Elk station
wordt gedurende haar bestaan eens (of meer dan eens) verbouwd, het Tilburgse station
vormt hierop geen uitzondering. Toch behield het in grote lijnen haar unieke uiterlijk.
Gedurende de eerste 45 jaar van haar bestaan waren de belangrijkste wijzigingen
aan de straatzijde het verdwijnen van het terras (zie pagina 5) en het aanbrengen
van een blauwe kleurstelling op delen van het gebouw. De vroegere entree naar
het restaurant werd als zodanig afgesloten, na een flinke verbouwing kwam hier
een AH-to-Go. De horecavleugel kreeg een nieuwe entree en een stalen wenteltrap.
In de hal veranderde ook het nodige. Zo kwam er een nieuwe loketruimte op de plek
waar voorheen de bagage kon worden afgegeven. Het aantal loketten was toen trouwens
al drastisch teruggebracht. Het vroegere plaatskaartenkantoor kreeg -hoe kan het
ook anders- een commerciële invulling. De karakteristieke, door Van der Gaast
ontworpen hanglampen verdwenen. Datzelfde gold ook voor de al net kenmerkende
"Scrabble-letters", die zowel buiten als binnen te vinden waren. De
grootste, en meest ingrijpende verbouwing van het station begon in het jaar 2013
en is op het moment van schrijven (januari 2021) feitelijk nog steeds gaande.
Zoals al eerder aangegeven maakte deze verbouwing deel uit van een veel omvangrijker
stedenbouwkundig plan, aangeduid als Structuurplan Spoorzone. Directe aanleiding
waren de verhuizing van het Revisiebedrijf naar een industrieterrein aan de rand
van Tilburg en de herontwikkeling van het in onbruik geraakte goederenterrein,
even ten westen van het station. Maar ook het station zelf was dringend aan renovatie
toe, want ondanks haar moderne uiterlijk was het station anno 2010 hopeloos verouderd.
Zo waren er -onvoorstelbaar genoeg- geen liften en ook de smalle perrontunnel
zorgde voor de nodige problemen. Daarnaast waren er dringend extra fietsenstallingen
nodig. Ook de kleurstelling veranderde. Het blauw aan de voorgevel maakte plaats
voor een meer historisch verantwoord lichtgrijs. De perronoverkapping kreeg een
welverdiende opknapbeurt. De belangrijkste onderdelen vormden de nieuwe hoofdingang
en perrontunnel, die beiden enkele tientallen meters naar het oosten werden verplaatst.
De nieuwe toegang aan de centrumzijde kwam bij de kenmerkende afgeronde wand van
de vroegere ingang van de fietsenkelder. Direct daarachter is de nieuwe perrontunnel,
die met een breedte van circa 42 meter ruim acht keer zo breed is als de oude
onderdoorgang. Deze werd doorgetrokken naar een nieuwe toegang aan de noordzijde
van het station. Deze kon worden gerealiseerd dankzij de ontmanteling van het
vroegere Revisiebedrijf, die vanwege haar gesloten karakter altijd bekend had
gestaan als "de Verboden Stad". Hierdoor werd het ook mogelijk een extra
onderdoorgang voor fietsers en voetgangers aan te leggen, even ten oosten van
het station. Dit verbeterde de bereikbaarheid vanuit de noordelijke stadshelft
naar het centrum. Terug naar de nieuwe perrontunnel, waar vandaan men via nieuwe
en bredere trappen de perrons kon bereiken. Uiteraard ontbreken de roltrappen
niet en kreeg het station dan eindelijk liften. Bij de bouw van de perrontunnel
is al rekening gehouden met de toekomstige aanleg van een derde perron. Het zal
geen verbazing wekken dat de passage volop ruimte biedt aan de commercie, die
tot dan toe nogal verspreid in het station was. Zodoende werd het zwaartepunt
van het station verplaatst naar de nieuwe ondergang. De centrale hal kreeg een
nieuwe rol en schoof daardoor wat naar het tweede plan. Het werd een ontmoetingsruimte,
waarbij in het vroegere plaatskaartenkantoor een Smullers kwam. De centrale hal
schoof hierdoor wat naar het tweede plan, maar kreeg wel een nieuwe rol. Het werd
zoveel mogelijk weer in oude staat hersteld, zelfs de monumentale lichtarmaturen
keerden terug, al zullen deze exemplaren ongetwijfeld replica's zijn. nog wel
origineel is de grote klok, die een plek kreeg vlakbij de vroegere -inmiddels
met glaswanden dichtgemaakte- ingang. | Boven:
Op 1 november 2014 was de bouw van de nieuwe ingang en een nieuwe perrontunnel
in volle gang. Op deze plek komt de nieuwe ingang. Hier was vroeger de afrit naar
de fietsenkelder, de stalling was toen al gesloten. De karakteristieke gebogen
wand heeft hier nog haar Mondriaan-achtige uiterlijk. Inmiddels is deze wand weer
egaal grijs, net als vroeger. .
. Onder:
Het vroeger postperron, aan de oostzijde van het station. Dit deel van het eerste
perron werd vroeger voor het vervoer van post en andere vracht gebruikt en kon
vanaf de straat middels een hellingbaan worden bereikt. Deze is hier nog net te
zien. Enige jaren geleden werd deze omgebouwd tot een luie trap, waarop fietsgoten
zijn aangebracht. Op deze foto werd het vroegere poatperron al als fietsenstalling
gebruikt, op deze plek wordt momentheel één van de twee nieuwe overdekte
fietsenstallingen gebouwd. In oktober 2014 stortte een deel van dit perron tijdens
werkzaamheden aan de nieuwe fiets/voetgangerstunnel in... .
|