|
|
Een
koninklijk havenstation -2-
Het
stationsgebouw is opvallend en complex vormgegeven. De plattegrond
is L-vormig en hoewel het gebouw wel degelijk één geheel
was, leek het uit meerdere aan elkaar gekoppelde delen te bestaan.
Zo zijn er alleen al aan de voorzijde drie delen te herkennen. De
linkerhelft was het voornaamste deel van het stationsgebouw. Hier
waren de voornaamste stationsfaciliteiten, zoals het plaatskaartenkantoor,
de wachtzaal voor de reizigers die derde klasse reisden en het restaurant.
Met Op de linkerhoek was een duidelijke en hoge ingangspartij. Deze
was overhoeks (dus in een schuine hoek ten opzichte van de overige
gevels) geplaatst. Het was de eerste keer dat dit bij een stationsgebouw
werd toegepast, later zou de overhoekse ingang nog terugkeren bij
de stationsgebouwen van Weert en Deventer. De schuine ingangsgevel
van dit station was rijk gedecoreerd, met veel natuursteen. Op de
twee hoeken stonden pilasters die eindigden als kleine torentjes.
Links van de ingang stond nog een derde, wat groter torentje. De ingang
zelf werd bekroond met een opvallende klokgevel. Die gevelvorm keert
in een kleinere vorm nog een paar keer terug op het gebouw.
Na het hoge deel van het gebouw volgt een aanzienlijk lager gedeelte,
waarna het gebouw hier eindigt met weer een wat hoger eindgebouw.
In dit laatste gedeelte waren de marechaussee en douane gevestigd,
het grootste deel werd dan ook ingenomen door de visitatiezaal. In
het "tussendeel" was trouwens de wachtkamer 1e en 2e klasse
en er was een "damessalon. Ook waren hier de toiletten, het was
dus duidelijk méér dan alleen een verbinding tussen
de visitatiezaal en de stationshal.
Achter het eindgebouw was trouwens nog een vierde gedeelte. Een lange
en smalle vleugel, parallel langs het eerste perron gelegen. Hierin
waren voornamelijk dienstruimten, en dan met name voor de posterijen.
Maar helemaal aan het begin van die vleugel was nog bijzondere wachtruimte,
eentje die overigens voor het "gewone" publiek hermetisch
gesloten bleef: de Koninklijke vertrekken. Nu klinkt het wellicht
alsof deze ruimten in een wat afgelegen hoek van het stationsgebouw
was gesitueerd. Maar in werkelijkheid lag deze juist strategisch,
letterlijk tussen het perron en de aanlegsteiger. De Koninklijke wachtkamer
werd dan ook voornamelijk gebruikt als er van en naar Engeland werd
gereisd.
Uiteraard waren de Koninklijke vertrekken "royaal" ingericht,
maar dit bleef niet beperkt tot alleen deze ruimten; het hele gebouw
maakte een vorstelijke indruk. Dat gold ook voor de perrons. Het station
beschikte -zoals op de vorige pagina al aangegeven- over drie perrons,
die waren allen grotendeels overdekt. Evenals het dwarsperron, ook
die beschikte over een eigen overkapping. Die liep over de volle breedte
van de perrongevel. Die overkappingen werden eveneens door een toen
nog vrij onbekende architect ontworpen: G.W. van Heukelom. Het was
zijn eerste grotere bijgrage als architect van Staatsspoor, waar hij
sinds enkele jaren werkzaam was. De overkappingen van dit station
waren -qua constructie- nogal behoudend, zeker voor die tijd. De basis
bestond namelijk nog uit "ouderwetse"gietijzeren kolommen,
met daar bovenop geklonken boogspanten. Die boogspanten doen wel wat
denken aan die van station 's-Hertogenbosch, dat diezelfde architect
enkele jaren later zou ontwerpen. Misschien waren de overkappingen
van station Vlissingen wel een soort voorstudie voor die in de Brabantse
Hoofdstad
Dit station weerspiegelde een nieuwe bloeitijd in Vlissingen. De "Zeeland"
groeide, samen met scheepswerf de Schelde uit tot de twee belangrijkste
werkgevers van de havenstad. Ongeveer gelijktijdig met de bouw van
het station deed hier een nieuwe bedrijfstak haar intrede: het toerisme.
Aanvankelijk begon deze wat aarzelend, maar dit veranderde aan het
begin van de twintigste eeuw. Het was een tijdperk vol bedrijvigheid
in Vlissingen, een tijdperk waar met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog
abrupt een einde kwam
|
|
Boven:
Een kaart met daarop een bijzonder fraaie luchtfoto van het vooroorlogse
station en de directe omgeving. Het is een ansichtkaart, waarschijnlijk
uitgegeven door de Stoomvaart Maatschappij Zeeland. Volgens de
beschrijving van de kaart (hier overigens weggelaten) is hier
namelijk het emplacement van de SMZ te zien, over het spoorwegstation
wordt met geen woord gerept. Toch vormt het station wel degelijk
het middelpunt van de afbeelding. Het gebouw dat direct tegenover
het stationsgebouw staat is een hotel. Aan de linkerkant is de
tram naar Middelburg en Koudekerke te zien. Dankzij die tram werd
de afstand tussen station en stad overbrugbaar. Het lichte gebouw,
dat rechts tegen het stationsgebouw is aangebouwd is vermoedelijk
het terminalgebouw van SMZ. Daarachter staat een langwerpige goederenloods.
