|
|
Het
succes en de merkwaardige ondergang van het Scheveningse spoor
In de
eerste jaren van haar bestaan waren de Z.H.E.S.M-spoorlijnen een succes.
Veel rijke Rotterdammers ontvluchtten destijds hun stad, vanwege de
hoge gemeentelijke belastingen, en vestigden zich onder andere in
Wassenaar. Wel bleven ze in hun oude woonplaats werken, waardoor de
spoorlijn Scheveningen-Rotterdam een forenzenlijn werd. In het weekeinde
en in de vakanties trokken veel toeristen en dagjesmensen met de trein
naar Scheveningen. De spoorlijnen van de Z.H.E.S.M. waren, mede dankzij
de bijzonder comfortabele treinstellen, een bijzonder groot succes.
Vanaf het midden de jaren twintig werd begonnen met de elektrificatie
van het Nederlandse spoorwegnet. De Hofpleinlijn en de Scheveningse
lijn waren tot dan toe de enige elektrische spoorlijnen, maar ze werkten
nog steeds met 10.000 volt wisselstroom. Inmiddels was 1500 volt gelijkstroom
de nieuwe standaard geworden en als eerste werden de twee Z.H.E.S.M.-lijnen
aangepast aan deze nieuwe situatie. De bijzonder geliefde treinstellen
werden eveneens aangepast. De Z.H.E.S.M. heeft deze ombouw overigens
niet meer meegemaakt. Grootaandeelhouder H.IJ.S.M. had de Z.H.E.S.M.
inmiddels volledig overgenomen. In 1926 werd de maatschappij opgedoekt.
De Tweede Wereldoorlog maakte een einde aan het succes van de Scheveningse
lijn. Het zou uiteindelijk zelfs het begin van het einde betekenen.
In 1942 werd Scheveningen door de Duitsers tot "Sperrgebiett"
verklaard. Omdat zij een geallieerde aanval over zee vreesden, werd
langs de hele kustlijn de zogenoemde "Atlantikwal" gebouwd.
De meeste inwoners van Scheveningen moesten hu huis verlaten en veel
gebouwen werden gesloopt of raakten onherstelbaar beschadigd vanwege
de aanleg van deze verdedigingslinie. Het bekendste bouwwerk dat hiervoor
het veld moest ruimen was de oude Scheveningse pier. Vanaf het voorjaar
van 1943 werd het treinverkeer tussen de halten Renbaan-Achterweg
en Scheveningen Kurhaus gestaakt. De sporen en bovenleidingen werden
opgebroken en afgevoerd naar Duitsland. Het station raakte zwaar beschadigd
en zou nooit meer in oude staat worden hersteld.
Na de Oorlog werd de spoorverbinding naar Scheveningen weer opgebouwd,
maar de spoorlijn werd nooit meer rendabel. Dat had overigens, naast
de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog, ook nog andere oorzaken.
Omdat de spoorlijn zo snel mogelijk weer moest worden opgebouwd werd
aanvankelijk volstaan met een enkelspoor, waardoor er minder treinen
konden reiden. De naam van het station werd gewijzigd in "Scheveningen"
De toevoeging "Kurhaus" verviel, omdat dit kennelijk te
Duits klonk. In dat licht blijft het vreemd (en naar mijn mening onbegrijpelijk
)
dat een paar kilometer verderop het station Den Haag SS wél
haar naam behield
Pas in 1950 was de spoorlijn weer volledig
hersteld. De verbindingsboog bij Den Haag, waardoor Scheveningen een
rechtstreekse verbinding met Rotterdam had, werd aanvankelijk niet
meer hersteld. Die beslissing zou uiteindelijk het lot van de Scheveningse
spoorlijn bezegelen, want veel reizigers lieten nu de trein links
liggen. Toen uiteindelijk werd besloten de verbindingsboog toch weer
te gaan gebruiken was het al te laat. Op 4 oktober 1953 reed de allerlaatste
trein naar Scheveningen.
|
|
|
|
Boven:
Een typisch Z.H.E.S.M-treinstel bereikt haar eindstation Scheveningen
Kurhaus. Deze treinstellen waren zeer geliefd bij haar reizigers.
De Tweede Wereldoorlog betekende echter ook het einde van de loopbaan
van deze treinstellen, die op dat moment overigens al een respectabele
leeftijd hadden bereikt...
|
|
|
Onder:
Het stationsgebouw raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog behoorlijk
beschadigd. Ogenschijnlijk had deze schade wellicht hersteld kunnen
worden, maar waarschijnlijk is dit niet of nauwelijks meer gebeurt.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Minstens zo troosteloos was de aanblik op het perron. Alle rails
zijn verwijderd en de perronoverkapping is zwaar beschadigd. Omdat
na de oorlog nog maar de helft van het oorspronkelijke aantal
sporen werd gebruikt, werd de overkapping slechts gedeeltelijk
opgeknapt. Van de rest van de overkappingen bleef alleen de geklonken
spanten staan. Dit kwam het station, dat toch al bijna geheel
haar betekenis had verloren, uiteraard niet ten goede...
|
Onder:
Na de Tweede Wereldoorlog werden de Z.H.E.S.M.-treinstellen vervangen
door moderner materieel, zoals dit type (mat-1935). Op 2 oktober
1953 vertrekt een dergelijk treinstel uit Scheveningen richting
Den Haag. Twee dagen later sloot het station voorgoed haar deuren...
|
|
|
|
|
|
versie: 4-08-2009 |