Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]
   

 

SLIEDRECHT, GIESSENDAM-NEDERHARDINXVELD en LEERDAM

Afkortingen: Sdt, Hag, Ldm
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect:  
Bouwjaar: 1883 (Leerdam)
1884 (Giessendam-Nederhardinxveld, Sliedrecht)
Gesloopt: 1958 (Hardinxveld-Giessendam)
Baanvak: Dordrecht-Geldermalsen
   
   
De stations van Sliedrecht, Giessendam-Nederhardinxveld en het, iets kleinere, Leerdam werden in de periode 1883-1885 gebouwd voor de aanleg van de spoorlijn Geldermalsen-Dordrecht. Leerdam werd eind 1883 al in gebruik genomen de anderen volgden anderhalf jaar later. De stationsgebouwen zijn waarschijnlijk een ontwerp van architect Van Wadenoyen, maar dat is niet helemaal zeker.
Het stationsgebouw van Giessendam-Nederhardinxveld, later omgedoopt tot Hardinxveld-Giessendam, werd al in de tweede helft van de jaren vijftig gesloopt en vervangen door een laag stationsgebouw. Dit gebouw, dat werd ontworpen door architect Van der Gaast, werd in 1958 in gebruik genomen.
Ook de stationdgebouwen van Sliedrecht en Leerdam werden met sloopt bedreigd, maar door felle acties van bevolking en gemeentebesturen werd dit voorkomen. In beide gevallen werd er een nieuw, simpel stationsgebouwtje naast het oude gebouwd.
Het oude stationsgebouw van Sliedrecht is jarenlang in gebruik geweest als bedrijfsverzamelgebouw. Sinds 2002 is het in gebruik als restaurant. Het gebouw is onlangs gerestaureerd en ziet er perfect uit, al kan de perronluifel op sommige plekken wel weer een verfje gebruiken.
Het stationsgebouw van Leerdam is iets kleiner dan het stationsgebouw van Sliedrecht. Nadat in 1987 een nieuw stationsgebouwtje in gebruik werd genomen werd het oude gebouw overgenomen door de gemeente Leerdam, die het verhuurde aan kunstenaars onder de naam "Kunststation Leerdam". Er werd helaas nauwelijks wat aan onderhoud gedaan, waardoor het gebouw totaal verpauperd raakte. Enige jaren geleden werd het echter weer helemaal opgeknapt.
Boven: Het oude, voormalige stationsgebouw van Sliedrecht is in gebruik als restaurant en verkeert in prima staat.
 
Onder (beide foto's: Op deze twee foto's is het verschil in grootte tussen de stationsgebouwen van Sliedrecht en Leerdam goed te zien. De zijvleugels van het gebouw van Sliedrecht tellen vier vensters, dat van Leerdam slechts twee.
 
Onder: De perronluifel loopt in Sliedrecht (onder) over de totale breedte van het gebouw. Op de achtergrond is het huidige stationsgebouw van Sliedrecht uit 1985 te zien. Dat gebouwtje is inmiddels (september 2012) gesloopt.
Onder: De perronluifel van het vroegere stationsgebouw van Leerdam is slechts net zo breed is als het middendeel….
 
 
Onder: Het stationsgebouw van Leerdam verkeerde lange tijd in slechte staat. Deze foto's zijn genomen in 2002 en ook in de jaren daarna werd er niet of nauwelijks wat aan gedaan. Maar enkele jaren geleden werd het dan toch nog helemaal opgeknapt. Ook in dit gebouw kwam vervolgens een restaurant, maar deze schijnt inmiddels alweer gesloten te zijn. Op de rechterfoto is, op de achtergrond, het latere stationsgebouwtje te zien. Dit gebouwtje is niet meer in gebruik en werd enige jaren geleden zelfs deels gesloopt. De halfronde "lichtstraten" boven de ingang zijn vervangen door rechte exemplaren.

 

 

  Free counter and web stats versie: 14-03-2013