Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]
   

 

STAVOREN

   
Afkorting: Stv
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect: M.A. van Wadenoijen (vermoedelijk)
Bouwjaar: 1885
Gesloopt: 1973
Baanvak: Leeuwarden-Stavoren
   
   
Stavoren (tot 1979 Staveren) werd als laatste gebouwd en was ook de grootste. Het middengedeelte telde vijf vensters in plaats van de gebruikelijke drie. De vleugels waren voorzien van forse eindgebouwen. Stavoren kreeg zo'n groot gebouw, omdat het station ook de aankomst- en vertrekplaats was van de bootverbinding met Enkhuizen. Deze bootverbinding was dan ook een onmisbaar onderdeel van de verbinding tussen Leeuwarden en Amsterdam.
Aanvankelijk was de exploitatie van de lijn Leeuwarden-Stavoren in handen van Staatsspoor. Deze maatschappij wilde de lijn echter als een lokaalspoorlijn gebruiken. De lijn was echter door de Nederlandse Staat als hoofdspoorbaan aangelegd en de Staatsspoor werd er dan ook opgewezen de lijn als zodanig de exploiteren. Staatsspoor reageerde hierop door de dienstregeling als volgt aan te passen: De lokaaltreinen gingen volgens een zomerdienstregeling rijden.
De reden voor deze dwarse opstelling: pure concurrentie. Tussen Stavoren en Enkhuizen voer vanaf 1886 een bootverbinding die aansluiting gaf op de treinen. Door de spoorlijn naar Stavoren als een lokaalspoorlijn te exploiteren was de bootverbinding voor veel mensen niet meer interessant, en reden liever om via Utrecht en Zwolle, zo redeneerde men waarschijnlijk. Vanaf Enhuizen reden namelijk HIJSM-treinen en was overduidelijk de bedoeling om deze maatschappij dwars te zitten. Uiteindelijk werd Staatsspoor, bij monde van de minister, gedwongen de dienstregeling zó aan te passen dat er in ieder geval een sneltrein reed voor de bootverbinding. De sneltrein kwam er, maar het gebeurde nogal eens dat de sneltrein precies op het moment dat de eerste passagiers van boord gingen al vertrok….
Overigens kwam de lijn Leeuwarden-Stavoren na een paar jaar in handen van de HIJSM. Niet zozeer door het getreiter van Staatsspoor, maar door een herverdeling van diverse spoorlijnen na het faillissement van de NRS.
Maar door re-organisaties binnen de diverse spoorwegmaatschappijen (die uiteindelijk het ontstaan van de NS tot gevolg had) kreeg Leeuwarden een rechtstreekse treinverbinding met Amsterdam. Het belang van de bootverbinding werd steeds kleiner en het station Stavoren verloor veel van haar betekenis.Het totaal verpauperde restant werd in 1973 gesloopt. De boot-verbinding bestaat trouwens nog steeds, maar nu als toeristische atractie.
Boven: Station Stavoren aan het begin van de twintigste eeuw (Ansichtkaart).
 
Onder: Aankomst van de "Groningen" bij het station van Stavoren. Let ook op die typische blauwe overkapping over de kade. (Ansichtkaart, begin twintigste eeuw)

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 5-03-2008