Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]
  

 

BOXMEER en VENRAY

Afkortingen:Bmr, Vry
Maatschappij:Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect:M.A. van Wadenoijen
Bouwjaar: 1883
Gesloopt:1976 (Venray)
Status:Rijksmonument (Boxmeer)
Baanvak: Nijmegen-Venlo
  
De Maaslijn (Nijmegen-Roermond-Venlo) is een van de lijnen die als gevolg van de "derde spoorwegwet" van 1875 werd aangelegd. In feite is deze lijn een voortzetting van de lijn Arnhem-Nijmegen, die een paar jaar eerder werd aangelegd. Dit zie je ook nog terug in de kilometeraanduiding. De lijn naar Venlo wordt vanaf Arnhem geteld en begint daarom in Nijmegen niet bij 0 maar bij 17 (afgerond) kilometer.
De spoorlijn werd in de periode 1881-1883 aangelegd en telt in totaal zeven stations. Vijf geheel identieke stations werden gebouwd in o.a. Cuijk, Mook en Vierlingsbeek. De stations die in Boxmeer en Venray werden gebouwd, zijn iets groter, staan in spiegelbeeld en hebben een trapportiek rechts naast het middengedeelte. Ook deze stations hadden in het oorspronkelijke ontwerp een trapgevel. Deze werden echter al rond de eeuwwisseling verwijderd.
Het hoge middendeel en de korte rechtervleugel vormen samen de stationswoning. Het fraaie trapportiek is de ingang van deze woning. De ingang van het stationsgebouw is links naast het middendeel. Daarboven is een opvallend schuin dakgedeelte. Boven de ingang van het station zaten vroeger glas-in-lood vensters. Of deze vensters er nu nog in zitten weet ik niet. Het fraaie Staatsspoor-monogram (zeg maar het embleem) dat zich vroeger boven de vensters en de ingang bevond is allang verdwenen en ook het tableau met daarop de plaatsnaam is verwijderd.
Van de twee stationsgebouwen is dat van Boxmeer als enige bewaard gebleven. Het stationsgebouw is een Rijksmonument en is, dankzij de Wizzl, zelfs nog steeds in gebruik (al weet ik niet of dat op dit moment ook nog zo is…).
Het station van Venray staat in Oostrum, een dorp dat een kilometer of drie ten oosten van Venray ligt. Er zijn diverse pogingen ondernomen om het station dichter bij Venray te krijgen, maar dit is nooit gelukt. De spoorlijn was immers in de eerste plaats bedoeld als snelle verbinding tussen Nijmegen en Venlo. Toen de lijn werd aangelegd, moest dit dus zo recht (lees: goedkoop) mogelijk.
Het stationsgebouw werd in 1976 gesloopt. Niet omdat het bouwvallig was -integendeel zelfs, het gebouw verkeerde zelfs nog in uitstekende staat-, maar omdat het vervangen moest worden voor "efficiënte nieuwbouw". Venray werd één van die stations die moesten verdwijnen omdat de NS van haar "negentiende eeuwse jas" af wilde. Het werd vervangen door een standaardstationsgebouw van architect Douma.
Boven: Station Boxmeer is als enige bewaard gebleven.
Onder: Perronzijde station Boxmeer.

Meer over het huidige station Venray uit 1976.

 

 

  Free counter and web stats versie: 10-09-2007