Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ]

   
 
WINTERSWIJK GOLS

 

Het einde van het GOLS-tijdperk

 
   
   

In de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw komt er langzaam maar zeker een einde aan het GOLS-tijdperk. Dat begint feitelijk al in 1920, als exploitant HIJSM de GOLS overneemt en nu ook de eigenaar wordt. Enkele jaren later neemt diezelfde maatschappij ook de NWS over. Ondanks het feit dat HIJSM zowel de GOLS als de NWS had overgenomen bleven de twee aparte stations aanvankelijk nog "gewoon" bestaan. Waarschijnlijk was dit vooral om praktische redenen, zo was de GOLS-spoorlijn naar Zevenaar niet rechtstreeks vanaf het NWS-station te bereiken. Toch werd al vrij snel besloten om de twee stations samen te gaan voegen. In 1928 werd de locomotievenloods van de GOLS al afgestoten. Halverwege de jaren dertig kreeg de spoorlijn vanuit Aalten, door middel van een nieuwe verbindingsbaan, alsnog een rechtstreekse verbinding met het Winterswijkse hoofdstation (het NWS-station). Via een scherpe knik naar rechts en vervolgens een zeer krappe bocht naar links sloot de voormalige GOLS-lijn nu aan op het voormalige spoor vanuit Bocholt, dat al enkele jaren daarvoor al buiten gebruik was geraakt. Dit "Bocholtse spoor" werd overigens vrijwel gelijktijdig met de aanleg van de verbindingsbaan opgebroken. In het najaar van 1936 werd het GOLS-station definitief opgeheven. Het werd verhuurd aan een houthandelaar, die sinds 1928 ook al de voormalige locomotievenloods huurde.
Het voormalige GOLS-emplacement bleef na de opheffing van het station nog jarenlang in gebruik voor het goederenvervoer. Wel werd dit emplacement al voor een deel opgebroken. Na het definitieve opheffen van alle goederenvervoer in Winterswijk, aan het einde van de jaren zeventig, werden de sporen nog een tijdje gebruikt als dumpplaats voor afgedankt goederenmaterieel…
Ook het oude tracé van het spoor vanuit Aalten bleef nog lange tijd liggen. Het spoor werd gebruikt voor en door de diverse bedrijven die aan het tracé lagen en een eigen spooraansluiting hadden. Dit spoorgedeelde is inmiddels allang verdwenen, maar nog steeds is de loop van het oude spoor vanaf het GOLS-station makkelijk te volgen. De huidige Industrieweg werd indertijd pal naast het spoor aangelegd en volgt daarom ook het voormalige tracé.
Jarenlang bleef het restant van het voormalige GOLS-emplacement voor een groot deel onaangeroerd. Dat was voor Nederlandse begrippen erg bijzonder, aangezien ongebruikte sporen in dit land al vrij snel worden opgeruimd. Wellicht was de aanwezigheid van niet ontplofte munitie uit de Tweede Wereldoorlog hier mede oorzaak van. Een andere oorzaak was het feit dat het jarenlang duurde om voor het gebied een passende herbestemming te vinden. Daardoor ontbraken de noodzaak -en niet te vergeten de financiën- om het terrein te saneren. En alhoewel er al ver voor de millenniumwisseling plannen waren voor herontwikkeling, gebeurde er tot voor kort weinig of niets…

--- wordt vervolgd ---

Boven: Na het opheffen van het GOLS-station bleef een groot deel van het emplacement aan de Houtladingstraat nog tot ver in de jaren zeventig in gebruik voor het goederenvervoer. Nadat ook hier een einde aan was gekomen werd het restant van het emplacement slechts deels verwijderd. Jarenlang bleven de restanten van het GOLS-emplacement ongebruikt liggen en vormden zo een uniek landschap dat bijna nergens in Nederland te vinden was...
 
 
 
 
Onder: Op deze foto is overduidelijk te zien waar de naam Houtladingstraat vandaan komt. Talloze boomstammen liggen te wachten op verder vervoer of bewerking. Vermoedelijk zijn deze stammen bestemd voor de mijnbouw, waar ze gebruikt worden om de gangen te stutten. Links op de foto het staat het voormalige GOLS-stationsgebouw.
Onder: Het einde van een uniek spoorlandschap. In de zomer van 2009 begon een gespecialiseerd bedrijf met het opsporen en verzamelen van niet-ontplofte munitie. Binnenkort zal hier een scholengemeenschap worden gebouwd.
Bron: De Twentsche Courant / Tubantia, 7 juli 2009 (foto: M. Beskers)
 
 
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 16-09-2009