De verbouwing en de renovatie van het stationsgebouw
was een onderdeel van een veel groter reconstructieplan, namelijk
spoorverdubbeling tussen Utrecht en Woerden en vrije kruisingen
(fly-overs) voor de aftakkende sporen richting Breukelen en Alphen
aan den Rijn. Het hele stationsemplacement in Woerden ging hiervoor
op de schop. Gelijktijdig met de verbouwing van het stationsgebouw
werd een nieuw perron aangelegd, waarmee het aantal perrons (tijdelijk)
op drie kwam.
De oude, smalle luchtbrug moest worden gesloopt en werd vervangen
door een nieuwe traverse, die -met een breedte van bijna zeven meter-
ruim twee en een half keer breder werd. De nieuwe luchtbrug is ook
beduidend langer, want het station kreeg nu ook -eindelijk- een
toegang aan de zuidkant. Tevens kreeg het station liften, iets waar
station Woerden het tot dan toe zonder mee moest doen. De nieuwe
traverse is een ontwerp van ingenieur J. Bak. Vergeleken met haar
voorganger is de nieuwe luchtbrug natuurlijk veel moderner vormgegeven,
maar is zeker niet minder monumentaal. Ook deze traverse bestaat
voornamelijk uit staal en glas, zelfs veel meer glas dan het vorige
exemplaar, en is daardoor zeer licht van binnen. Eigenlijk doet
de vorm zelfs nog wel een beetje aan die oude luchtbrug denken,
maar de huidige is wel veel speelser vormgegeven.. Had de oude luchtbrug
nog puntdakjes ter hoogte van de trappen, bij het huidige exemplaar
werd idee -min of meer- voortgezet in de vorm van halfronde dakjes
op de lichtschachten. Het dak van deze traverse is -in grote tegenstelling
tot de vorige- overigens plat. Daardoor, maar ook door de grotere
lengte, lijkt de brug nog altijd vrij smal te zijn. Veel smaller
dan ze in werkelijkheid is. Uiteraard kreeg de nieuwe traverse overdekte
trappen. Bij twee van de drie trappen liggen nu de daken ervan niet
schuin naar beneden, maar horizontaal en gaan trapsgewijs naar beneden.
Deze overdekte trappen sluiten naadloos aan op de perronoverkappingen.
Qua vorm trouwens ook
De derde trap verbond het vroegere tweede
perron met de traverse. Aangezien dit perron op korte zou verdwijnen
werd hier volstaan met een eenvoudige, tijdelijke trap. De liften
werden aan de andere zijde van de traverse geplaatst. De drie liftschachten
torenen hoog boven de perronbrug uit en bepalen daarmee mede het
aangezicht ervan.
Zoals al aangegeven ging ook het emplacement volledig op de schop.
Het eerste perron werd verbreedt, waarbij het oude spoor 2 kwam
te vervallen. Spoor 1, dat oorspronkelijk een kopspoortje was en
alleen voor het goederenvervoer werd gebruikt, werd herlegd en promoveerde
tot hoofdspoor. Merkwaardig genoeg kreeg dit spoor (tijdelijk overigens
)
nummer 2 toegewezen, kennelijk omdat het eerste perronspoor altijd
al dat nummer heeft gehad. Aan de zuidelijke kant van het emplacement
was inmiddels een nieuw perron aangelegd. Dit perron had aanvankelijk
slechts één spoor, dat (eveneens tijdelijk) nummer
6 kreeg toegewezen. Aan het einde van de jaren negentig bestond
het emplacement uit het verbrede eerste eilandperron met de sporen
2 en 3. Na spoor 3 volgde nog altijd meteen het tweede eilandperron,
waaraan nu alleen nog spoor 5 lag. Tenslotte het nieuwe, derde perron
met enkel spoor 6. Het eerste en het derde perron werden voorzien
van nieuwe overkappingen. Het eerste perron werd ook meteen verlengd,
tot ruim 350 meter. Het had voor de hand gelegen als het nieuw aangelegde
perron ook meteen deze lengte had gekregen, ware het niet dat aan
het einde van het perron nog een obstakel stond: het voormalige
seinhuis Post T. Dit seinhuis zou pas in 2005 gesloopt worden.
Aan het begin van de 21ste eeuw werd begonnen aan de laatste fase
van de ombouw. Het oude, zo kenmerkende emplacement verdween nu
volledig. Het middenperron maakte plaats voor twee sporen en het
zuidelijke perron werd nu een volwaardig eiland perron. Het station
telt nu weer twee eilandperrons. In plaats van één
liggen er nu vier sporen tussen, waarbij de middelste twee sporen
bedoeld zijn voor het doorgaande intercityverkeer. De sporen zijn
hernummerd in de meer logische volgorde 1 tot en met 6. Het huidige
emplacement is een toonbeeld van hedendaagse efficiëntie, maar
het unieke karakter van het oorspronkelijke station Woerden is voorgoed
verdwenen. Gelukkig hebben ze het monumentale stationsgebouw nog
|
|