Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ] Volgende pagina ]

   

 

WINTERSWIJK GOLS

 
   
   
Het eerste dat direct opvalt aan het Winterswijkse GOLS-station is dat het totaal afwijkt ten opzichte van de andere stations van deze maatschappij. De bouwstijl doet eerder aan een HIJSM-station denken. Het is dan ook niet onwaarschijnlijk dat juist deze maatschappij het station liet bouwen (zie ook de vorige pagina). De architect van het stationsgebouw is niet bekend.
Op het eerste gezicht lijkt het een klein, symmetrisch stationsgebouw te zijn waar een vrij forse stationswoning tegenaan is gebouwd, maar in werkelijkheid was bijna de gehele benedenverdieping ingericht als stationsruimte. Alleen de bovenverdieping van dit bouwdeel was ingericht als woning.
De ingang van het station werd duidelijk aangegeven door een puntgevel. Hierachter is (nog steeds!) een kleine hal. Links van de ingang was de bagage- en goederenafdeling, terwijl aan de rechterkant de wachtkamer 2e klasse en enkele dienstruimten te vinden waren. Meteen daar weer naast, op de begane grond van het hoge bouwdeel bevond zich de wachtkamer 3e klasse. Een wachtkamer 1e klasse kende het station niet, dit was overigens geen zeldzaamheid bij lokaalspoorstations.
Alhoewel het stationsgebouw erg simpel van opzet lijkt, heeft het wel degelijk interessante details. Opvallend zijn bijvoorbeeld de rechte raampartijen. Tot ver in de twintigste eeuw was het nog gebruikelijk dat deuren en vensters aan de bovenkant van een ontlastingsboog werden voorzien, maar bij dit gebouw zijn deze omlijst met een brede bakstenen band. Deze band is gemetseld met een andere soort en kleur steen en valt daardoor ook direct op. Het idee doet wel een beetje denken aan het tramstationnetje van Dedemsvaart.
Ook het "getrapte" vensterpartij in de zijgevel van het gebouw valt op en op het dak zijn wielvormige ornamenten aangebracht. Ondanks het feit dat het stationsgebouw al meer dan zeventig jaar geleden haar oorspronkelijke functie verloor, is het nog steeds makkelijk als (voormalig) stationsgebouw te herkennen. Er is dan ook maar weinig aan het gebouw veranderd, afgezien van een enkele dakkapel. Zelfs de plaatsnaam prijkt nog steeds trots op de zijgevel. De achterkant van het gebouw (de perrongevel) wordt helaas ontsierd door een grote, lelijke luifel.
Nadat het station werd opgeheven werd het stationsgebouw verhuurd aan een houthandel. Dit bedrijf, de firma Meerdink, had eerder al haar intrek genomen in de voormalige GOLS-locomotievenloods, dat in 1928 werd opgeheven. De firma zit nog steeds in het voormalige stationsgebouw, al is het inmiddels uitgegroeid tot een doe-het-zelf zaak.
Op de zolderverdieping van het stationsgebouw is sinds het midden van de jaren tachtig een klein museum gevestigd. Om deze ruimte in te richten als museum onderging het stationsgebouw inwendig een verbouwing. De oude ingang van het stationsgebouw werd nu de ingang van het museum en om de zolderverdieping te bereiken werd een trap geplaatst. Deze trap is overigens afkomstig uit het voormalige NWS-station, dat in diezelfde tijd werd gerenoveerd.
De grote blikvanger van dit museum is een grote modelspoorbaan, waarop het complete Winterswijkse emplacement tot in de kleinste detail is nagebouwd. Deze unieke maquette geeft dan ook een goed beeld hoe het stationsgebied van Winterswijk er aan het einde van de jaren twintig (1928 om precies te zijn) uitzag.
Boven: Station Winterswijk GOLS in de tijd dat het nog "in functie" was. Dit soort foto's zijn overigens vrij zeldzaam. Dat is op zich niet zo verwonderlijk, het station heeft namelijk nog geen dertig jaar dienstgedaan...
 
 
Onder: Meer dan zeventig (misschien wel meer dan tachtig) jaar later is er gelukkig niet veel aan het voormalige stationsgebouw veranderd, afgezien van een enkele dakkapel. Zelfs de plaatsnaam prijkt nog steeds trots op de zijgevel. De grote luifel werd vermoedelijk in de jaren zeventig geplaatst. Helaas ontsiert dit het gebouw, evenals de grote houten schuifdeur die eveneens later is aangebracht.
 
 
Onder: Het stationsgebouw lijkt erg eenvoudig van opzet, maar als je goed kijkt zie je interessante details. Zo zijn de vensters en deuren omlijst met brede banden, gemetseld in geglazuurde baksteen. Let ook op het wielvormige ornament op het dak.
Onder: De kleine hal van het stationsgebouw met zicht op de trap naar de zolderverdieping (naar het nuseum). De fraaie trap is overigens afkomstig uit het NWS-station van Winterswijk en werd in 1983 overgebracht naar dit gebouw.
 
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 09-09-09