Deze maand is het vijftig jaar geleden dat
de grootste spoorwegramp ooit in Nederland plaatsvond. Op maandag
8 januari 1962 kwamen, in dichte mist, bij Harmelen twee reizigerstreinen
met elkaar in botsing. De ramp kostte 93 mensen het leven. Meer
dan vijftig personen raakten gewond.
Om kwart over negen 's ochtends was de stoptrein Rotterdam-Amsterdam
uit Woerden vertrokken, op weg naar Breukelen. Ongeveer vier minuten
later kwam de trein bij de spoorvertakking vlakbij Harmelen, enkele
kilometers ten oosten van Woerden. Even tevoren was vanuit Utrecht
de sneltrein Leeuwarden-Rotterdam met enige minuten vertraging vertrokken.
Normaal gesproken zou de rechtdoor rijdende sneltrein bij de aftakking
voorrang hebben gehad. Maar omdat deze zich nog niet bij de treindienstleider
in Woerden had gemeld, werd besloten de rijweg voor de stoptrein
in te stellen. Precies op het moment dat het voorste deel van de
stoptrein op het linkerspoor reed (vlak voor het rechter aftakkende
spoor) botste de trein bijna frontaal op de sneltrein. Vanuit Utrecht.
Ten tijde van de ramp hing er dichte tot zeer dichte mist. Naar
later bleek had de machinist van de sneltrein een geel tonend sein
gemist. Pas bij het daaropvolgende rode sein zette hij een noodremming
in.
In het jaar voorafgaande aan de ramp was de beveiliging rond Woerden
gemoderniseerd. De seinen en wissels bij Harmelen werden bediend
vanuit Post T in Woerden, dat op dat moment nog maar zeven jaar
operationeel was. De treindienst leider "zag" het ongeluk
op zijn paneel gebeuren, maar kon op dat moment niets meer doen
om deze te voorkomen. Wel kon hij heel snel alarm slaan, waardoor
er wellicht nog levens zijn gered. Desondanks vonden 91 mensen de
dood en raakte er 54 gewond, waaronder ruim dertig zwaar gewonden.
Daarvan zouden er later nog twee aan hun verwondingen bezwijken
De ramp zorgde ervoor dat het automatisch treinbeïnvloeding
systeem (ATB) versneld werd ingevoerd. Daarnaast werden in de loop
van de tijd veel gelijkvloerse vertakkingen op drukke, doorgaande
sporen vervangen door fly-overs, waaronder die bij Harmelen.
Onder:
In 1962 was de aftakking voor de richting Breukelen nog gelijkvloers.
Zoals op het schema is te zien moest de stoptrein, die richting
Breukelen reed, een klein stukje over het linker spoor rijden
voordat deze "rechtsaf kon slaan". De stoptrein bevond
zich op het moment van de botsing op het linkerspoor, waarbij
het voorste draaistel net over de afbuigende wissel was gegaan.
Inmiddels is er veel veranderd (zie vorige pagina). Tussen Woerden
en Utrecht liggen nu vier sporen, waarbij de gelijkvloerse aftakking
naar Breukelen werd vervangen door een fly-over.

|
|