Aan de kade ligt één van de mailboten van de SMZ
aangemeerd, een schip dat mogelijk (dat weet ik niet helemaal
zeker) werd gebouwd op "de Schelde". Deze scheepswerf
en de SMZ waren destijds de twee grootste werkgevers van Vlissingen...
.
|
|
Onder:
De voorzijde van het stationsgebouw. De ingang is in het hoge
gedeelte aan de linkerkant. Dat lijkt op het eerste gezicht een
wat onlogische plek, zeker bij een kopstation, maar zo stond het
wel zo dicht mogelijk bij de (uitvals)weg. De werkelijke reden
moet waarschijnlijk worden gezocht bij de indeling van het gebouw.
Bijna alle stationsfaciliteiten waren in de linkerhelft, plus
in het lage gedeelte rechts daarvan. In het hogere eindgebouw
aan de rechterkant waren de afdelingen van marechaussee en douane,
waaronder de visitatiezaal. Niet te zien op de tekening is de
smalle vleugel achter het eindgebouw, waarin vooral dienstruimten
-en dan met name voor de post- waren te vinden.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het stationsrestaurant was destijds ongeveer in het midden van
het stationsgebouw, in de huidige situatie: ongeveer op de plek
waar het hoofddeel van het huidige stationsgebouw ophoud en de
tuin begint. Het vroegere stationsgebouw had een nogal ongebruikelijke
indeling, zo was de wachtkamer 3e klasse direct achter de stationshal.
Die voor de 1e en 2e klasse bevond zich aan de andere kant, nabij
de visitatiezaal. Ook hiervoor is een logische verklaring; bijna
alle internationale passagiers reisden destijds eerste klas..!
.
|
Onder:
De Koninklijke wachtkamer van station Vlissingen. Wat direct opvalt
is het rijk gedecoreerde plafond, dat uit een soort kruisgewelven
lijkt te bestaan. Hierdoor lijkt de ruimte wat lager te zijn dan
deze in werkelijkheid is. Vergeleken met andere Koninklijke vertrekken
in stations lijkt deze er vrij eenvoudig uit te zien, deze ruimte
was dan ook niet exclusief voor alleen ons staatshoofd gereserveerd.
Maar geen misverstand; uiteraard was deze ruimte van alle gemakken
en luxe voorzien...
.
|
|
|
|
|
Onder:
Op deze foto lijkt het station uit 1894 er nog altijd in volle
glorie te staan, maar helaas
Van het stationsgebouw bleef
alleen een deel van de perrongevel overeind. De perronoverkappingen
raakten zwaar beschadigd, maar werden wel grotendeels hersteld.
Alleen die boven het derde perron werd gesloopt, dat perron
kwam toch te vervallen. De overkapping boven het tweede perron
werd in de jaren negentig vervangen door een modern exemplaar.
De overkappingen boven het eerste perron en het dwarsperron
bleven uiteindelijk wel bewaard, al zijn ze beiden een flink
stuk ingekort.
.
|
|
|
|
|
Onder:
Het trieste restant van het stationsgebouw, nadat het op 15 september
1944 werd getroffen door een Brits bombardement op het station
en de Buitenhaven. In de maanden hierna zou het gebouw nogmaals
worden getroffen, ditmaal door raketinslagen. Maar niet alleen
raakte het stationsgebouw zwaar beschadigd, geen enkele andere
stad werd tijdens de Tweede Wereldoorlog zo vaak gebombardeerd
als Vlissingen. Hoe vervelend het verlies van het stationsgebouw
ook mag wezen, het is maar een bijzaak vergeleken met het leed
dat de oorlog heeft toegebracht...
.
(Ansichtkaart)
|
Onder:
Van het vroegere stationsgebouw is nog een klein restantje bewaard
gebleven. Deze vier natuurstenen elementen zijn waarschijnlijk
afkomstig van de deuromlijstingen van de hoofdingang en vormen
nu een soort monumentje in de "tuin" voor het huidige
gebouw. Oorspronkelijk was hierop een betonnen bloembak bevestigd,
maar deze is al jaren geleden verdwenen. Die tuin volgt trouwens
in grote lijnen de plek waar het oude stationsgebouw heeft gestaan.
De huidige zijvleugel staat dan ook feitelijk op het dwarsperron.
.
|
|
|
|
|
|
|
versie: 15-01-2015 |