige Zoetermeer ontstond ergens in de twaalfde eeuw.
Samen met het naastgelegen Zegwaard waren het nederzettingen die vanuit de veenontginningen
waren ontstaan (een soort veenkolonie avant-la-lettre). Beiden groeiden al snel
aan elkaar, waardoor een dubbeldorp ontstond: Zoetermeer-Zegwaard. In 1870 kregen
de twee plaatsen een gezamenlijk station aan de nieuwe spoorlijn Den Haag - Utrecht,
welke werd aangelegd door de Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij (NRS). Het
station -dat bij opening de naam "Soetermeer-Zegwaard" droeg- werd gebouwd
nabij een spoorwegovergang aan de doorgaande weg richting Delft, op het grondgebied
van de toenmalige gemeente Zegwaard. Het station kreeg een volwaardig stationsgebouwtje,
ontworpen door architect A.W. van Erkel. Van een eilandstation was toen trouwens
nog geen sprake, het stationsgebouw stond toen nog naast de spoorbaan. Erg lang
heeft dat stationsgebouw trouwens niet bestaan, op 4 februari 1905 ging het door
een felle brand verloren. Korte tijd later begon de bouw van het tweede station,
dat in 1907 gereed kwam. Ditmaal werd het een eilandstation, waarbij zowel het
perron als het stationsgebouw via de nabijgelegen overweg waren te bereiken. Het
tweede stationsgebouw viel vooral op door haar brede, ver uitkragende dak, welke
tevens een perronluifel was. Overigens werd niet alleen het station volledig vernieuwd,
bij het station werden twee seinhuizen en nieuwe dienstwoning gebouwd. Hoewel
het station ook wel de nodige reizigers vervoerde lag het accent aan het begin
van de twintigste eeuw vooral bij het goederenvervoer. Dit werd versterkt toen
rond het jaar 1900 vlakbij het station een zuivelfabriek werd opgericht. Het reizigersvervoer
viel blijkbaar tegen, mogelijk speelde de grote afstand tussen het station en
de twee dorpskernen (ruim een kilometer) hierbij een rol. Hoe het ook zij, in
1938 werd het station opgeheven. Die sluiting bleek echter allesbehalve definitief,
want tijdens de Tweede Wereldoorlog was het station onder de naam "Zoetermeer"
weer in de dienstregelingen opgenomen. Die heringebruikname was trouwens maar
van korte duur, in 1945 sloot het station voor de tweede keer. In 1951 besloot
men het station toch nog een nieuwe kans te geven. Zonder succes, amper een jaar
later werd het andermaal gesloten. Aan het begin van de jaren zestig werd Zoetermeer
door de toenmalige regering aangewezen als groeikern. Het werd een snelgroeiende
satelietstad van Den Haag. Voor de NS waren deze ontwikkelingen reden om het oude
station Zoetermeer nieuw leven in te blazen, in 1965 werd de halte voor de derde
keer heropend. Aanvankelijk stond er een tijdelijk stationsgebouwtje, maar een
jaar later werd deze vervangen door een definitief exemplaar. Evenals haar voorganger
werd ook dit station een eilandstation, waarbij het stationsgebouw (ongeveer)
op dezelfde plek werd gebouwd als het eerdere exemplaar. Het derde stationsgebouw
werd ontworpen door architect J. Bak, voor wie dit zijn eerste stationsontwerp
was. Het bestond -net als het vorige gebouw- uit twee losse bouwdelen, die middels
brede luifels waren verbonden. In het voorste gebouw was een plaatskaartenkantoor
annex wachtruimte, in het kleinere gebouwtje daarachter waren toiletten en dienstruimten.
Ondanks het feit dat het station nu wel levensvatbaar was bleek het niet erg gunstig
te liggen ten opzichte van de nieuwbouwwijken, die vooral in westelijke richting
werden gebouwd. In 1973 werd daarom ten westen van het station een nieuw "hoofdstation"
voor Zoetermeer gebouwd. De naam van dit station werd vervolgens gewijzigd in
"Zoetermeer Oost", de derde -en vooralsnog laatste- naamswijziging. Het
stationsgebouw werd in een later stadium voorzien van bruine tegels aan de buitenzijde.
Vermoedelijk gebeurde dit aan het einde van de jaren tachtig. Het station behield
tot het begin van de huidige eeuw haar loket, daarna kwam het leeg te staan. Begin
2008 viel het ten prooi aan de slopershamer. Vermeldenswaardig is nog het feit
dat dit station enkele jaren geleden nog op de nominatie stond om voor de vierde
keer te worden opgeheven. De opening van het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer
leek aanvankelijk te betekenen dat er geen ruimte in de dienstregelingen meer
was voor station Zoetermeer Oost. Al snel werd die ruimte wel gevonden, "Zoetermeer
Oost" kan gewoon blijven bestaan...
| .Boven:
Zoetermeer Oost is het oudste station van Zoetermeer, dit geldt zelfs als alleen
van het huidige station wordt uitgegaan. Het is een station met een bijzondere
geschiedenis, zo is het al drie keer van naam veranderd. Toen het eerste station
in 1870 in gebruik werd genomen heette het aanvankelijk "Soetermeer-Zegwaard",
in 1923 veranderde dit in "Zoetermeer-Zegwaard". In 1941 ging het station
verder onder de naam "Zoetermeer". Toen in 1973 een nieuw station Zoetermeer
werd geopend werd de naam van dit station gewijzigd in "Zoetermeer Oost".
