| |
Grote
obstakels
Dankzij
de komst van de industrie maakte de Zaanstreek vanaf het einde van de negentiende
eeuw al een behoorlijke bevolkingsgroei door. Maar toen het industriegebied vanaf
de tweede helft van de twintigste eeuw steeds meer een woongebied werd groeide
het inwonertal explosief. Woonden er rond het jaar 1920 in het gebied dat nu de
gemeente Zaanstad vormt zo'n 60.000 mensen, toen ruim een halve eeuw later de
huidige gemeente ontstond was dit aantal al meer dan verdubbeld en inmiddels wonen
er bijna 160.000 mensen. Naast de Zaanstreek werden ook Purmerend en Hoorn populaire,
snelgroeiende forenzenplaatsen. Maar de spoorlijn Zaandam-Enkhuizen was in die
tijd nog een enkelsporig traject, waar met verouderd dieselmaterieel werd gereden.
Het kon het sterk groeiende reizigersaanbod niet bijbenen en werd daarom gemoderniseerd.
In 1974 werd het traject geëlektrificeerd en in de jaren daarna werd het
spoor verdubbeld. Ook op de Zaanlijn, de spoorlijn Amsterdam-Uitgeest, nam het
aantal reizigers flink toe. Dit zorgde op het oude station van Zaandam nogal eens
voor problemen. Het station -dat toch al nooit de populariteitsprijs zou winnen-
kon het groeiende reizigersaanbod nauwelijks aan. Vooral tijdens de spits raakte
het station volledig verstopt. En dan was er nog de Hembrug, die een steeds
grotere bron van vertragingen en ergernissen werd. Zeker toen de brug in 1970
en 1977 meerdere keren dusdanig werd aangevaren dat het treinverkeer flink was
ontregeld. Soms zelfs maandenlang. De botsing in het najaar van 1974, de tweede
in vier jaar tijd, was voor de NS de spreekwoordelijke druppel; de Hembrug moest
zo snel mogelijk plaatsmaken voor een spoortunnel onder het Noordzeekanaal. Ook
de toenmalige regering drong hierop aan en zorgde voor een financiële bijdrage.
Korte tijd later begonnen de werkzaamheden
Ten opzichte van de Hembrug
schoof de Hemspoortunnel enige honderden meters op naar het westen, waardoor zowel
ten noorden als ten zuiden van de tunnel een compleet nieuw stuk spoor moest worden
aangelegd. In Zaandam sloot dit nieuwe traject ter hoogte van het oude station
aan op het bestaande spoor. Maar zoals ook al op de eerste pagina aangegeven kreeg
de stad bij deze ombouw een nieuw station, dat wat naar het zuidwesten werd verplaatst.
Hierdoor kwam het een stuk dichter bij het winkelgebied aan de Gedempte Gracht
te liggen. De bouw van het station kende de nodige uitdagingen. Eén daarvan
was de Provincialeweg, een drukke doorgaande route door de Zaanstreek. Deze rond
1930 gebouwde verkeersweg lag pal voor het oude station, zodat daar praktisch
geen ruimte was voor aanvullend vervoer. En ook op de plek waar het nieuwe station
werd geprojecteerd hield de beschikbare ruimte niet echt over. Ruimte voor een
traditioneel stationsgebouw was er niet. Een viaductstation was ook niet mogelijk,
dit omdat het station vlakbij de afrit naar de Hemspoortunnel ligt. De perrons
moesten dus ook nu weer op maaiveldhoogte komen. Het stationsgebouw werd daarom
als een soort traverse boven de perrons worden gebouwd. Een bijkomend voordeel
was dat aan het hooggelegen stationsgebouw een overdekte looproute naar de Gedempte
Gracht kon worden gekoppeld, hoog en droog boven de Provincialeweg. Ook kwam er
een extra toegang aan de westzijde, deze werd min of meer geïntegreerd in
een kantoorpand. Het nieuwe station Zaandam werd op 19 mei 1983 feestelijk door
toenmalig Koningin Beatrix in gebruik genomen. Het oude station werd nog diezelfde
zomer gesloopt, op de plek waar het heeft gestaan is nu een parkeerterrein. De
afbraak van de Hembrug nam wat meer tijd in beslag, pas in het voorjaar van 1985
werden de laatste pijlers opgeblazen
| . Boven:
De Hembrug werd in de jaren zestig en zeventig steeds meer een knelpunt, niet
in de laatste plaats omdat de schepen steeds groter werden. Dat is op deze foto
duidelijk te zien. Een enorme mammoettanker passeert hier de geopende brug, waarbij
de 128 meter lange draaibrug ineens erg klein lijkt. De 54 meter brede opening
is maar net voldoende, met slechts enkele meters speling. Het schip -vermoedelijk
de Schelderix- is op weg naar de sluizen van IJmuiden. Daar wacht trouwens nog
een uitdaging; de toentertijd breedste sluis was zelfs nog iets smaller dan de
doorvaartopening van de Hembrug. Als het schip inderdaad de Schelderix is dan
was het even "thuis" geweest. Het werd namelijk gebouwd op de NDSM-werf,
niet ver van de Hembrug. Het was zelfs de allerlaatste tanker die daar van de
helling liep, vlak voordat de werf in 1978 failliet ging. Het schip is overigens
allang verleden tijd... .
