|  
         
     | 
     | 
    
     
       Het 
        succes en de merkwaardige ondergang van het Scheveningse spoor 
      
      
         
           In de 
            eerste jaren van haar bestaan waren de Z.H.E.S.M-spoorlijnen een succes. 
            Veel rijke Rotterdammers ontvluchtten destijds hun stad, vanwege de 
            hoge gemeentelijke belastingen, en vestigden zich onder andere in 
            Wassenaar. Wel bleven ze in hun oude woonplaats werken, waardoor de 
            spoorlijn Scheveningen-Rotterdam een forenzenlijn werd. In het weekeinde 
            en in de vakanties trokken veel toeristen en dagjesmensen met de trein 
            naar Scheveningen. De spoorlijnen van de Z.H.E.S.M. waren, mede dankzij 
            de bijzonder comfortabele treinstellen, een bijzonder groot succes. 
            Vanaf het midden de jaren twintig werd begonnen met de elektrificatie 
            van het Nederlandse spoorwegnet. De Hofpleinlijn en de Scheveningse 
            lijn waren tot dan toe de enige elektrische spoorlijnen, maar ze werkten 
            nog steeds met 10.000 volt wisselstroom. Inmiddels was 1500 volt gelijkstroom 
            de nieuwe standaard geworden en als eerste werden de twee Z.H.E.S.M.-lijnen 
            aangepast aan deze nieuwe situatie. De bijzonder geliefde treinstellen 
            werden eveneens aangepast. De Z.H.E.S.M. heeft deze ombouw overigens 
            niet meer meegemaakt. Grootaandeelhouder H.IJ.S.M. had de Z.H.E.S.M. 
            inmiddels volledig overgenomen. In 1926 werd de maatschappij opgedoekt. 
             
            De Tweede Wereldoorlog maakte een einde aan het succes van de Scheveningse 
            lijn. Het zou uiteindelijk zelfs het begin van het einde betekenen. 
            In 1942 werd Scheveningen door de Duitsers tot "Sperrgebiett" 
            verklaard. Omdat zij een geallieerde aanval over zee vreesden, werd 
            langs de hele kustlijn de zogenoemde "Atlantikwal" gebouwd. 
            De meeste inwoners van Scheveningen moesten hu huis verlaten en veel 
            gebouwen werden gesloopt of raakten onherstelbaar beschadigd vanwege 
            de aanleg van deze verdedigingslinie. Het bekendste bouwwerk dat hiervoor 
            het veld moest ruimen was de oude Scheveningse pier. Vanaf het voorjaar 
            van 1943 werd het treinverkeer tussen de halten Renbaan-Achterweg 
            en Scheveningen Kurhaus gestaakt. De sporen en bovenleidingen werden 
            opgebroken en afgevoerd naar Duitsland. Het station raakte zwaar beschadigd 
            en zou nooit meer in oude staat worden hersteld. 
            Na de Oorlog werd de spoorverbinding naar Scheveningen weer opgebouwd, 
            maar de spoorlijn werd nooit meer rendabel. Dat had overigens, naast 
            de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog, ook nog andere oorzaken. 
            Omdat de spoorlijn zo snel mogelijk weer moest worden opgebouwd werd 
            aanvankelijk volstaan met een enkelspoor, waardoor er minder treinen 
            konden reiden. De naam van het station werd gewijzigd in "Scheveningen" 
            De toevoeging "Kurhaus" verviel, omdat dit kennelijk te 
            Duits klonk. In dat licht blijft het vreemd (en naar mijn mening onbegrijpelijk
) 
            dat een paar kilometer verderop het station Den Haag SS wél 
            haar naam behield
 Pas in 1950 was de spoorlijn weer volledig 
            hersteld. De verbindingsboog bij Den Haag, waardoor Scheveningen een 
            rechtstreekse verbinding met Rotterdam had, werd aanvankelijk niet 
            meer hersteld. Die beslissing zou uiteindelijk het lot van de Scheveningse 
            spoorlijn bezegelen, want veel reizigers lieten nu de trein links 
            liggen. Toen uiteindelijk werd besloten de verbindingsboog toch weer 
            te gaan gebruiken was het al te laat. Op 4 oktober 1953 reed de allerlaatste 
            trein naar Scheveningen. 
             | 
           
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
        
          |   | 
         
         
           
            
              Boven: 
                Een typisch Z.H.E.S.M-treinstel bereikt haar eindstation Scheveningen 
                Kurhaus. Deze treinstellen waren zeer geliefd bij haar reizigers. 
                De Tweede Wereldoorlog betekende echter ook het einde van de loopbaan 
                van deze treinstellen, die op dat moment overigens al een respectabele 
                leeftijd hadden bereikt... 
             
           | 
         
         
          |   | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
           
            
              Onder: 
                Het stationsgebouw raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog behoorlijk 
                beschadigd. Ogenschijnlijk had deze schade wellicht hersteld kunnen 
                worden, maar waarschijnlijk is dit niet of nauwelijks meer gebeurt. 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
       
      
        
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Minstens zo troosteloos was de aanblik op het perron. Alle rails 
                zijn verwijderd en de perronoverkapping is zwaar beschadigd. Omdat 
                na de oorlog nog maar de helft van het oorspronkelijke aantal 
                sporen werd gebruikt, werd de overkapping slechts gedeeltelijk 
                opgeknapt. Van de rest van de overkappingen bleef alleen de geklonken 
                spanten staan. Dit kwam het station, dat toch al bijna geheel 
                haar betekenis had verloren, uiteraard niet ten goede... 
             
            
            
           | 
           
            
             
              Onder: 
                Na de Tweede Wereldoorlog werden de Z.H.E.S.M.-treinstellen vervangen 
                door moderner materieel, zoals dit type (mat-1935). Op 2 oktober 
                1953 vertrekt een dergelijk treinstel uit Scheveningen richting 
                Den Haag. Twee dagen later sloot het station voorgoed haar deuren... 
             
            
            
           | 
         
         
          |   | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
      
 
      
      versie: 4-08-2009 |