Deze halte
werd gelijktijdig met het vernieuwde station Veenendaal Centrum geopend en er
zijn dan ook grote overeenkomsten met dat Centrum-station. Zij het dat de nevenhalte
West uiteraard veel eenvoudiger van opzet is. maar is dit echt zo? Wie goed kijkt
kont tot de conclusie dat deze halte veel slimmer in elkaar steekt dan haar "grotere"
soortgenoot
Zoals de stationsnaam al aangeeft staat de halte in de Veenendaalse
wijk West, de onofficiële naam voor een groot gebied waar bijna een kwart
van de Veenendaalse bevolking woont. De wijk bestaat uit een vijftal buurten en
werd tussen 1974 en 1995 gebouwd. Een snelgegroeide wijk dus, en het is mede aan
die bouwsnelheid te danken geweest dat de NS besloot het spoor in Veenendaal nieuw
leven in te blazen. Uiteraard kreeg West, dat aan weerszijden van het spoor werd
gebouwd, een eigen halte. Deze werd gebouwd nabij het buurtwinkelcentrum Ellekoot,
zo'n 1,7 kilometer ten noordwesten van station Veenendaal Centrum. Zoals al aangegeven
lijken beide station op elkaar, het grootste verschil is dat de halte West niet
dat kantoorpand heeft dat een stationsgebouw moet voorstellen. Maar juist hierdoor
kreeg die halte veel meer een eigen gezicht. Op de één of andere
manier deze halte zelfs wat meer uitstraling dan het "hoofdstation"
van Veenendaal. Het kreeg een duidelijke entree en er is zelfs een onderdoorgang
naar het tweede perron. Dit in grote tegenstelling tot het station Centrum, waar
men via een drukke overweg naar het tegenoverliggende perron moet. Aanvankelijk
was het de bedoeling dat station West een onbemande halte zou worden, maar op
het allerlaatste moment werden de plannen gewijzigd en kreeg het alsnog een loket.
Overigens is de halte al heel lang onbemand. Wanneer het loket werd opgeheven
weet ik niet, mogelijk gebeurde dit al vóór de laatste eeuwwisseling.
In 2004 werden de loketruimte en de wachthokjes verwijderd en bestaat de halte
nog slechts uit een onderdoorgang met twee perronluifels. Die overkappingen zijn
trouwens dezelfde als die van station Centrum, maar dan wel iets kleiner. Vermeldenswaardig
is nog het transformatorhuisje, dat op het P&R-terrein aan de zuidkant van
het station staat. Hierop zijn enorme foto's van het oude station van Veenendaal
te zien, waardoor deze betonnen bunker een echte landmark is geworden
|
Boven:
Station Veenendaal West lijkt op het eerste gezicht sterk op het circa 2 kilometer
verderop gelegen station Veenendaal Centrum, maar er zijn wel duidelijke verschillen.
Zo ontbreekt hier uiteraard het stations/kantoorgebouw. Ook ligt het spoor hier
wat hoger dan het straatniveau en liggen de perrons iets verder uit elkaar. .
|