|
|
(DEN
HAM-VROOMSHOOP)
Afkorting: |
Vhp |
|
Maatschappij: |
Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij
(NOLS) |
Type: |
NOLS-3e
klasse |
Architect: |
E.G.H.H. Cuypers |
Bouwjaar:
|
1906 |
Baanvak: |
Almelo-Mariënberg |
|
|
|
|
Het meest onrendabele spoorlijntje van Nederland".
Lange tijd had de spoorverbinding tussen Almelo en Mariënberg
de twijfelachtige eer deze titel te mogen dragen. Diverse keren
dreigde opheffing van deze zwaar verliesgevende spoorlijn. Het liep
uiteindelijk anders
Deze in 1906 aangelegde spoorlijn werd als zijtak in de spoorverbinding
Zwolle-Emmen- door de Noordoosterlocaalspoorweg Maatschappij (NOLS)
aangelegd. Het enige stationsgebouw langs deze spoorlijn dat is
overgebleven staat in Vroomshoop. Dit stationsgebouw is van het
type NOLS 3e klasse, hetzelfde type dat ook in -bijvoorbeeld- Gramsbergen
en Rolde werd gebouwd. Het grote verschil ten opzichte van deze
gebouwen is dat het stationsgebouw van Vroomshoop in spiegelbeeld
staat. Het station is de enige uit een serie van vier dat is overgebleven.
De overige drie Buinen (gesloopt in 1970), Muntendam (gesloopt in
1966) en Weiwerd (gesloopt in 1945) zijn allang verleden tijd. Het
gebouw is (van alle nog overgebleven NOLS-stationsgebouwen) als
enige volledig witgepleisterd. Deze pleisterlaag werd vanaf de jaren
vijftig (of zestig) in fasen aangebracht. De in 1917 gebouwde goederenloods
kreeg als laatste een witte kleur.
In de eerste 46 jaar van haar bestaan heette het station Den Ham-Vroomshoop.
In die tijd was Vroomshoop nog een vrij onbeduidend dorpje, terwijl
Den Ham een aanzienlijk grotere plaats was. Maar Den Ham profiteerde
nauwelijks van het spoor. Het station lag op ruim drie kilometer
afstand. Veel inwoners verkozen daarom station Ommen, dat maar iets
verder weg lag. Vroomshoop daarentegen profiteerde wel van het station.
Vroomshoop is een relatief jonge plaats. Dit jaar is het 150 jaar
geleden dat ze werd gesticht. Aanvankelijk was het een veenkolonie
en waren veen, maar ook landbouw de belangrijkste middelen van bestaan.
Dankzij het spoor veranderde het karakter van het dorp. Een groot
deel van de inwoners vond werk in de textielindustrie. Hierdoor
werd Vroomshoop een forenzenplaats. In 1952 werd de naam van het
station dan ook gewijzigd in Vroomshoop.
In 1979 kreeg Vroomshoop een nieuw station. Aanleiding hiervoor
was de aanleg van een fiets/voetgangerstunnel onder het spoor, ter
hoogte van het station. Gelijktijdig werd een nieuw eilandperron
aangelegd met daarop een perronoverkapping met daar aangekoppeld
een plaatskaartenkantoortje en een wachtkamer. Na de sluiting van
het loket werd dit deel van het station alweer gesloopt, waarna
alleen een deel van de perronoverkapping over bleef.
In de afgelopen jaren stond was station Vroomshoop berucht om de
vele vernielingen en diefstallen die op en rond het station plaatsvonden.
Rond 2001 werd het zelfs het "meest vandalisme-gevoelige station"
genoemd.
Nadat er camera's werden geïnstalleerd daalde de overlast aanzienlijk.
In januari 2008 was er een grote brand in een recyclingbedrijf vlakbij
het station. Bijna een week lang heeft het treinverkeer stilgelegen,
omdat er bij de brand asbest was vrijgekomen dat eerst moest worden
verwijderd
De smalle, donkere tunnel -met haar steile hellingen- draagt ook
al niet echt bij aan een veilig gevoel.
Daarnaast zorgt ook de locatie van het station voor het nodige nieuws.
Al sinds de eeuwwisseling wordt er gesproken over een eventuele
verplaatsing van het station. Om het centrum van Vroomshoop aantrekkelijker
te maken zou het station zo'n 300 meter noordwaarts verplaatst moeten
worden, ter hoogte van de drukke spoorwegovergang in de Hammerweg/Hammerstraat.
Een nieuwe ringweg zou dan gelijktijdig de drukte op deze weg moeten
opvangen. De tijd zal uiteindelijk moeten leren of deze plannen
ook daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden
|
|
Boven:
Het markante, witte stationsgebouw van Vroomshoop verloor aan
het einde van de jaren zeventig haar functie. Sindsdien is het
een woonhuis.
|
|
|
Onder:
Het voormalige perron doet tegenwoordig dienst als en soort tuinterras.
Onder de middelste bloembak, aan de gevel, bevond zich vroeger
het tegeltableau met daarop de plaatsnaam. Misschien zit het er
nog...
|
|
|
|
|
|
Het
tegeltableau met de oorspronkelijke stationsnaam "Den
Ham-Vroomshoop". De letters zijn, door de langere stationsnaam,
een stuk kleiner dan op andere NOLS-stations. Nadat in 1952
de naam van het station werd gewijzigd in "Vroomshoop"
verdween dit tegeltableau achter een plaat én een
dikke pleisterlaag. Mogelijk is het tegeltableau nog steeds
op het stationsgebouw aanwezig, maar voor hetzelfde geld
is het er compleet uitgehakt.
|
|
|
|
|
Onder:
Oud en nieuw op één foto. Hoewel
nieuw? Het
huidige station van Vroomshoop is inmiddels ook alweer dertig
jaar oud. Naast het (vrij donkere) tunneltje is er ook nog een
beveiligd overpad, voor minder validen.
|
Onder:
Het huidige station werd in 1979 in gebruik genomen. Bij het gedeelte
waar de bank en afvalbak staat, was tot voor een paar jaar geleden
een klein plaats-kaartenkantoortje. Na de opheffing van de bemande
kaartverkoop werden de wanden van dit kioskje verwijderd. Het
stalen frame, dat ook de perronoverkapping draagt, bleef staan.
|
|
|
versie: 2-04-2009 |