[ Home ] [ Terug naar periode 1965-1985 ] [ Vorige station ] [ Volgende station ]

 

AKKRUM, BARNEVELD CENTRUM, BEILEN, BEST, BORNE, BREUKELEN, BUITENPOST, DIDAM, GROU-JIRNSUM, GRIJPSKERK, RAALTE, RAVENSTEIN, TEGELEN, VEENWOUDEN, VENRAY, WEHL, WIJCHEN EN ZUIDHORN

 

Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Bouwjaar: 1970 (Beilen) 1976 (Grou-Jirnsum,Grijpskerk, Venray en Zuidhorn)
 1973 (Akkrum, Buitenpost, Didam, Ravenstein, Wehl en Wijchen)1977 (Best)
 1974 (Tegelen) 1978 (Barneveld-Centrum en Raalte)
 1975 (Borne) 1980 (Breukelen)
  
Architect : C. Douma
Gesloopt:  Tegelen (1997), Best (2000), Breukelen (2001), Didam (2005) en Grijpskerk (2005)

Aan het begin van de jaren zeventig komt een groot aantal stations op de monumentenlijst komt te staan. De overige, vooral landelijke, negentiende-eeuwse stations moesten nu zo snel mogelijk worden gesloopt en vervangen door nieuwbouw. Daarbij werd alleen gekeken naar hoeveel ruimte er op dat moment leegstond en zeker niet naar de staat waarin het station verkeerde. Zo werden niet alleen stationsgebouwen gesloopt die toch al rijp voor de sloop waren, zoals bijvoorbeeld Buitenpost, maar ook gebouwen die nog in perfecte staat waren, zoals Venray.
Het standaard-stationsgebouwtje dat deze stations verving, is een vereenvoudigde versie van het standaard station zoals dat een paar jaar eerder werd gebouwd in o.a. Wierden, Etten-Leur en Schagen. Er werden in totaal 18 van deze standaardstations gebouwd. Van deze 18 standaardstations zijn er inmiddels alweer vier gesloopt. Tegelen verdween in 1997 als eerste. Dit station lag ongunstig ten opzichte van het centrum.
De spoorwegverdubbeling tussen Boxtel en Eindhoven leidde ertoe dat in Best het spoor in een tunnel inder het centrum door ging. Het stationsgebouw moest daarbij het veld ruimen. In 2001 werd het nieuwe ondergondse station in gebruik genomen. Ook in Breukelen was spoorverdubbeling tussen Amsterdam Bijlmer en Utrecht aanleiding voor een nieuw stationsgebouw. Deze werd in 2005 in gebruik genomen. Didam werd in 2005 gesloopt maar daarvoor kwam niets in de plaats. Grijpskerk ging op 10 mei 2005 in vlammen op en zal inmiddels ook wel verdwenen zijn. Van de overige 13 stations zijn de meeste niet meer als station in gebruik, maar hebben een andere bestemming gekregen. Dit varieert van een snackbar (Raalte en Grijpskerk) tot wegrestaurant (Grou-Jirnsum) en van een VVV-kantoor (Veenwouden), een politiebureau (Wehl) tot videotheek (Beilen).

Boven: Station Wehl. Het stationsgebouw doet inmiddels dienst als politiebureau

Onder: Grijpskerk na de brand van 10 mei 2005 .

Bron: www.stationsweb.nl

 

  Free counter and web stats versie: 10-01-2007