Home ] Terug naar de eerste pagina ]Vorige pagina ] Volgende pagina ]
   
 
SCHIN OP GEUL

 

De teloorgang van een vorkstation

   
   
   
   
   

Toen het station in gebruik werd genomen telde het niet minder dan vier perrons en vijf sporen. De perrons liggen in een soort V-vorm, waarbij de binnenste perrons achter het stationsgebouw één geheel vormen. Het spoortraject tussen Heerlen en Schin op Geul was van meet af aan al dubbelsporig, en -dankzij de aanleg van die lijn- kregen ook het spoor naar Maastricht en het gedeelte tussen Schin op Geul en Wijlre een tweede spoor. Ook de aansluiting in Schin op Geul was dubbelsporig uitgevoerd. De perrons langs de "oude" spoorlijn (richting Simpelveld en Aken) kregen de spoornummers 1 en 2, de spoorlijn naar Heerlen de nummers 3 tot en met 5. Het 5e spoor was overigens een laad- en losspoor en diende dus uitsluitend voor het goederenvervoer. Kennelijk werd er niet zo heel veel gebruik van gemaakt, want in de eerste helft van de jaren zestig werd dit spoortje -dat overigens een kopspoor was- al opgebroken. Met die vier perrons was het station overigens wel erg ruim bemeten.
Sinds 1949 is het spoor tussen Maastricht en Heerlen geëlektrificeerd. Vanaf dat moment was er een stoptreindienst op deze lijn, waarbij in beide richtingen twee treinen per uur reden. Tijdens de spitsuren werd dit aangevuld met sneltreinen, maar deze stopten niet in Schin op Geul. Op de niet-geëlektrificeerde spoorlijn richting Simpelveld was het aanzienlijk rustiger. In hetzelfde jaar waarin het spoor naar Heerlen "onder de draad kwam" werd de Miljoenenlijn, de spoorverbinding tussen Simpelveld en Schaesberg (het huidige Landgraaf), eindelijk voor het reizigersverkeer geopend. Eenmaal per uur reed er een trein tussen Valkenburg via Simpelveld en Kerkrade naar… Heerlen! Zodoende bestond de vrij bijzondere, en ook wel bizarre, situatie dat men vanuit Schin op Geul in twee verschillende richtingen naar Heerlen kon reizen. Helemaal uniek was dit overigens niet: al sinds jaar en dag kan men vanuit het Amsterdamse Centraal Station in twee totaal verschillende richtingen naar Rotterdam Centraal reizen: westwaarts via Schiphol of Haarlem, oostwaarts via Breukelen en Gouda.
De diesellijn naar Heerlen werd in 1986 ingekort tot Kerkrade, toen in dat jaar het spoor tussen de twee genoemde plaatsen werd geëlektrificeerd. Hiermee werd eigenlijk het einde van het treinverkeer op het resterende deel van de Miljoenenlijn al aangekondigd. Twee jaar later was dit een feit…
En dan is er natuurlijk ook nog de spoorverbinding met Aken, ooit de allereerste grensoverschrijdende spoorlijn van ons land. Maar eigenlijk is die verbinding nooit echt een succes geweest. In de naoorlogse jaren leidde de verbinding zelfs een marginaal bestaan, waarbij hoogstens eens in de twee uur naar Aken en terug werd gereden. Toch werd de verbinding nog lange tijd in stand gehouden, maar in 1992 viel uiteindelijk toch het doek. Sindsdien rijdt de trein vanuit Aken via Herzogenrath naar Heerlen. Het oude spoor tussen Aken-West en Vetschau (even over de grens bij Bocholtz) werd opgebroken, waardoor een eventuele hervatting van de treindienst er definitief niet meer inzat. De verbinding Aken-Maastricht bleef echter bestaan, zij het als busverbinding.
Met het verdwijnen van de treinverbinding Maastricht-Aken leek er definitief een einde aan het treinverkeer richting Simpelveld te zijn gekomen. Kort na het beëindigen van de treindienst werden in Schin op Geul de aansluitwissels verwijderd. Ook de spoornummering werd helemaal omgegooid: spoor 3 (richting Heerlen) werd nu spoor 1, spoor 4 werd nu spoor 2. De spoornummers van het "Simpelveldse" perron kwamen te vervallen. Schin op Geul was feitelijk geen vorkstation meer en verloor daarmee veel van haar charme. Tot overmaat van ramp werd in diezelfde tijd duidelijk dat NS voornemens was om in Limburg maar liefst negen stations te sluiten, waaronder Schin op Geul. Achteraf gezien bleek dit niet zo'n vaart te lopen, maar het gevolg was wel dat vanaf 1995 nog maar twee treinen per uur in Schin op Geul stopten. Voor Schin op Geul was dit een enorme achteruitgang…

Boven: Schin op Geul, rond 1970. Op spoor 1 staat een dieseltrein gereed (type DE-1) voor vertrek richting Simpelveld. De trekdraden, waarmee de armseinen en wissels waren verbonden, zijn hier nog volop aanwezig. Uiterst links is nog net de gestreepte mast van een armsein te zien. De klassieke beveiliging zou uiteindelijk pas in 1985 verdwijnen.
 
 
 
Onder: Zicht op de sporen 3 en 4 (de huidige sporen 1 en 2) richting Heerlen. Ogenschijnlijk is er in de loop van de jaren niet eens zo veel veranderd. De sporen zijn omgenummerd en de betonnen abri's hebben allang plaatsgemaakt voor glazen wachthokjes.
 
 

Onder: Het emplacement bleef tot het begin van de jaren negentig nagenoeg ongewijzigd (1), afgezien van het opbreken van het vijfde kopspoor. Na het beëindigen van de treindienst Maastricht-Aken werden de aansluitwissels verwijderd en werd het spoor richting Simpelveld afgesneden (2). In januari 2007 werd de aansluiting echter gedeeltelijk weer hersteld (3). Ook kwam er -vlak voor de aansluiting- een kort omloop-/uithaalspoortje.

 

Onder: Een dieseltrein (type DE-2) loopt binnen op spoor 1, richting Aken. De armseinen maakten in 1985 plaats voor moderne lichtseinen. Best wel opmerkelijk, want men wist eigenlijk toen al dat deze verbinding zou verdwijnen. De foto is vermoedelijk in het voorjaar van 1992 gemaakt, kort voor de opheffing van de treindienst Maastricht-Aken.
 
   
Onder: Nadat de treindienst Maastricht-Aken werd beëindigd werden de aansluitwissels verwijderd en was Simpelveld niet meer rechtstreeks per trein vanuit de provinciehoofdstad te bereiken. Voor de exploitatie van de museumlijn werd een nieuwe wissel aangebracht waardoor de stoomlocomotieven konden omlopen. Dit was de situatie in 2001.
Onder: In januari 2007 werd het "afgesneden" spoor uit Simpelveld opnieuw aangesloten op het spoorwegnet. Hierdoor kan de ZLSM nu ook doorrijden naar Valkenburg. Evenals op de foto hiernaast is op de achtergrond nog net een vertrekkende trein richting Valkenburg te zien. Het is hetzelfde type treinstel, maar het grote verschil is nu dat deze in dienst van Veolia rijdt. Inmiddels heeft deze maatschappij nieuwe treinstellen op dit traject ingezet.
 
   

 

 

  Free counter and web stats versie: 29-07-2010