|
|
CUIJK,
GRUBBENVORST-LOTTUM, MOOK-MIDDELAAR, MEERLO- TIENRAY en VIERLINGSBEEK
Afkortingen: |
Ck, Gbv, Mo, Mlo, Vlb |
Maatschappij: |
Maatschappij tot Exploitatie
van Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Architect: |
M.A. van Wadenoijen |
Bouwjaar:
|
1883 |
Gesloopt: |
Vierlingsbeek (1945),
Grubbenvorst-Lottum (1973), Mook-Middelaar (1975) |
Baanvak: |
Nijmegen-Venlo |
|
|
|
|
De Maaslijn
(Nijmegen-Venlo) is een van de lijnen die als gevolg van de "derde
spoorwegwet" van 1875 werd aangelegd. Bij de aanleg van deze
lijn werden in totaal zeven stations gebouwd. Vijf, geheel identieke,
stations werden gebouwd in Cuijk, Grubbenvorst-Lottum, Meerlo-Tienray,
Mook (vanaf 1891 Mook-Middelaar) en Vierlingsbeek. De laatste twee,
Boxmeer en Venray, zijn iets groter dan de genoemde vijf stations
en zijn bovendien in spiegelbeeld gebouwd. Het station in Blerick
werd overigens pas veel later gebouwd.
De stations werden in de periode 1881-1883 gebouwd en zijn een variant
op de eerder gebouwde stations van Ressen-Bemmel (gesloopt) en Woudenberg-Scherpenzeel.
Oorspronkelijk hadden de gebouwen trapgevels, maar deze zijn bijna
allemaal al vrij snel na de bouw weer verwijderd. Alleen het stationsgebouw
van Grubbenvorst-Lottum heeft de trapgevels behouden, tot de sloop
in 1973.
Van de vijf stations zijn Cuijk en Meerlo-Tienray als enige twee overgebleven.
Daarvan is Cuijk nog als enige in gebruik. Het had trouwens maar weinig
gescheeld of het stationsgebouw had er niet meer gestaan. Tijdens
de Tweede Wereldoorlog, in 1944, stond een Duitse munitietrein bij
het station. Hoewel Britse jagers deze trein, die onder ander V1-raketten
aan boord had, constant in de gaten hield is het gelukkig nooit tot
beschietingen gekomen. Na de bevrijding is de zolder van het stationsgebouw
nog enige tijd gebruikt door de Amerikanen als observatiepost. In
1975 wil de NS het stationsgebouw slopen en vervangen door eenvoudige
nieuwbouw. Door acties door gemeentebestuur én de inwoners
van Cuijk werd dit voorkomen.
Meerlo-Tienray werd in 1938 gesloten voor reizigersvervoer en in de
jaren zestig stopte ook het vervoer van goederen. Het is nu in gebruik
als woning. Grubbenvorst-Lottum werd eveneens in 1938 gesloten en
werd begin jaren zeventig gesloopt. Dit station had overigens een
aparte wachtkamer voor dames. Het station stond namelijk vlak bij
een klooster.
Station Mook-Middelaar en Vierlingsbeek werden óók in
1938 gesloten. Beiden werden echter in 1940 weer heropend, al werd
Mook-Middelaar na een paar maanden alweer gesloten. Het stationsgebouw
van Mook-Middelaar werd in 1975 gesloopt.
Het stationsgebouw van Vierlingsbeek werd in 1944 door bombardementen
verwoest. Het werd kort na de Tweede Wereldoorlog gesloopt. Uiteindelijk
kreeg Vierlingsbeek pas in 1956 een nieuw stationsgebouw. Dit standaard-gebouw
van het type "Kloos", is inmiddels (2004) gesloopt.
|
|
Boven:
Cuijk is als enige van de vijf nog in gebruik.
|
|
Onder:
Nogmaals Cuijk. Aan de perronzijde is de bovenverdieping van het
stationsgebouw niet meer witgepleisterd.
|
|
Onder:
Ook het stationsgebouw van Meerlo-Tienray is bewaard gebleven.
|
Onder:
Station Lottum, met de oorspronkelijke trapgevels. Bij de overige
stations werden deze rond het jaar 1900 verwijderd.
|
|
|
|
|
versie: 10-09-2007 |