Home ] Terug naar periode 1900-1920 ]Vorige station ] Volgende station ]

   
 
VROOMSHOOP

 

(DEN HAM-VROOMSHOOP)

Afkorting: Vhp
Maatschappij: Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS)
Type: NOLS-3e klasse
Architect: E.G.H.H. Cuypers
Bouwjaar: 1906
Baanvak: Almelo-Mariënberg
 
   

Het meest onrendabele spoorlijntje van Nederland". Lange tijd had de spoorverbinding tussen Almelo en Mariënberg de twijfelachtige eer deze titel te mogen dragen. Diverse keren dreigde opheffing van deze zwaar verliesgevende spoorlijn. Het liep uiteindelijk anders…
Deze in 1906 aangelegde spoorlijn werd als zijtak in de spoorverbinding Zwolle-Emmen- door de Noordoosterlocaalspoorweg Maatschappij (NOLS) aangelegd. Het enige stationsgebouw langs deze spoorlijn dat is overgebleven staat in Vroomshoop. Dit stationsgebouw is van het type NOLS 3e klasse, hetzelfde type dat ook in -bijvoorbeeld- Gramsbergen en Rolde werd gebouwd. Het grote verschil ten opzichte van deze gebouwen is dat het stationsgebouw van Vroomshoop in spiegelbeeld staat. Het station is de enige uit een serie van vier dat is overgebleven. De overige drie Buinen (gesloopt in 1970), Muntendam (gesloopt in 1966) en Weiwerd (gesloopt in 1945) zijn allang verleden tijd. Het gebouw is (van alle nog overgebleven NOLS-stationsgebouwen) als enige volledig witgepleisterd. Deze pleisterlaag werd vanaf de jaren vijftig (of zestig) in fasen aangebracht. De in 1917 gebouwde goederenloods kreeg als laatste een witte kleur.
In de eerste 46 jaar van haar bestaan heette het station Den Ham-Vroomshoop. In die tijd was Vroomshoop nog een vrij onbeduidend dorpje, terwijl Den Ham een aanzienlijk grotere plaats was. Maar Den Ham profiteerde nauwelijks van het spoor. Het station lag op ruim drie kilometer afstand. Veel inwoners verkozen daarom station Ommen, dat maar iets verder weg lag. Vroomshoop daarentegen profiteerde wel van het station. Vroomshoop is een relatief jonge plaats. Dit jaar is het 150 jaar geleden dat ze werd gesticht. Aanvankelijk was het een veenkolonie en waren veen, maar ook landbouw de belangrijkste middelen van bestaan. Dankzij het spoor veranderde het karakter van het dorp. Een groot deel van de inwoners vond werk in de textielindustrie. Hierdoor werd Vroomshoop een forenzenplaats. In 1952 werd de naam van het station dan ook gewijzigd in Vroomshoop.
In 1979 kreeg Vroomshoop een nieuw station. Aanleiding hiervoor was de aanleg van een fiets/voetgangerstunnel onder het spoor, ter hoogte van het station. Gelijktijdig werd een nieuw eilandperron aangelegd met daarop een perronoverkapping met daar aangekoppeld een plaatskaartenkantoortje en een wachtkamer. Na de sluiting van het loket werd dit deel van het station alweer gesloopt, waarna alleen een deel van de perronoverkapping over bleef.
In de afgelopen jaren stond was station Vroomshoop berucht om de vele vernielingen en diefstallen die op en rond het station plaatsvonden. Rond 2001 werd het zelfs het "meest vandalisme-gevoelige station" genoemd.
Nadat er camera's werden geïnstalleerd daalde de overlast aanzienlijk.
In januari 2008 was er een grote brand in een recyclingbedrijf vlakbij het station. Bijna een week lang heeft het treinverkeer stilgelegen, omdat er bij de brand asbest was vrijgekomen dat eerst moest worden verwijderd
De smalle, donkere tunnel -met haar steile hellingen- draagt ook al niet echt bij aan een veilig gevoel.
Daarnaast zorgt ook de locatie van het station voor het nodige nieuws. Al sinds de eeuwwisseling wordt er gesproken over een eventuele verplaatsing van het station. Om het centrum van Vroomshoop aantrekkelijker te maken zou het station zo'n 300 meter noordwaarts verplaatst moeten worden, ter hoogte van de drukke spoorwegovergang in de Hammerweg/Hammerstraat. Een nieuwe ringweg zou dan gelijktijdig de drukte op deze weg moeten opvangen. De tijd zal uiteindelijk moeten leren of deze plannen ook daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden…

Boven: Het markante, witte stationsgebouw van Vroomshoop verloor aan het einde van de jaren zeventig haar functie. Sindsdien is het een woonhuis.
 
Onder: Het voormalige perron doet tegenwoordig dienst als en soort tuinterras. Onder de middelste bloembak, aan de gevel, bevond zich vroeger het tegeltableau met daarop de plaatsnaam. Misschien zit het er nog...
   
   
Het tegeltableau met de oorspronkelijke stationsnaam "Den Ham-Vroomshoop". De letters zijn, door de langere stationsnaam, een stuk kleiner dan op andere NOLS-stations. Nadat in 1952 de naam van het station werd gewijzigd in "Vroomshoop" verdween dit tegeltableau achter een plaat én een dikke pleisterlaag. Mogelijk is het tegeltableau nog steeds op het stationsgebouw aanwezig, maar voor hetzelfde geld is het er compleet uitgehakt.
 
 
Onder: Oud en nieuw op één foto. Hoewel…nieuw? Het huidige station van Vroomshoop is inmiddels ook alweer dertig jaar oud. Naast het (vrij donkere) tunneltje is er ook nog een beveiligd overpad, voor minder validen.
Onder: Het huidige station werd in 1979 in gebruik genomen. Bij het gedeelte waar de bank en afvalbak staat, was tot voor een paar jaar geleden een klein plaats-kaartenkantoortje. Na de opheffing van de bemande kaartverkoop werden de wanden van dit kioskje verwijderd. Het stalen frame, dat ook de perronoverkapping draagt, bleef staan.

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 2-04-2009