Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]
   

 

CUIJK, GRUBBENVORST-LOTTUM, MOOK-MIDDELAAR, MEERLO- TIENRAY en VIERLINGSBEEK

Afkortingen: Ck, Gbv, Mo, Mlo, Vlb
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect: M.A. van Wadenoijen
Bouwjaar: 1883
Gesloopt: Vierlingsbeek (1945), Grubbenvorst-Lottum (1973), Mook-Middelaar (1975)
Baanvak: Nijmegen-Venlo
   
De Maaslijn (Nijmegen-Venlo) is een van de lijnen die als gevolg van de "derde spoorwegwet" van 1875 werd aangelegd. Bij de aanleg van deze lijn werden in totaal zeven stations gebouwd. Vijf, geheel identieke, stations werden gebouwd in Cuijk, Grubbenvorst-Lottum, Meerlo-Tienray, Mook (vanaf 1891 Mook-Middelaar) en Vierlingsbeek. De laatste twee, Boxmeer en Venray, zijn iets groter dan de genoemde vijf stations en zijn bovendien in spiegelbeeld gebouwd. Het station in Blerick werd overigens pas veel later gebouwd.
De stations werden in de periode 1881-1883 gebouwd en zijn een variant op de eerder gebouwde stations van Ressen-Bemmel (gesloopt) en Woudenberg-Scherpenzeel. Oorspronkelijk hadden de gebouwen trapgevels, maar deze zijn bijna allemaal al vrij snel na de bouw weer verwijderd. Alleen het stationsgebouw van Grubbenvorst-Lottum heeft de trapgevels behouden, tot de sloop in 1973.
Van de vijf stations zijn Cuijk en Meerlo-Tienray als enige twee overgebleven. Daarvan is Cuijk nog als enige in gebruik. Het had trouwens maar weinig gescheeld of het stationsgebouw had er niet meer gestaan. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, in 1944, stond een Duitse munitietrein bij het station. Hoewel Britse jagers deze trein, die onder ander V1-raketten aan boord had, constant in de gaten hield is het gelukkig nooit tot beschietingen gekomen. Na de bevrijding is de zolder van het stationsgebouw nog enige tijd gebruikt door de Amerikanen als observatiepost. In 1975 wil de NS het stationsgebouw slopen en vervangen door eenvoudige nieuwbouw. Door acties door gemeentebestuur én de inwoners van Cuijk werd dit voorkomen.
Meerlo-Tienray werd in 1938 gesloten voor reizigersvervoer en in de jaren zestig stopte ook het vervoer van goederen. Het is nu in gebruik als woning. Grubbenvorst-Lottum werd eveneens in 1938 gesloten en werd begin jaren zeventig gesloopt. Dit station had overigens een aparte wachtkamer voor dames. Het station stond namelijk vlak bij een klooster.
Station Mook-Middelaar en Vierlingsbeek werden óók in 1938 gesloten. Beiden werden echter in 1940 weer heropend, al werd Mook-Middelaar na een paar maanden alweer gesloten. Het stationsgebouw van Mook-Middelaar werd in 1975 gesloopt.
Het stationsgebouw van Vierlingsbeek werd in 1944 door bombardementen verwoest. Het werd kort na de Tweede Wereldoorlog gesloopt. Uiteindelijk kreeg Vierlingsbeek pas in 1956 een nieuw stationsgebouw. Dit standaard-gebouw van het type "Kloos", is inmiddels (2004) gesloopt.
Boven: Cuijk is als enige van de vijf nog in gebruik.
 
Onder: Nogmaals Cuijk. Aan de perronzijde is de bovenverdieping van het stationsgebouw niet meer witgepleisterd.
 

 

Onder: Ook het stationsgebouw van Meerlo-Tienray is bewaard gebleven.
Onder: Station Lottum, met de oorspronkelijke trapgevels. Bij de overige stations werden deze rond het jaar 1900 verwijderd.
   

 

  Free counter and web stats versie: 10-09-2007