|
|
WINTERSWIJK
GOLS
Het
eerste dat direct opvalt aan het Winterswijkse GOLS-station is dat
het totaal afwijkt ten opzichte van de andere stations van deze maatschappij.
De bouwstijl doet eerder aan een HIJSM-station denken. Het is dan
ook niet onwaarschijnlijk dat juist deze maatschappij het station
liet bouwen (zie ook de vorige pagina). De architect van het stationsgebouw
is niet bekend.
Op het eerste gezicht lijkt het een klein, symmetrisch stationsgebouw
te zijn waar een vrij forse stationswoning tegenaan is gebouwd, maar
in werkelijkheid was bijna de gehele benedenverdieping ingericht als
stationsruimte. Alleen de bovenverdieping van dit bouwdeel was ingericht
als woning.
De ingang van het station werd duidelijk aangegeven door een puntgevel.
Hierachter is (nog steeds!) een kleine hal. Links van de ingang was
de bagage- en goederenafdeling, terwijl aan de rechterkant de wachtkamer
2e klasse en enkele dienstruimten te vinden waren. Meteen daar weer
naast, op de begane grond van het hoge bouwdeel bevond zich de wachtkamer
3e klasse. Een wachtkamer 1e klasse kende het station niet, dit was
overigens geen zeldzaamheid bij lokaalspoorstations.
Alhoewel het stationsgebouw erg simpel van opzet lijkt, heeft het
wel degelijk interessante details. Opvallend zijn bijvoorbeeld de
rechte raampartijen. Tot ver in de twintigste eeuw was het nog gebruikelijk
dat deuren en vensters aan de bovenkant van een ontlastingsboog werden
voorzien, maar bij dit gebouw zijn deze omlijst met een brede bakstenen
band. Deze band is gemetseld met een andere soort en kleur steen en
valt daardoor ook direct op. Het idee doet wel een beetje denken aan
het tramstationnetje van Dedemsvaart.
Ook het "getrapte" vensterpartij in de zijgevel van het
gebouw valt op en op het dak zijn wielvormige ornamenten aangebracht.
Ondanks het feit dat het stationsgebouw al meer dan zeventig jaar
geleden haar oorspronkelijke functie verloor, is het nog steeds makkelijk
als (voormalig) stationsgebouw te herkennen. Er is dan ook maar weinig
aan het gebouw veranderd, afgezien van een enkele dakkapel. Zelfs
de plaatsnaam prijkt nog steeds trots op de zijgevel. De achterkant
van het gebouw (de perrongevel) wordt helaas ontsierd door een grote,
lelijke luifel.
Nadat het station werd opgeheven werd het stationsgebouw verhuurd
aan een houthandel. Dit bedrijf, de firma Meerdink, had eerder al
haar intrek genomen in de voormalige GOLS-locomotievenloods, dat in
1928 werd opgeheven. De firma zit nog steeds in het voormalige stationsgebouw,
al is het inmiddels uitgegroeid tot een doe-het-zelf zaak.
Op de zolderverdieping van het stationsgebouw is sinds het midden
van de jaren tachtig een klein museum gevestigd. Om deze ruimte in
te richten als museum onderging het stationsgebouw inwendig een verbouwing.
De oude ingang van het stationsgebouw werd nu de ingang van het museum
en om de zolderverdieping te bereiken werd een trap geplaatst. Deze
trap is overigens afkomstig uit het voormalige NWS-station, dat in
diezelfde tijd werd gerenoveerd.
De grote blikvanger van dit museum is een grote modelspoorbaan, waarop
het complete Winterswijkse emplacement tot in de kleinste detail is
nagebouwd. Deze unieke maquette geeft dan ook een goed beeld hoe het
stationsgebied van Winterswijk er aan het einde van de jaren twintig
(1928 om precies te zijn) uitzag. |
|
Boven:
Station Winterswijk GOLS in de tijd dat het nog "in functie"
was. Dit soort foto's zijn overigens vrij zeldzaam. Dat is op
zich niet zo verwonderlijk, het station heeft namelijk nog geen
dertig jaar dienstgedaan...
|
|
|
Onder:
Meer dan zeventig (misschien wel meer dan tachtig) jaar later
is er gelukkig niet veel aan het voormalige stationsgebouw veranderd,
afgezien van een enkele dakkapel. Zelfs de plaatsnaam prijkt nog
steeds trots op de zijgevel. De grote luifel werd vermoedelijk
in de jaren zeventig geplaatst. Helaas ontsiert dit het gebouw,
evenals de grote houten schuifdeur die eveneens later is aangebracht.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het stationsgebouw lijkt erg eenvoudig van opzet, maar als je
goed kijkt zie je interessante details. Zo zijn de vensters en
deuren omlijst met brede banden, gemetseld in geglazuurde baksteen.
Let ook op het wielvormige ornament op het dak.
|
Onder:
De kleine hal van het stationsgebouw met zicht op de trap naar
de zolderverdieping (naar het nuseum). De fraaie trap is overigens
afkomstig uit het NWS-station van Winterswijk en werd in 1983
overgebracht naar dit gebouw.
|
|
|
|
|
|
versie: 09-09-09 |