|
|
AMSTERDAM
SLOTERDIJK (Zuid)
Maatschappij: Nederlandsche Spoorwegen
(NS) |
Gebouwd: 1956 |
Architect : K. van der Gaast |
Baanvak: Amsterdam CS-Haarlem |
Amsterdam
Sloterdijk is een bijzonder station. Het huidige, spectaculaire, station
is het eerste kruisingsstation dat in Nederland werd gebouwd. Maar
ook zijn illustere voorganger was bijzonder
In 1956 werd het eerste, tijdelijke, station Amsterdam Sloterdijk
in gebruik genomen aan de spoorlijn Amsterdam-Haarlem. Dit station
was een ontwerp van architect Van der Gaast en had meteen al twee
primeurs: het was het eerste station waarbij de ingang geen stationsgebouw,
maar een grote luifel vormde. Via die luifel kon men meteen doorlopen
naar het perron of naar het tunneltje voor het tweede perron. Het
loketgebouwtje, winkeltje fietsenstalling, e.d. waren als losse gebouwtjes
aan weerszijden van de luifel geplaatst. Ook een primeur: omdat het
station als tijdelijk station bedoeld was, bestonden de perrons uit
betonnen platen. Deze platen werden vervolgens op betonnen ondersteuningen
geplaatst. Dit type perron werd hierna veelvuldig toegepast bij kleine
stations.
In 1983 werd de Hemtunnel in gebruik genomen en werd de spoorlijn
vanuit Zaandam verlegd. Ten noorden van het oude station Sloterdijk
werd een nieuw stationsgebouw in gebruik genomen onder de naam Sloterdijk
Noord. Het oude station dat nu alleen nog aan de "oude lijn"
naar Haarlem lag werd omgedoopt tot Sloterdijk Zuid. In 1985 werden
ook de sporen naar Haarlem verlegd naar station Sloterdijk Noord.
Op 2 juni 1985 werd het oude station Amsterdam Sloterdijk (Zuid) gesloten
en korte tijd later gesloopt. Vanaf dat moment verviel ook de toevoeging
"Noord".
|

|
Station Amsterdam Sloterdijk (anschtkaart)
|
|
versie:
5-02-2007 |