|
|
SLIEDRECHT,
GIESSENDAM-NEDERHARDINXVELD en LEERDAM
Afkortingen: |
Sdt, Hag, Ldm |
|
Maatschappij: |
Maatschappij tot Exploitatie van
Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Architect: |
|
Bouwjaar:
|
1883 (Leerdam) |
|
1884 (Giessendam-Nederhardinxveld,
Sliedrecht) |
Gesloopt: |
1958 (Hardinxveld-Giessendam) |
Baanvak: |
Dordrecht-Geldermalsen |
|
|
|
|
De stations
van Sliedrecht, Giessendam-Nederhardinxveld en het, iets kleinere,
Leerdam werden in de periode 1883-1885 gebouwd voor de aanleg van
de spoorlijn Geldermalsen-Dordrecht. Leerdam werd eind 1883 al in
gebruik genomen de anderen volgden anderhalf jaar later. De stationsgebouwen
zijn waarschijnlijk een ontwerp van architect Van Wadenoyen, maar
dat is niet helemaal zeker.
Het stationsgebouw van Giessendam-Nederhardinxveld, later omgedoopt
tot Hardinxveld-Giessendam, werd al in de tweede helft van de jaren
vijftig gesloopt en vervangen door een laag stationsgebouw. Dit gebouw,
dat werd ontworpen door architect Van der Gaast, werd in 1958 in gebruik
genomen.
Ook de stationdgebouwen van Sliedrecht en Leerdam werden met sloopt
bedreigd, maar door felle acties van bevolking en gemeentebesturen
werd dit voorkomen. In beide gevallen werd er een nieuw, simpel stationsgebouwtje
naast het oude gebouwd.
Het oude stationsgebouw van Sliedrecht is jarenlang in gebruik geweest
als bedrijfsverzamelgebouw. Sinds 2002 is het in gebruik als restaurant.
Het gebouw is onlangs gerestaureerd en ziet er perfect uit, al kan
de perronluifel op sommige plekken wel weer een verfje gebruiken.
Het stationsgebouw van Leerdam is iets kleiner dan het stationsgebouw
van Sliedrecht. Nadat in 1987 een nieuw stationsgebouwtje in gebruik
werd genomen werd het oude gebouw overgenomen door de gemeente Leerdam,
die het verhuurde aan kunstenaars onder de naam "Kunststation
Leerdam". Er werd helaas nauwelijks wat aan onderhoud gedaan,
waardoor het gebouw totaal verpauperd raakte. Enige jaren geleden
werd het echter weer helemaal opgeknapt.
|
|
Boven:
Het oude, voormalige stationsgebouw van Sliedrecht is in gebruik
als restaurant en verkeert in prima staat.
|
|
|
Onder
(beide foto's: Op deze twee foto's is het verschil in grootte
tussen de stationsgebouwen van Sliedrecht en Leerdam goed te
zien. De zijvleugels van het gebouw van Sliedrecht tellen vier
vensters, dat van Leerdam slechts twee.
|
|
|
|
|
Onder:
De perronluifel loopt in Sliedrecht (onder) over de totale breedte
van het gebouw. Op de achtergrond is het huidige stationsgebouw
van Sliedrecht uit 1985 te zien. Dat gebouwtje is inmiddels (september
2012) gesloopt.
|
Onder:
De perronluifel van het vroegere stationsgebouw van Leerdam is
slechts net zo breed is als het middendeel
.
|
|
|
|
|
Onder:
Het stationsgebouw van Leerdam verkeerde lange tijd in slechte
staat. Deze foto's zijn genomen in 2002 en ook in de jaren daarna
werd er niet of nauwelijks wat aan gedaan. Maar enkele jaren
geleden werd het dan toch nog helemaal opgeknapt. Ook in dit
gebouw kwam vervolgens een restaurant, maar deze schijnt inmiddels
alweer gesloten te zijn. Op de rechterfoto is, op de achtergrond,
het latere stationsgebouwtje te zien. Dit gebouwtje is niet
meer in gebruik en werd enige jaren geleden zelfs deels gesloopt.
De halfronde "lichtstraten" boven de ingang zijn vervangen
door rechte exemplaren.
|
|
|
versie: 14-03-2013 |