Home ] Terug naar de eerste pagina ] [ Vorige pagina ] [ Volgende pagina ]

   
 
WOERDEN

 

Een wereld van verschil-2-

   
   

Het stationsgebouw is opvallend hoog. Oorzaak hiervan is de luchtbrug tussen het stationsgebouw en de perrons. Deze is dan ook mede bepalend geweest voor het ontwerp van het gebouw. Anders dan bij de meeste andere perronbruggen is de opgang niet in de nabijheid van het stationsgebouw maar in het gebouw zelf. Dit is in ons land een vrij unieke constructie. Het enige andere voorbeeld in ons land waar de perronbrug in (de bovenverdieping van) het stationsgebouw prikt is in Amersfoort, waarbij moet worden vermeld dat daar het stationsgebouw tegen een helling is gebouwd. In Woerden sluit de brug eveneens aan op de bovenverdieping van het gebouw, in het hoge gedeelte om precies te zijn. Via een monumentale trap werd, en wordt nog steeds, de stationshal bereikt. De vroegere wachtkamers bevonden zich dan ook in het linker deel van het gebouw, op de bovenverdieping. Daarmee voorkwam de architect dat reizigers onnodig veel trappen op en af moesten lopen. De dienstruimten bevonden zich -voor zover ik weet- juist voornamelijk op de begane grond. Het stationsgebouw zelf bevatte betrekkelijk weinig woonruimten. Maar dat betekende niet dat het stationspersoneel niet op het station woonden, integendeel zelfs. Nadat het allereerste stationsgebouwtje was gesloopt werd op dezelfde plaats -rechts van het stationsgebouw- een bijgebouw geplaatst dat in een zelfde stijl is. Dit bijgebouw was in feite een woonblok en bestond uit meerdere woningen. De stationschef zelf woonde overigens (dat vermoed ik althans) wel in het stationsgebouw, en wel aan de linkerkant bij het torentje. Een tweede bijgebouw was de goederenloods, die links van het stationsgebouw stond. Stond, want in 1987 werd de loods helaas gesloopt.
Tijdens de bouw van het nieuwe station bleef het spooremplacement, voor zover ik heb kunnen achterhalen, nagenoeg ongewijzigd. Het was immers nog niet eens zo heel lang tevoren nog uitgebreid. De twee vrij smalle eilandperrons -met dat ene spoortje ertussen- bleven, en werden nu bereikt via de genoemde luchtbrug. Die brug was vervaardigd van ijzer, hout en glas en was volledig overdekt. Dit gold ook voor de twee trappen naar de perrons. Ook de perrons waren nu (deels) overdekt, door middel van één brede perronoverkapping. Het was een bijzondere overkapping met fraaie vakwerk kniespanten en een breed uitkragend zadeldak. Het midden van de overkapping lag precies boven spoor drie, de spanten stonden op de beide perrons. Hierdoor leek het alsof de trein op spoor 3 beschut moest staan, in plaats van de reizigers. De vrij korte overkapping liep overigens niet naadloos over in de overdekte trappen, maar lag er iets overheen.

 

 

Onder: Het typische emplacement van station Woerden met de twee eilandperrons en slechts drie perronsporen. Opvallend is de nummering van die sporen: 2, 3 en 5. Spoor 4 ontbreekt ogenschijnlijk, maar wellicht was dit het spoortje dat links van spoor 3 lag. Het emplacement bleef tot 1995 nagenoeg ongewijzigd, daarna begon een grote reconstructie van het emplacement. Deze werd in fasen uitgevoerd en kwam uiteindelijk in 2005 gereed.

Foto: E. van Werkhoven
 
Boven: Station Woerden in de nadagen van haar bestaan in haar oorspronkelijke gedaante. In het voorjaar van 1993 maakte dit historische treinstel een fotostop in Woerden, op spoor 3. Achter de luchtbrug is de overkapping te zien. Zowel de luchtbrug als de perronoverkapping vielen twee jaar later onder de slopershamer. De goederenloods was toen al een jaar of zes verleden tijd. Deze stond -op deze foto- rechts van het stationsgebouw, achter de goederentrein.
 
Onder: Een mooie overzichtsfoto van de perrons, vermoedelijk gemaakt vanaf een seinhuis. Kopspoor 1 werd uitsluitend voor het goederenvervoer of als uithaalspoor gebruikt. Op dit spoor staat een rangeerlocje uit de serie 100, ook wel de "Oersik" genoemd. De foto werd ergens halverwege de jaren dertig van de twintigste eeuw genomen. Bovenleiding ontbreekt hier nog, maar weldra zou men met de aanleg ervan gaan starten. In 1938 Kwam het spoor tussen Utrecht en Gouda "onder de draad", het gedeelte tussen Harmelen en Breukelen twee jaar later. Het spoor naar Leiden werd in 1950 geëlektrificeerd.
 
 
Onder: De oude, monumentale trap naar de perronbrug. Aan weerszijden van de voet van de trap staat een lantaarn, waarvan -opmerkelijk genoeg- de markante glazen bollen ontbreken. Ook de armaturen zijn hier verdwenen. Kennelijk zag men destijds meer heil in TL-licht... De trap is inmiddels allang verdwenen en vervangen door een veel breder exemplaar. De lantaarns bleven wel bewaard en werden, volledig gerestaureerd, weer in ere hersteld.
Onder: De oude perronbrug naar de perrons, die bij nadere beschouwing toch wel erg smal was. Deze foto is in ieder geval nog van vóór 1977. In dat jaar werd de traverse flink onder handen genomen. De vele kleine ruitjes werden toen vervangen door grotere vensters. Gelijktijdig werden ook de zijwanden vervangen door stalen platen en werd het dak vernieuwd, waarbij dit karakteristieke dak verdween en er een halfrond dak voor in de plaats kwam. De karakteristieke vorm van de perronbrug bleef behouden, maar feitelijk was op het laatst alleen het geraamte van de traverse nog uit 1913...
 
 
Onder: Vanaf de centrale overloop een blik naar de hoge hal. Het interieur is rijkelijk versierd. De foto dateert dan ook uit 1939, het jaar van het eeuwfeest van de spoorwegen in Nederland. Onderaan de bekende dubbele deur. De stationshal bevindt zich hier links om de hoek van de trap. De bovenlichten van de ramen op de overloop bestaan uit glas-in-lood vensters (op de foto helaas niet goed te zien), deze bestaan gelukkig heden ten dage nog altijd. Wat ook te zien is, is dat het plafond oorspronkelijk "dicht" was. Tijdens de laatste verbouwing werd het plafond weggehaald, waardoor de dakconstructie nu te zien is.
 
Onder: De oude overkapping met links en rechts de trappen naar de traverse. Het midden van de kap lag boven spoor 3, waardoor de trein op dit spoor bijna letterlijk station Woerden "binnen" reed. Aan het perron links ligt alleen spoor 2. Hierdoor was dit perron relatief breder dan het andere perron, waaraan de sporen 3 en 5 lagen.
Bron: RailHobby (4-1994)
 
 
 
Onder: Dit bijgebouw is gelukkig wel bewaard gebleven. Oorspronkelijk was het een woonblok voor het kantoorpersoneel. Precies op deze plaats stond ooit het allereerste stationsgebouw van Woerden. Mogelijk staat het huidige gebouw zelfs (deels) op het oude fundament ervan.
Onder: De voormalige goederenloods. Acties om deze loods te behouden hebben niets uitgehaald. In het voorjaar van 1987 ging deze helaas tegen de vlakte.
 
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 15-07-2011