Home ] Terug naar de eerste pagina ]Vorige pagina ]
   
 
SCHIN OP GEUL

 

Het vorkstation in ere hersteld

   
   
   

Met het verdwijnen van de reguliere treindienst op de Miljoenenlijn dreigde een uniek spoortraject verloren te gaan. In het voorjaar van 1988, enkele maanden voordat deze laatste trein daadwerkelijk reed, werd de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij opgericht. Het doel van deze maatschappij was om de legendarische Miljoenenlijn als museumspoorlijn te exploiteren. In 1995 was het dan zover en al snel bleek de nieuwe toeristische spoorlijn een groot succes.
Aan het begin van de 21ste eeuw krijgt station Schin op Geul langzaam maar zeker weer wat van haar glans terug. In het stationsgebouw, dat allang haar "stationsfunctie" had verloren, was inmiddels een restaurant gevestigd. Ook de loketfunctie keert weer terug. Voor de museumlijn wel te verstaan, want de reguliere treinkaartjes moeten al sinds jaar en dag via de automaat worden verkocht.
In 2006 maakt de NS plaats voor Veolia. Na een openbare aanbesteding had deze maatschappij de exploitatie van de Heuvellandlijn, zoals de spoorverbinding Maastricht Randwijck-Heerlen-Kerkrade Centrum vanaf dat moment werd genoemd, verkregen. De nieuwe vervoerder had meteen al een aangename verassing in petto: met het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2007 (vanaf 10 december 2006) zouden er voortaan vier treinen per uur over de Heuvellandlijn gaan rijden, twee sneltreinen en twee stoptreinen. Hierdoor was het aantal treinen dat Schin op Geul aandeed weer op het niveau van voor 1995.
Ongeveer tegelijkertijd werd ook het vorkstation Schin op Geul weer in ere hersteld. In het weekeinde van 20 en 21 januari 2007 werden de spoorlijn uit Simpelveld en die vanuit Heerlen weer met elkaar verbonden, zij het nu op een veel simpeler wijze dan voorheen. Er kwam slechts één aansluitwissel. Ook kwam er een extra sein en een kort uitloopspoortje. Dit korte kopspoortje dient tevens als een soort extra beveiliging, zodra het sein op rood gaat wordt de wissel automatisch in de stand gezet die leidt naar dit uitloopspoor. Met het herplaatsen van een aansluitwissel ging een lang gekoesterde wens van ZLSM in vervulling: de mogelijkheid om in de zomermaanden door te kunnen reiden vaar Valkenburg, dé toeristenplaats bij uitstek in Zuid-Limburg..!

Boven: op het pleintje voor het stationsgebouw staat dit opvallende kunstwerk. Het bestaat uit een klein stukje spoorbaan, compleet met ballastbed, met daarop een as met twee drijfwielen van een stoomlocomotief. Hierachter staat een armsein, waarschijnlijk heeft deze nog in de directe omgeving dienstgedaan. Daaromheen is een hekwerkje waarop de afkortingen van diverse spoorwegmaatschappijen zijn verwerkt.
 
 
Onder: Deze van oorsprong Zweedse locomotief werd gebouwd in 1914 en is één van de stoomlocs van de ZLSM. Ten tijde van deze foto -augustus 2001- was de locomotief net enkele maanden in dienst. Hier loopt de loc om, om vervolgens weer aan de rijtuigen (op de achtergrond) te worden gekoppeld. Destijds was Schin op Geul nog het eindpunt van de museumlijn, de heraansluiting met het spoor richting Valkenburg zou pas een dikke vijf jaar later worden gerealiseerd.
 
 
Onder: Diezelfde locomotief 1220 enige minuten daarvoor bij het binnenrijden van station Schin op Geul. Het vroegere tweede perron kon hierbij nog prima worden hergebruikt en is dan ook nog goeddeels intact gebleven. Het voormalige eerste perron is inmiddels grotendeels verdwenen.
Onder: Een ouderwetse elektriciteitspaal met lantaarn. Ooit was dit in heel Nederland te zien, maar inmiddels is deze bovengrondse elektriciteitsvoorziening bijna overal verdwenen. Alleen in het landelijke gebied tussen Woerden en Gouda zijn deze elektriciteitspalen, waarvandaan gebouwen rechtstreeks werden aangesloten, nog volop te zien.
 
   

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 3-08-2010