|
|
ROERMOND
|
|
|
Afkorting: |
Rm |
Maatschappij: |
Maatschappij tot Exploitatie
van Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Type: |
standaardgebouw Staatsspoor
4e Klasse |
Architect: |
K.H. van Brederode |
Bouwjaar:
|
1865 |
Verbouwd: |
1884 |
Status: |
geen
(alleen de watertoren is een rijksmonument) |
|
|
|
|
Het station van Roermond is een merkwaardig
station met een merkwaardige geschiedenis. Het is oorspronkelijk
als 4e klasse waterstaatstation ontworpen, maar nog voordat het
station in1865 gebruik werd genomen, lag er al een ontwerp klaar
voor uitbreiding van het gebouw. Er kwamen twee eindgebouwtjes die,
door middel van korte tussenstukjes met het hoofdgebouw werden verbonden.
Omdat deze uitbreiding in precies dezelfde stijl is als het stationsgebouw
en vanwege het feit dat het ontwerp van de uitbreiding voor de ingebruikname
was, denk ik dan ook dat het stationsgebouw in deze vorm (dus met
de eindgebouwtjes) in gebruik is genomen. Je vraagt je af waarom
men indertijd niet voor een 3e klasse stationsgebouw koos
.
Voor het station werd een stationsplein aangelegd, één
van de eerste van Nederland. Er werd voor zo'n groot plein gekozen
omdat het station vlak langs de stadsrand kwam te liggen, en de
afstand te klein was om een straat aan te leggen.
Als aan het einde van de jaren zeventig van de negentiende eeuw
de spoorlijn Antwerpen-Roermond-Mönchengladbach (de IJzeren
Rijn) in gebruik wordt genomen, wordt het station opnieuw uitgebreid.
Er wordt een aanbouw voor het stationsgebouw en ook de eindgebouwtjes
groeien mee naar voren. Aan weerzijden van de eindgebouwen komen
nu lange zijvleugels. Tevens wordt een nieuwe locomotievenloods
gebouwd, en deze loods staat er nog steeds!
Ook in de twintigste eeuw wordt het station diverse keren verbouwd.
Zo kwam er een reizigerstunnel en kreeg het middenperron een overkapping.
Het station is daarmee wel een wat vreemde ratatouille van bouwstijlen
geworden. Toch is het oorspronkelijke 4e klasse station nog vrij
makkelijk terug te vinden.

|
|
Boven:
Het stationsgebouw van Roermond is diverse keren uitgebreid. Toch
is het oorspronkelijke 4e klasse waterstaatstation nog vrij makkelijk
te herkennen.
|
|
Onder:
Perronzijde.
|
|
|
|
Onder:
Tussen de moderne gebouwen staat deze watertoren. Het betonnen
reservoir lijkt in een later stadium op de stenen onderbouw te
zijn geplaatst, maar dat is toch echt niet het geval. Ook is de
toren veel jonger dan ze op het eerste oog doet vermoeden, ze
werd in 1928 gebouwd en is een vroeg ontwerp van Sybold van Ravesteyn.
Opvallend gegeven: de voormalige watertoren is een rijksmonument,
dit in tegenstelling tot de rest van het station.
|
Onder:
De perronluifel is in Roermond veel langer dan bij de andere 4e
klasse stations.
|
|
|
|
|
Onder:
Roermond is een van de weinige plaatsen waar nog een locomotievenloods
staat. Tegenwoordig is het bij een bouwbedrijf in gebruik als
opslagloods.
|
Onder:
Een blik vanaf het verlengde deel van het eilandperron in noordelijke
richting (dus in de richting Weert en Venlo) op het emplacement.
Aan de rechterkant staat de voormalige post T uit 1965, welke
tot het einde van de vorige eeuw dienst heeft gedaan. Op dit moment
is het nog een "back-up" voor de bediening van de overweg,
voor het geval dit niet vanuit de verkeersleidingpost in Maastricht
kan geschieden. Die overweg -ook zichtbaar op de foto- is één
van de drie laatst overgebleven elektrisch bediende overwegen
(ebo's), de andere twee zijn te vinden in Zutphen en bij het station
Naarden-Bussum.
|
|
|
|
|
Onder:
Nog een stukje nostalgie. Dit is één van de laatst
overgebleven stationsnaamborden "oude stijl", dat
wil zeggen: het model dat aan het begin van de jaren zeventig
werd ingevoerd. Hoe lang deze "vergeten" lichtbak,
dat het overigens niet meer doet, er nog blijft hangen is niet
duidelijk...
|
|
|
|
versie: 6-04-2007 (bijgewerkt:
25-03-2013) |