|
|
Het
vorkstation in ere hersteld
Met het verdwijnen van de reguliere treindienst
op de Miljoenenlijn dreigde een uniek spoortraject verloren te gaan.
In het voorjaar van 1988, enkele maanden voordat deze laatste trein
daadwerkelijk reed, werd de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij
opgericht. Het doel van deze maatschappij was om de legendarische
Miljoenenlijn als museumspoorlijn te exploiteren. In 1995 was het
dan zover en al snel bleek de nieuwe toeristische spoorlijn een
groot succes.
Aan het begin van de 21ste eeuw krijgt station Schin op Geul langzaam
maar zeker weer wat van haar glans terug. In het stationsgebouw,
dat allang haar "stationsfunctie" had verloren, was inmiddels
een restaurant gevestigd. Ook de loketfunctie keert weer terug.
Voor de museumlijn wel te verstaan, want de reguliere treinkaartjes
moeten al sinds jaar en dag via de automaat worden verkocht.
In 2006 maakt de NS plaats voor Veolia. Na een openbare aanbesteding
had deze maatschappij de exploitatie van de Heuvellandlijn, zoals
de spoorverbinding Maastricht Randwijck-Heerlen-Kerkrade Centrum
vanaf dat moment werd genoemd, verkregen. De nieuwe vervoerder had
meteen al een aangename verassing in petto: met het ingaan van de
nieuwe dienstregeling 2007 (vanaf 10 december 2006) zouden er voortaan
vier treinen per uur over de Heuvellandlijn gaan rijden, twee sneltreinen
en twee stoptreinen. Hierdoor was het aantal treinen dat Schin op
Geul aandeed weer op het niveau van voor 1995.
Ongeveer tegelijkertijd werd ook het vorkstation Schin op Geul weer
in ere hersteld. In het weekeinde van 20 en 21 januari 2007 werden
de spoorlijn uit Simpelveld en die vanuit Heerlen weer met elkaar
verbonden, zij het nu op een veel simpeler wijze dan voorheen. Er
kwam slechts één aansluitwissel. Ook kwam er een extra
sein en een kort uitloopspoortje. Dit korte kopspoortje dient tevens
als een soort extra beveiliging, zodra het sein op rood gaat wordt
de wissel automatisch in de stand gezet die leidt naar dit uitloopspoor.
Met het herplaatsen van een aansluitwissel ging een lang gekoesterde
wens van ZLSM in vervulling: de mogelijkheid om in de zomermaanden
door te kunnen reiden vaar Valkenburg, dé toeristenplaats
bij uitstek in Zuid-Limburg..!
|
|
Boven:
op het pleintje voor het stationsgebouw staat dit opvallende kunstwerk.
Het bestaat uit een klein stukje spoorbaan, compleet met ballastbed,
met daarop een as met twee drijfwielen van een stoomlocomotief.
Hierachter staat een armsein, waarschijnlijk heeft deze nog in
de directe omgeving dienstgedaan. Daaromheen is een hekwerkje
waarop de afkortingen van diverse spoorwegmaatschappijen zijn
verwerkt.
|
|
|
Onder:
Deze van oorsprong Zweedse locomotief werd gebouwd in 1914 en
is één van de stoomlocs van de ZLSM. Ten tijde van
deze foto -augustus 2001- was de locomotief net enkele maanden
in dienst. Hier loopt de loc om, om vervolgens weer aan de rijtuigen
(op de achtergrond) te worden gekoppeld. Destijds was Schin op
Geul nog het eindpunt van de museumlijn, de heraansluiting met
het spoor richting Valkenburg zou pas een dikke vijf jaar later
worden gerealiseerd.
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Diezelfde locomotief 1220 enige minuten daarvoor bij het binnenrijden
van station Schin op Geul. Het vroegere tweede perron kon hierbij
nog prima worden hergebruikt en is dan ook nog goeddeels intact
gebleven. Het voormalige eerste perron is inmiddels grotendeels
verdwenen.
|
Onder:
Een ouderwetse elektriciteitspaal met lantaarn. Ooit was dit in
heel Nederland te zien, maar inmiddels is deze bovengrondse elektriciteitsvoorziening
bijna overal verdwenen. Alleen in het landelijke gebied tussen
Woerden en Gouda zijn deze elektriciteitspalen, waarvandaan gebouwen
rechtstreeks werden aangesloten, nog volop te zien.
|
|
|
|
|
|
versie: 3-08-2010 |