Het huidige station werd in 1965 gebouwd op dezelfde plek waar eerder ook een
eilandstation was. De sporen lagen hier nog altijd een eindje uit elkaar, dus
het was niet moeilijk hier weer een perron te bouwen. Het huidige station (foto
boven) bestaat slechts uit een glazen wachthok en een opvallend gekleurd bouwwerk,
waarin vermoedelijk technische installaties zijn ondergebracht. ..
Onder:
Tussen 1966 en 2008 had het station een stationsgebouw, ontworpen door J. Bak.
De foto hieronder toont het gebouw in haar oorspronkelijke staat. De borstweringen
waren nog niet betegeld en het gebouw had nog haar opvallende, hoge schoorsteen.
De foto werd trouwens aan het begin van de jaren tachtig gemaakt. .
| |
| | | | Onder:
Nogmaals het stationsgebouw, maar nu hoe het er kort voor de sloop uitzag. Merk
op dat het stationsgebouw hier vanaf de "Goudse" kant van het perron
is gezien, oftewel in westelijke richting. Duidelijk is te zien dat het gebouw
uit twee delen bestond, die werden door één gemeenschappelijk dak
verbonden. De bruine gevelbekleding werd waarschijnlijk aan het einde van de jaren
tachtig aangebracht, in ieder geval vóór 1992. Het station verloor
aan het begin van de huidige eeuw haar loket, waarna het leeg kwam te staan. In
de eerste week van februari 2008 ging het tegen de vlakte. .
| | | Onder:
Het restant van het eerste stationsgebouw, kort na de brand van 4 februari 1905.
Het eerste station werd in 1870 in gebruik genomen, gelijktijdig met de spoorlijn
Den Haag - Gouda. Het bijbehorende stationsgebouw was van de hand van architect
A.W. van Erkel, die destijds de stationsgebouwen voor de "Rhijnspoor"
ontwierp. Het stationsgebouwtje was vrij klein, maar had desondanks een aparte
dameswachtkamer. Ook was er een aangebouwde dienstwoning voor de stationschef.
De afbeelding laat goed zien hoe verwoestend de brand was. Wat de oorzaak was
is niet helemaal duidelijk, maar er wordt gefluisterd dat dit door verkeerd gebruik
van de houtkachel kwam
.
| Onder:
Een kleine twee jaar na de brand (zie ook de afbeelding hiernaast) kwam het tweede
station gereed. Het werd hierbij omgebouwd tot eilandstation, waarbij een gloednieuw
stationsgebouw op een breed perron werd gebouwd. Net als het latere stationsgebouw
uit 1966 bestond ook dit gebouw uit twee delen, waarbij in het voorste gebouw
de stationsfaciliteiten waren te vinden. Het stationsgebouw verloor in 1938 haar
functie, waarna het zelfs een tijdje dienst heeft gedaan als koekjesfabriek. Nadat
het station in 1952 voor de derde keer was gesloten werd het stationsgebouw afgebroken.
De spanten van het gebouw schijnen trouwens nog altijd te bestaan..! .
| | | | | Onder
(beide afbeeldingen): Het tweede station, met op de voorgrond de overweg en één
van de twee seinhuizen. In die tijd was het goederenvervoer zelfs belangrijker
dan het reizigersvervoer en het station had dan ook een forse laad/losplaats en
dito goederenloods. Ook hadden enkele bedrijven een eigen spooraansluiting, waaronder
de zuivelfabriek Nutricia. Het goederenvervoer verviel rond 1980, de sporen werden
enkele jaren later opgeruimd. Op deze plek werd later een P&R-terrein aangelegd.
De seinhuizen zijn allang verdwenen en datzelfde geldt ook voor zowel het hier
zichtbare stationsgebouw als haar latere opvolger. Achter het seinhuis is nog
net de dienstwoning te zien, deze staat er nog altijd. (foto rechts) Ze werd in
1906 gebouwd ter vervanging van een eerdere dienstwoning, die begin 1905 bij een
brand verloren is gegaan. Ondanks het feit dat de woning letterlijk tussen een
drukke spoorweg en een nóg drukkere snelweg staat ingeklemd lijkt deze
nog altijd bewoond te zijn. De overweg was trouwens ooit het toneel van een opmerkelijk
incident. Tijdens de sinterklaasintocht van 1969 reed de Goedheiligman met zijn
schimmel op de overweg, toen ineens de spoorbomen dichtgingen. Zowel Sint als
paard konden nog op tijd wegspringen voor de naderende sneltrein
.
| | | | | | | Onder:
Deze foto lijkt hetzelfde standpunt te hebben als de afbeelding hierboven, maar
dan anno 2023. In werkelijkheid is deze foto juist in westelijke richting genomen.
De drukke overweg is er nog altijd en heeft er een voetgangers- en fietsentunnel
naast gekregen. De afwerking van die tunnel verkeert momentheel in een nogal bedenkelijke
staat. Zelfs vanaf het perron is duidelijk te zien dat er al veel tegels zijn
verdwenen
.
| Onder:
Aan het oostelijke uiteinde van het perron staat deze wat primitief ogende loopbrug.
Ze werd in 1998 gebouwd, maar door haar uiterlijk lijkt deze ouder te zijn. De
brug lijkt een beetje naar een niemandsland te leiden, maar er wordt wel degelijk
gebruik van gemaakt. De brug voorziet dan ook duidelijk in een behoefte
.
| | | | |
versie: 23-02-2023 |