Het stationsgebouw van Tiel zou je kunnen beschouwen
als een modernere opvolger van het 3e klasse standaardstationsgebouw (Waterstaatstation),
datzelfde geldt ook voor het identieke -maar helaas al lang geleden gesloopte
stationsgebouw van Gorinchem. Ook de latere stationsgebouwen van Sneek, Delfzijl
en Hoorn behoren tot dezelfde groep. In alle gevallen heeft het gebouw een hoog
middendeel en lagere zijvleugels, die even lang zijn. De strenge gevels van weleer
zijn echter verdwenen, ervoor in de plaats kwamen witte gevelbanden, natuurstenen
details en siermetselwerk. Zelfs het dak werd met aandacht voor detail ontworpen,
met fraai afgewerkte dakkapellen. Helaas raakte het Tielse stationsgebouw
tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd. Vooral de linkervleugel en de
perronluifel moesten het daarbij ontgelden. Na de oorlog werd het station hersteld,
maar daarbij werd de linkervleugel met "moderne middelen" opgelapt.
Ook de diverse verbouwingen hebben het gebouw geen goed gedaan. Al in de jaren
dertig werd de stationshal vergroot door een uitbouw voor het middendeel te plaatsen,
en de oorspronkelijke ingangsgevel uit te breken. In de jaren zeventig werd het
stationsgebouw "gemoderniseerd". De uitbouw aan de voorzijde verdween,
maar daarbij bleef het dak als een soort grote ingangsluifel gehandhaafd. De oude,
aan de bovenkant gebogen, kozijnen werden vervangen door moderne, rechte exemplaren.
In 1978 werd het baanvak Geldermalsen-Tiel geëlektrificeerd. Sindsdien
is Tiel het eindstation voor de stoptrein vanuit Utrecht. Om verder naar Arnhem
te reizen, moet men overstappen op de dieseltrein. Sinds enkele jaren wordt de
lijn Tiel-Arnhem door Syntus geëxploiteerd. Het stationsgebouw werd in
2002 gerenoveerd. De lelijke luifel boven de ingang verdween, en de linkervleugel
werd weer in de oorspronkelijke staat hersteld. Ook kreeg het stationsgebouw een
schilderbeurt. Tiel was vroeger een belangrijk goederenstation. Dat is nog
te zien aan het opvallend grote emplacement. Tot voor kort stond op het emplacement
nog een goederenloods, die echter al jarenlang niet meer in gebruik was. In het
voorjaar van 2007 werd deze loods verplaatst naar het Openluchtmuseum in Arnhem.
|
Boven
en onder: Tiel tijdens de renovatie in 2002. |