|
|
STAVOREN
|
|
|
Afkorting: |
Stv |
Maatschappij: |
Maatschappij tot Exploitatie van
Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Architect: |
M.A. van Wadenoijen (vermoedelijk) |
Bouwjaar:
|
1885 |
Gesloopt: |
1973 |
Baanvak: |
Leeuwarden-Stavoren |
|
|
|
|
Stavoren
(tot 1979 Staveren) werd als laatste gebouwd en was ook de grootste.
Het middengedeelte telde vijf vensters in plaats van de gebruikelijke
drie. De vleugels waren voorzien van forse eindgebouwen. Stavoren
kreeg zo'n groot gebouw, omdat het station ook de aankomst- en vertrekplaats
was van de bootverbinding met Enkhuizen. Deze bootverbinding was dan
ook een onmisbaar onderdeel van de verbinding tussen Leeuwarden en
Amsterdam.
Aanvankelijk was de exploitatie van de lijn Leeuwarden-Stavoren in
handen van Staatsspoor. Deze maatschappij wilde de lijn echter als
een lokaalspoorlijn gebruiken. De lijn was echter door de Nederlandse
Staat als hoofdspoorbaan aangelegd en de Staatsspoor werd er dan ook
opgewezen de lijn als zodanig de exploiteren. Staatsspoor reageerde
hierop door de dienstregeling als volgt aan te passen: De lokaaltreinen
gingen volgens een zomerdienstregeling rijden.
De reden voor deze dwarse opstelling: pure concurrentie. Tussen Stavoren
en Enkhuizen voer vanaf 1886 een bootverbinding die aansluiting gaf
op de treinen. Door de spoorlijn naar Stavoren als een lokaalspoorlijn
te exploiteren was de bootverbinding voor veel mensen niet meer interessant,
en reden liever om via Utrecht en Zwolle, zo redeneerde men waarschijnlijk.
Vanaf Enhuizen reden namelijk HIJSM-treinen en was overduidelijk de
bedoeling om deze maatschappij dwars te zitten. Uiteindelijk werd
Staatsspoor, bij monde van de minister, gedwongen de dienstregeling
zó aan te passen dat er in ieder geval een sneltrein reed voor
de bootverbinding. De sneltrein kwam er, maar het gebeurde nogal eens
dat de sneltrein precies op het moment dat de eerste passagiers van
boord gingen al vertrok
.
Overigens kwam de lijn Leeuwarden-Stavoren na een paar jaar in handen
van de HIJSM. Niet zozeer door het getreiter van Staatsspoor, maar
door een herverdeling van diverse spoorlijnen na het faillissement
van de NRS.
Maar door re-organisaties binnen de diverse spoorwegmaatschappijen
(die uiteindelijk het ontstaan van de NS tot gevolg had) kreeg Leeuwarden
een rechtstreekse treinverbinding met Amsterdam. Het belang van de
bootverbinding werd steeds kleiner en het station Stavoren verloor
veel van haar betekenis.Het totaal verpauperde restant werd in 1973
gesloopt. De boot-verbinding bestaat trouwens nog steeds, maar nu
als toeristische atractie.
|
|
Boven:
Station Stavoren aan het begin van de twintigste eeuw (Ansichtkaart).
|
|
Onder:
Aankomst van de "Groningen" bij het station van Stavoren.
Let ook op die typische blauwe overkapping over de kade. (Ansichtkaart,
begin twintigste eeuw)
|
|
versie: 5-03-2008 |