Home ] Terug naar periode 1965-1985 ]Vorige station ] Volgende station ]
  

 

VEENENDAAL WEST

  
Afkorting:Vndw
Maatschappij:Nederlandse Spoorwegen (NS)
Architect:C. Douma
Bouwjaar: 1981
Baanvak: De Haar - Rhenen
  
  
Deze halte werd gelijktijdig met het vernieuwde station Veenendaal Centrum geopend en er zijn dan ook grote overeenkomsten met dat Centrum-station. Zij het dat de nevenhalte West uiteraard veel eenvoudiger van opzet is. maar is dit echt zo? Wie goed kijkt kont tot de conclusie dat deze halte veel slimmer in elkaar steekt dan haar "grotere" soortgenoot…
Zoals de stationsnaam al aangeeft staat de halte in de Veenendaalse wijk West, de onofficiële naam voor een groot gebied waar bijna een kwart van de Veenendaalse bevolking woont. De wijk bestaat uit een vijftal buurten en werd tussen 1974 en 1995 gebouwd. Een snelgegroeide wijk dus, en het is mede aan die bouwsnelheid te danken geweest dat de NS besloot het spoor in Veenendaal nieuw leven in te blazen. Uiteraard kreeg West, dat aan weerszijden van het spoor werd gebouwd, een eigen halte.
Deze werd gebouwd nabij het buurtwinkelcentrum Ellekoot, zo'n 1,7 kilometer ten noordwesten van station Veenendaal Centrum. Zoals al aangegeven lijken beide station op elkaar, het grootste verschil is dat de halte West niet dat kantoorpand heeft dat een stationsgebouw moet voorstellen. Maar juist hierdoor kreeg die halte veel meer een eigen gezicht. Op de één of andere manier deze halte zelfs wat meer uitstraling dan het "hoofdstation" van Veenendaal. Het kreeg een duidelijke entree en er is zelfs een onderdoorgang naar het tweede perron. Dit in grote tegenstelling tot het station Centrum, waar men via een drukke overweg naar het tegenoverliggende perron moet. Aanvankelijk was het de bedoeling dat station West een onbemande halte zou worden, maar op het allerlaatste moment werden de plannen gewijzigd en kreeg het alsnog een loket. Overigens is de halte al heel lang onbemand. Wanneer het loket werd opgeheven weet ik niet, mogelijk gebeurde dit al vóór de laatste eeuwwisseling. In 2004 werden de loketruimte en de wachthokjes verwijderd en bestaat de halte nog slechts uit een onderdoorgang met twee perronluifels. Die overkappingen zijn trouwens dezelfde als die van station Centrum, maar dan wel iets kleiner. Vermeldenswaardig is nog het transformatorhuisje, dat op het P&R-terrein aan de zuidkant van het station staat. Hierop zijn enorme foto's van het oude station van Veenendaal te zien, waardoor deze betonnen bunker een echte landmark is geworden…
Boven: Station Veenendaal West lijkt op het eerste gezicht sterk op het circa 2 kilometer verderop gelegen station Veenendaal Centrum, maar er zijn wel duidelijke verschillen. Zo ontbreekt hier uiteraard het stations/kantoorgebouw. Ook ligt het spoor hier wat hoger dan het straatniveau en liggen de perrons iets verder uit elkaar.
.
 
 
Onder: In grote tegenstelling tot station Veenendaal Centrum heeft deze halte wel een duidelijke ingang. Daar kan men kiezen uit twee trappen; rechts om op het eerste perron te komen en links gaat men naar beneden om zo het tweede perron te bereiken. Links van de toegang (hier net niet te zien) is een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers, vandaar dat muurtje. Rechts van de ingang is een hellingbaan naar het perron.
.
 
 
Onder: Het haltegebouw, zoals het er oorspronkelijk uitzag. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het een onbemande halte zou worden, maar er werd alsnog een loket in gezet. Toen deze halte in gebruik werd genomen stond het nog buiten de bebouwde kom van Veenendaal. In de jaren die volgden werd de omgeving alsnog volgebouwd.
.
Onder: De wachtgelegenheid op het tweede perron. De perronluifel is vrijwel identiek aan die van het Centrum-station, maar is iets korter en smaller. De perrons zijn nog niet zo heel lang geleden van nieuw meubilair voorzien en kregen de luifels dezelfde saaie kleur als die van station Centrum. Hier is ook goed te zien dat het spoor wat hoger ligt dan het omliggende gebied.
.
 
 

 

  Free counter and web stats versie: 24-11-2023