| |
| | | | Onder:
De Hembrug heeft in haar bijna 77 jarige bestaan diverse keren te maken gehad
met aanvaringen, maar in de jaren zeventig ging het drie keer goed mis. Op 19
december 1970 botste het Russische vrachtschip Komsomolets Uzbekystana in dichte
mist tegen de zuidelijke aanbrug, die daardoor enkele meters van haar plek werd
gedrukt. Het herstel nam enkele maanden in beslag, pas begin maart 1971 reden
de treinen weer volgens dienstregeling. Ook in 1974 en 1977 kwam de brug negatief
in het nieuws. .
| Onder:
Op 20 oktober 1974 was het weer raak; een Amerikaans boorplatform zag kans om
de brug flink te vervormen. Dit keer duurde de stremming slechts enkele weken.
Maar de brug hield er blijvende schade aan over, zozeer zelfs dat de maximum snelheid
voor het treinverkeer terug moest naar 90 kilometer per uur. Deze aanvaring betekende
het begin van het einde voor de Hembrug. De pijpenlegger Choctaw II (foto) bestaat
trouwens nog altijd, tegenwoordig heet het gevaarte Hyundai 423. .
| | | | | Onder:
De bouw van het nieuwe station. Duidelijk te zien is dat als eerste het ruimtevakwerk
werd gebouwd, welke de basis voor de overkapping val vormen. De betonnen traverse
en het hooggelegen ontbreken hier nog. De foto is gezien in noordelijke richting,
op de achtergrond is nog net het oude station zichtbaar. Ten opzicht van dat oude
station, dal pal tegen de Provincialeweg aan stond, werd het nieuwe exemplaar
wat meer naar het westen geplaatst. Hierdoor was er ten minste wat ruimte voor
een stationsplein. .
| Onder:
Een bijzondere kleurenfoto van het oude station, in de nadagen van haar bestaan.
Van een afstandje zag het er nog wel aardig uit, maar wie dagelijks van het oude
station gebruik maakte wist wel beter. Zo was de voetgangersbrug naar het perron
al jaren voor de afbraak om veiligheidsredenen gesloten. Toen het nieuwe station
was geopend werd het oude exemplaar vrijwel meteen gesloopt. Op deze plek is nu
een P&R-terrein, er is vrijwel niets meer dat nog aan het oude station herinnerd
.
| | | | | Onder:
In 1981 is de bouw van de Hemspoortunnel in volle gang. De tunnel kreeg drie sporen,
één meer dan de oude Hembrug. Dat derde spoor, de middelste, was
primair voor het goederenvervoer bedoeld. En dan met name voor goederentreinen
die niet door de Velserspoortunnel kunnen. Tegenwoordig wordt het echter ook voor
reizigerstreinen gebruikt. De tunnel is 2.4 kilometer lang, waarvan het gesloten
deel ruim anderhalve kilometer bedraagt. Het diepste punt ligt op zo'n 23 meter
onder N.A.P. .
| Onder:
Ongeveer gelijktijdig met de Hemspoortunnel werd ten noorden van het station een
enkelsporige fly-over gebouwd. Hierdoor zaten het treinverkeer naar Uitgeest en
vanuit Hoorn elkaar niet meer in de weg. Tevens is het een viaduct over de Provincialeweg.
Het spoor naar Hoorn bleef gelijkvloers. Met alle gevolgen van dien, want mede
door dat viaduct werd de overweg zeer onveilig. Na een zwaar ongeval op kerstavond
1993, waarbij drie doden waren te betreuren, werd de spoorovergang aangepast.
Ook werd de maximum snelheid voor het treinverkeer ter plekke teruggebracht naar
40 kilometer per uur. .
| | | | |
versie: 20-10-2023 |