Home ] Terug naar periode 1945-1965 ] Vorige station ] Volgende station ]

 

AMSTERDAM SLOTERDIJK (Zuid)

Maatschappij: Nederlandsche Spoorwegen (NS)
Gebouwd: 1956
Architect : K. van der Gaast
Baanvak: Amsterdam CS-Haarlem
Amsterdam Sloterdijk is een bijzonder station. Het huidige, spectaculaire, station is het eerste kruisingsstation dat in Nederland werd gebouwd. Maar ook zijn illustere voorganger was bijzonder…
In 1956 werd het eerste, tijdelijke, station Amsterdam Sloterdijk in gebruik genomen aan de spoorlijn Amsterdam-Haarlem. Dit station was een ontwerp van architect Van der Gaast en had meteen al twee primeurs: het was het eerste station waarbij de ingang geen stationsgebouw, maar een grote luifel vormde. Via die luifel kon men meteen doorlopen naar het perron of naar het tunneltje voor het tweede perron. Het loketgebouwtje, winkeltje fietsenstalling, e.d. waren als losse gebouwtjes aan weerszijden van de luifel geplaatst. Ook een primeur: omdat het station als tijdelijk station bedoeld was, bestonden de perrons uit betonnen platen. Deze platen werden vervolgens op betonnen ondersteuningen geplaatst. Dit type perron werd hierna veelvuldig toegepast bij kleine stations.
In 1983 werd de Hemtunnel in gebruik genomen en werd de spoorlijn vanuit Zaandam verlegd. Ten noorden van het oude station Sloterdijk werd een nieuw stationsgebouw in gebruik genomen onder de naam Sloterdijk Noord. Het oude station dat nu alleen nog aan de "oude lijn" naar Haarlem lag werd omgedoopt tot Sloterdijk Zuid. In 1985 werden ook de sporen naar Haarlem verlegd naar station Sloterdijk Noord. Op 2 juni 1985 werd het oude station Amsterdam Sloterdijk (Zuid) gesloten en korte tijd later gesloopt. Vanaf dat moment verviel ook de toevoeging "Noord".

Station Amsterdam Sloterdijk (anschtkaart)
 

  Free counter and web stats versie: 5-02-2007