Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ]Volgende pagina ]

   
 
ROOSENDAAL
 
De overige monumenten van een uniek stationscomplex -1-

 

seinhuis, tractiegebouw en goederenloods

 
   
   
Van het oorspronkelijke stationscomplex uit 1907 is nog redelijk veel bewaard gebleven. Naast een groot deel van zowel het stationsgebouw als van het emplacement, en de perrons met de perronoverkappingen zijn een seinhuis (seinpost B), een seinportaal, een goederenloods (de voormalige douaneloods), het tractiegebouw en de grote rechthoekige locomotievenloods (met aangebouwde werkplaats) bewaard gebleven
Het enige nog overgebleven seinhuis (B) stond tot april 2013 aan de noordoostelijke kant van het station, ter hoogte van het einde van het eilandperron. Dit markante seinhuis mag gerust een unicum worden genoemd. Terwijl overal in Nederland de seinen en wissels al elektronisch of via de computer werden bediend, werkte dit seinhuis tot het laatst nog ouderwets met kettingen en trekdraden. Tot in de jaren negentig van de twintigste eeuw werd het rangeerterrein nog vanuit dit industriële monument bediend.
Nadat het seinhuis buiten bedrijf was gesteld zou het aanvankelijk worden gesloopt. Het emplacement moest gewijzigd worden en daarbij stond het seinhuis "in de weg". Door razendsnel ingrijpen werd het seinhuis op de gemeentelijke monumentenlijst geplaatst en kon - zeer tegen de zin van NS (later ProRail)- sloop worden voorkomen. Inmiddels is het seinhuis, net als de rest van het stationscomplex, tot rijksmonument verklaard.
Maar daarmee was de discussie over het voortbestaan ervan allerminst gesloten. Nog altijd wilde ProRail het seinhuis van het emplacement afhebben. Er waren plannen om het naar Simpelveld te verplaatsen. De ZLSM had er grote belangstelling voor en hoopte hiermee er een grote attractie bij te hebben. ProRail was hier -uiteraard- een voorstander van, maar de gemeente Roosendaal was er fel op tegen.Verplaatsing van het monument was weliswaar bespreekbaar, maar het moest hoe dan ook binnen de gemeentegrenzen blijven.
Op zich was voor beide opties wel wat te zeggen. Het seinhuis hoort net zo bij het stationscomplex als het stationsgebouw. Verplaatsen heeft eigenlijk allen zin als het seinhuis binnen de grenzen van het sporenemplacement blijft. Voor het behoud van het seinhuis is én de handelinrichting leek verplaatsen naar Simpelveld toch het allerbeste, maar dan zou Roosendaal wel een uniek monument verliezen. Dat laatste dreigde lange tijd evenzogoed te gebeuren. Sinds de buitendienststelling is er namelijk helemaal niets meer met of aan het seinhuis gedaan, en het begon al te vervallen. En zolang de impasse voort bleef duren werd het er niet bepaald beter op. ProRail weigerde er ook maar een euro aan uit te geven zolang het seinhuis op de huidige plaats bleef staan, maar wil er wel voor zorgen "dat het in ieder geval niet in elkaar stort", zo las ik enige jaren geleden in een krant. Een wel heel pikant detail: op datzelfde moment werd in Alkmaar een 51 jaar jonger seinhuis in opdracht van ProRail gerestaureerd…!
Maar in het voorjaar van 2013 kwam er ineens schot in de zaak. Het seinhuis zou toch worden verplaatst, maar bleef wel in Roosendaal. Het krijgt een nieuw plekje bij de locomotievenloods, waar eerder ook al een seinbrug naar toe was verplaatst. Diezelfde seinbrug stond eerder vlak naast het seinhuis. Op 10 april 2013 ging het seinhuis definitief op transport en een dag later arriveerde het op haar nieuwe plek. Het voormalige seinhuis wordt overgenomen door de stichting BOEi, dat ook de voormalige locomotievenloods in haar bezit heeft. Het zal binnenkort (eindelijk) worden gerestaureerd.
De voormalige douane/goederenloods staat een beetje verstopt tussen de -veelal modernere- gebouwen op het vroegere goederenemplacement. Het is de laatste, nog overgebleven loods uit 1907. Alhoewel er in de loop van de tijd het nodige aan de loods veranderd is zijn er nog veel authentieke elementen te herkennen, zoals de grote vensters in de kopgevels. Oorspronkelijk was de loods het domein van de douane, later werd ze juist voor het binnenlandse goederenvervoer gebruikt (Van Gend en Loos). Tegenwoordig is het gebouw in gebruik bij een bedrijf dat opslagruimten verhuurd.
Boven: Seinhuis B zoals het er op 20 februari 2010 bijstond. Het seinhuis verloor in 1994 haar functie. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het zou worden gesloopt, maar dit kon gelukkig worden verhinderd. Maar ondertussen is er in de bijna zestien jaar die nu verstreken zijn niets meer met -of aan- het seinhuis gedaan, en dat is inmiddels goed te zien. De stalen balustrade, die overigens slechts enkele jaren voor de buitendienststelling nog nieuw werd aangebracht, is inmiddels deels ontmanteld.
 
Onder: Seinhuis B (rechts) en haar moderne opvolger, de treindienstleidingpost Roosendaal. Er is veel veranderd; stonden er vroeger alleen al in Roosendaal vijf seinhuizen (plus enkele wachtposten), tegenwoordig wordt al het treinverkeer in Nederland aangestuurd via dertien zogenoemde treindienstleidingsposten. Deze post in Roosendaal begeleidt al het treinverkeer in het gebied tussen Breda, Vlissingen, Lage Zwaluwe en de Belgische grens.
 
 
Onder: Seinhuis B met daarnaast één van de laatst overgebleven seinbruggen in Nederland. Deze seinbrug is inmiddels opgeknapt en verplaatst naar een nieuwe plek voor de locomotievenloods. Op 10 en 11 april 2013 "verhuisde" ook het seinhuis naar deze plek...
 
 
Onder: Het voormalige tractiegebouw- aan het einde van het eerste perron- was van oudsher al het domein van het schoonmaak- en servicepersoneel. Het gebouw is nog altijd in gebruik, tegenwoordig zijn het de dienstruimten van NedTrain.
Onder: De voormalige douane-goederenloods staat een beetje verstopt tussen de (veelal) modernere gebouwen op het voormalige goederenemplacement. Tegenwoordig is het in gebruik bij een bedrijf dat opslagruimten verhuurt.
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 12-04-2013