In de jaren twintig en dertig van de twintigste
eeuw komt er langzaam maar zeker een einde aan het GOLS-tijdperk.
Dat begint feitelijk al in 1920, als exploitant HIJSM de GOLS overneemt
en nu ook de eigenaar wordt. Enkele jaren later neemt diezelfde
maatschappij ook de NWS over. Ondanks het feit dat HIJSM zowel de
GOLS als de NWS had overgenomen bleven de twee aparte stations aanvankelijk
nog "gewoon" bestaan. Waarschijnlijk was dit vooral om
praktische redenen, zo was de GOLS-spoorlijn naar Zevenaar niet
rechtstreeks vanaf het NWS-station te bereiken. Toch werd al vrij
snel besloten om de twee stations samen te gaan voegen. In 1928
werd de locomotievenloods van de GOLS al afgestoten. Halverwege
de jaren dertig kreeg de spoorlijn vanuit Aalten, door middel van
een nieuwe verbindingsbaan, alsnog een rechtstreekse verbinding
met het Winterswijkse hoofdstation (het NWS-station). Via een scherpe
knik naar rechts en vervolgens een zeer krappe bocht naar links
sloot de voormalige GOLS-lijn nu aan op het voormalige spoor vanuit
Bocholt, dat al enkele jaren daarvoor al buiten gebruik was geraakt.
Dit "Bocholtse spoor" werd overigens vrijwel gelijktijdig
met de aanleg van de verbindingsbaan opgebroken. In het najaar van
1936 werd het GOLS-station definitief opgeheven. Het werd verhuurd
aan een houthandelaar, die sinds 1928 ook al de voormalige locomotievenloods
huurde.
Het voormalige GOLS-emplacement bleef na de opheffing van het station
nog jarenlang in gebruik voor het goederenvervoer. Wel werd dit
emplacement al voor een deel opgebroken. Na het definitieve opheffen
van alle goederenvervoer in Winterswijk, aan het einde van de jaren
zeventig, werden de sporen nog een tijdje gebruikt als dumpplaats
voor afgedankt goederenmaterieel
Ook het oude tracé van het spoor vanuit Aalten bleef nog
lange tijd liggen. Het spoor werd gebruikt voor en door de diverse
bedrijven die aan het tracé lagen en een eigen spooraansluiting
hadden. Dit spoorgedeelde is inmiddels allang verdwenen, maar nog
steeds is de loop van het oude spoor vanaf het GOLS-station makkelijk
te volgen. De huidige Industrieweg werd indertijd pal naast het
spoor aangelegd en volgt daarom ook het voormalige tracé.
Jarenlang bleef het restant van het voormalige GOLS-emplacement
voor een groot deel onaangeroerd. Dat was voor Nederlandse begrippen
erg bijzonder, aangezien ongebruikte sporen in dit land al vrij
snel worden opgeruimd. Wellicht was de aanwezigheid van niet ontplofte
munitie uit de Tweede Wereldoorlog hier mede oorzaak van. Een andere
oorzaak was het feit dat het jarenlang duurde om voor het gebied
een passende herbestemming te vinden. Daardoor ontbraken de noodzaak
-en niet te vergeten de financiën- om het terrein te saneren.
En alhoewel er al ver voor de millenniumwisseling plannen waren
voor herontwikkeling, gebeurde er tot voor kort weinig of niets
--- wordt vervolgd ---
|
|