|
|
Een
grote gemiste kans...?
Vrijwel
direct na het beëindigen van het treinverkeer werden alle sporen
in een razend tempo verwijderd. In feite wilde NS al langer van deze
spoorverbinding af, maar werd na de oorlog -min of meer- gedwongen
de spoorlijn weer te herstellen en weer in de dienstregeling op te
nemen. Door alle rails en dergelijke meteen na het beëindigen
van de treindienst op te breken werd in feite voorkomen dat -in een
later stadium- de spoorlijn voor een eventuele derde keer zou moeten
worden geactiveerd.
Die razendsnelle afbraak is en blijft, op z'n zachtst gezegd, merkwaardig.
Zeker als je bedenkt dat er van het voormalige spoortraject makkelijk
een soort light-rail- of tramverbinding had kunnen worden gemaakt.
Maar de tijd was daar niet rijp voor. Het begrip "lightrail"
kende men nog niet, en in die jaren werden de interlokale tram verbindingen
juist éen voor éen opgedoekt. De bestaande tramlijnen
naar Scheveningen vond men blijkbaar meer dan genoeg.
Autoverkeer had in die tijd duidelijk de toekomst. Het opgebroken
emplacement heeft dan ook lange tijd als parkeerterrein dienstgedaan,
totdat deze in de jaren negentig alsnog werd volgebouwd met appartementencomplexen
en een parkeergarage. De Zwolsestraat, die parallel aan het spoor
liep, werd in de jaren zestig verbreedt. Daarbij bleef -opvallend
genoeg- die merkwaardige knik, vlak voor het kruispunt met de Gevers
Deynootweg.
Onlangs presenteerde de gemeente 's Gravenhage een nieuw (concept)masterplan
voor haar deelgemeente Scheveningen. Eén van de speerpunten
hierbij is verbetering van de bereikbaarheid van de badplaats. Met
name de Zwolsestraat wordt hierbij genoemd, omdat deze weg één
van de twee belangrijkste doorgaande routes naar Scheveningen is en
blijft. Langs deze weg, en dan met name rond de Harstenhoekweg (dus
bij de chefswoning!), zullen nieuwe parkeerplaatsen worden gecreëerd.
Ook het tramverkeer moet volgens het masterplan flink worden verbetert.
De bestaande tramlijnen zouden hierbij Randstadrail-achtige verbindingen
moeten worden. Achteraf bezien was het verdwijnen van de voormalige
Z.H.E.S.M.-.lijn een grote gemiste kans...!
|
|
|
|
Boven:
Het einde van het Scheveningse station. Het gehavende bouwwerk
wacht op de dingen die komen gaan
Opvallend was het feit
dat men wel grote haast had met het verwijderen van alle rails
maar niet met het voormalige station, dat nog minstens een half
jaar bleef staan voordat het tegen de vlakte ging. Pas in het
voorjaar van 1956 waren alle sporen definitief gewist.
|
|
|
|
|
Onder:
Zo'n 5 jaar na de sloop van het station werd op diezelfde plaats
begonnen met de bouw van het Europa Hotel (rechts op de foto),
dat in het voorjaar van 1960 haar deuren opende. Dit hotel is
inmiddels, al jaren geleden overigens, ingelijfd door het Bilderberg
concern, maar bestaat nog steeds onder dezelfde naam. De contouren
van het vroegere station zijn echter nog altijd makkelijk terug
te vinden, zo is die merkwaardige knik in de Zwolsestraat altijd
gebleven. Op de achtergrond is nog net de wereldberoemde uitkijktoren
van de Scheveningse pier te zien.
|
Onder:
De Zwolsestraat, gezien vanaf het punt waar ooit het eerste perron
lag. Na de sloop van het Kurhaus-station werd deze straat een
flink stuk verbreedt en werd het een drukke doorgaande weg. Uiterst
rechts is nog net die merkwaardige bocht naar rechts te zien.
Ook dit is, net als de chefswoning, nog een soort herinnering
aan het station van weleer.
|
|
|
|
|
versie: 10-11-2009 |