|
|
seinhuis,
tractiegebouw en goederenloods
Van
het oorspronkelijke stationscomplex uit 1907 is nog redelijk veel
bewaard gebleven. Naast een groot deel van zowel het stationsgebouw
als van het emplacement, en de perrons met de perronoverkappingen
zijn een seinhuis (seinpost B), een seinportaal, een goederenloods
(de voormalige douaneloods), het tractiegebouw en de grote rechthoekige
locomotievenloods (met aangebouwde werkplaats) bewaard gebleven
Het enige nog overgebleven seinhuis (B) stond tot april 2013 aan de
noordoostelijke kant van het station, ter hoogte van het einde van
het eilandperron. Dit markante seinhuis mag gerust een unicum worden
genoemd. Terwijl overal in Nederland de seinen en wissels al elektronisch
of via de computer werden bediend, werkte dit seinhuis tot het laatst
nog ouderwets met kettingen en trekdraden. Tot in de jaren negentig
van de twintigste eeuw werd het rangeerterrein nog vanuit dit industriële
monument bediend.
Nadat het seinhuis buiten bedrijf was gesteld zou het aanvankelijk
worden gesloopt. Het emplacement moest gewijzigd worden en daarbij
stond het seinhuis "in de weg". Door razendsnel ingrijpen
werd het seinhuis op de gemeentelijke monumentenlijst geplaatst en
kon - zeer tegen de zin van NS (later ProRail)- sloop worden voorkomen.
Inmiddels is het seinhuis, net als de rest van het stationscomplex,
tot rijksmonument verklaard.
Maar daarmee was de discussie over het voortbestaan ervan allerminst
gesloten. Nog altijd wilde ProRail het seinhuis van het emplacement
afhebben. Er waren plannen om het naar Simpelveld te verplaatsen.
De ZLSM had er grote belangstelling voor en hoopte hiermee er een
grote attractie bij te hebben. ProRail was hier -uiteraard- een voorstander
van, maar de gemeente Roosendaal was er fel op tegen.Verplaatsing
van het monument was weliswaar bespreekbaar, maar het moest hoe dan
ook binnen de gemeentegrenzen blijven.
Op zich was voor beide opties wel wat te zeggen. Het seinhuis hoort
net zo bij het stationscomplex als het stationsgebouw. Verplaatsen
heeft eigenlijk allen zin als het seinhuis binnen de grenzen van het
sporenemplacement blijft. Voor het behoud van het seinhuis is én
de handelinrichting leek verplaatsen naar Simpelveld toch het allerbeste,
maar dan zou Roosendaal wel een uniek monument verliezen. Dat laatste
dreigde lange tijd evenzogoed te gebeuren. Sinds de buitendienststelling
is er namelijk helemaal niets meer met of aan het seinhuis gedaan,
en het begon al te vervallen. En zolang de impasse voort bleef duren
werd het er niet bepaald beter op. ProRail weigerde er ook maar een
euro aan uit te geven zolang het seinhuis op de huidige plaats bleef
staan, maar wil er wel voor zorgen "dat het in ieder geval niet
in elkaar stort", zo las ik enige jaren geleden in een krant.
Een wel heel pikant detail: op datzelfde moment werd in Alkmaar een
51 jaar jonger seinhuis in opdracht van ProRail gerestaureerd
!
Maar in het voorjaar van 2013 kwam er ineens schot in de zaak. Het
seinhuis zou toch worden verplaatst, maar bleef wel in Roosendaal.
Het krijgt een nieuw plekje bij de locomotievenloods, waar eerder
ook al een seinbrug naar toe was verplaatst. Diezelfde seinbrug stond
eerder vlak naast het seinhuis. Op 10 april 2013 ging het seinhuis
definitief op transport en een dag later arriveerde het op haar nieuwe
plek. Het voormalige seinhuis wordt overgenomen door de stichting
BOEi, dat ook de voormalige locomotievenloods in haar bezit heeft.
Het zal binnenkort (eindelijk) worden gerestaureerd.
De voormalige douane/goederenloods staat een beetje verstopt tussen
de -veelal modernere- gebouwen op het vroegere goederenemplacement.
Het is de laatste, nog overgebleven loods uit 1907. Alhoewel er in
de loop van de tijd het nodige aan de loods veranderd is zijn er nog
veel authentieke elementen te herkennen, zoals de grote vensters in
de kopgevels. Oorspronkelijk was de loods het domein van de douane,
later werd ze juist voor het binnenlandse goederenvervoer gebruikt
(Van Gend en Loos). Tegenwoordig is het gebouw in gebruik bij een
bedrijf dat opslagruimten verhuurd.
|
|
Boven:
Seinhuis B zoals het er op 20 februari 2010 bijstond. Het seinhuis
verloor in 1994 haar functie. Aanvankelijk was het de bedoeling
dat het zou worden gesloopt, maar dit kon gelukkig worden verhinderd.
Maar ondertussen is er in de bijna zestien jaar die nu verstreken
zijn niets meer met -of aan- het seinhuis gedaan, en dat is inmiddels
goed te zien. De stalen balustrade, die overigens slechts enkele
jaren voor de buitendienststelling nog nieuw werd aangebracht,
is inmiddels deels ontmanteld.
|
|
Onder:
Seinhuis B (rechts) en haar moderne opvolger, de treindienstleidingpost
Roosendaal. Er is veel veranderd; stonden er vroeger alleen al
in Roosendaal vijf seinhuizen (plus enkele wachtposten), tegenwoordig
wordt al het treinverkeer in Nederland aangestuurd via dertien
zogenoemde treindienstleidingsposten. Deze post in Roosendaal
begeleidt al het treinverkeer in het gebied tussen Breda, Vlissingen,
Lage Zwaluwe en de Belgische grens.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Seinhuis B met daarnaast één van de
laatst overgebleven seinbruggen in Nederland. Deze
seinbrug is inmiddels opgeknapt en verplaatst naar
een nieuwe plek voor de locomotievenloods. Op 10 en
11 april 2013 "verhuisde" ook het seinhuis
naar deze plek...
|
|
|
|
|
Onder:
Het voormalige tractiegebouw- aan het einde van het eerste perron-
was van oudsher al het domein van het schoonmaak- en servicepersoneel.
Het gebouw is nog altijd in gebruik, tegenwoordig zijn het de
dienstruimten van NedTrain.
|
Onder:
De voormalige douane-goederenloods staat een beetje verstopt tussen
de (veelal) modernere gebouwen op het voormalige goederenemplacement.
Tegenwoordig is het in gebruik bij een bedrijf dat opslagruimten
verhuurt.
|
|
|
|
|
versie: 12-04-2013 |