| |
BOXMEER
en VENRAY
Afkortingen: | Bmr,
Vry | Maatschappij: | Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor) | Architect: | M.A.
van Wadenoijen | Bouwjaar:
| 1883 |
Gesloopt: | 1976
(Venray) | Status: | Rijksmonument
(Boxmeer) | Baanvak:
| Nijmegen-Venlo |
| | | |
De Maaslijn (Nijmegen-Roermond-Venlo) is een van de lijnen
die als gevolg van de "derde spoorwegwet" van 1875 werd aangelegd. In
feite is deze lijn een voortzetting van de lijn Arnhem-Nijmegen, die een paar
jaar eerder werd aangelegd. Dit zie je ook nog terug in de kilometeraanduiding.
De lijn naar Venlo wordt vanaf Arnhem geteld en begint daarom in Nijmegen niet
bij 0 maar bij 17 (afgerond) kilometer. De spoorlijn werd in de periode 1881-1883
aangelegd en telt in totaal zeven stations. Vijf geheel identieke stations werden
gebouwd in o.a. Cuijk, Mook en Vierlingsbeek. De stations die in Boxmeer en Venray
werden gebouwd, zijn iets groter, staan in spiegelbeeld en hebben een trapportiek
rechts naast het middengedeelte. Ook deze stations hadden in het oorspronkelijke
ontwerp een trapgevel. Deze werden echter al rond de eeuwwisseling verwijderd.
Het hoge middendeel en de korte rechtervleugel vormen samen de stationswoning.
Het fraaie trapportiek is de ingang van deze woning. De ingang van het stationsgebouw
is links naast het middendeel. Daarboven is een opvallend schuin dakgedeelte.
Boven de ingang van het station zaten vroeger glas-in-lood vensters. Of deze vensters
er nu nog in zitten weet ik niet. Het fraaie Staatsspoor-monogram (zeg maar het
embleem) dat zich vroeger boven de vensters en de ingang bevond is allang verdwenen
en ook het tableau met daarop de plaatsnaam is verwijderd. Van de twee stationsgebouwen
is dat van Boxmeer als enige bewaard gebleven. Het stationsgebouw is een Rijksmonument
en is, dankzij de Wizzl, zelfs nog steeds in gebruik (al weet ik niet of dat op
dit moment ook nog zo is
). Het station van Venray staat in Oostrum,
een dorp dat een kilometer of drie ten oosten van Venray ligt. Er zijn diverse
pogingen ondernomen om het station dichter bij Venray te krijgen, maar dit is
nooit gelukt. De spoorlijn was immers in de eerste plaats bedoeld als snelle verbinding
tussen Nijmegen en Venlo. Toen de lijn werd aangelegd, moest dit dus zo recht
(lees: goedkoop) mogelijk. Het stationsgebouw werd in 1976 gesloopt. Niet
omdat het bouwvallig was -integendeel zelfs, het gebouw verkeerde zelfs nog in
uitstekende staat-, maar omdat het vervangen moest worden voor "efficiënte
nieuwbouw". Venray werd één van die stations die moesten verdwijnen
omdat de NS van haar "negentiende eeuwse jas" af wilde. Het werd vervangen
door een standaardstationsgebouw van architect Douma. |
|
Boven:
Station Boxmeer is als enige bewaard gebleven. |
Onder:
Perronzijde station Boxmeer. |
|
versie:
10-09-2007 |