In 1865 kreeg Boxtel haar eerste station
langs de nieuw aangelegde Staatslijn E, De spoorlijn Tilburg-Eindhoven.
Het stationsgebouw was oorspronkelijk een Waterstaatstation 4e klasse.
Al in 1872, het station is dan nog maar zeven jaar oud, gaat het
gebouw een rigoureuze verandering. Het gebouw wordt flink vergroot.
Ook het voor dit type stationsgebouw zo kenmerkende dak verdween,
waarbij op het werd vervangen door een conventioneel zadeldak. Maar
niet alleen het stationsgebouw werd grondig verbouwd, het hele station
ging op de schop. Dit vanwege de aanleg van de spoorverbinding Utrecht-Boxtel
(Staatslijn H). Boxtel werd hiermee een knooppunt, helemaal toen
het een jaar later een rechtstreekse verbinding met Duitsland kreeg
(het bekende Duitse Lijntje Boxtel-Goch, via Veghel en Gennep).
Rond de eeuwwisseling naar de twintigste eeuw ondergaat het station
wederom flinke veranderingen. Zo werden vóór het station
twee sporen aangelegd, waarmee het vanaf toen een eilandstation
werd. Ook kreeg het gebouw haar lange perronluifels. Dit waren trouwens
"tweedehandsjes", ze waren afkomstig van twee totaal verschillende
stationsgebouwen die beiden overbodig waren geworden. Langs de oorspronkelijke
voorgevel kwam de marquise die oorspronkelijk op het stationsgebouw
Vlissingen-Stad was bevestigd, de andere luifel was waarschijnlijk
afkomstig van het opgeheven Staatsspoor-station in Utrecht. Aan
de Eindhovense kant van het brede eilandperron kwamen twee zaksporen,
bedoeld als begin- en eindpunt van het Duitse Lijntje. Waarschijnlijk
hebben er aan de westzijde van het perron, richting Tilburg ook
één of meerdere zaksporen gelegen, maar hier heb ik
niets over kunnen vinden.
Als gevolg van ingrijpende emplacementwijzigingen viel na ruim130
jaar het doek voor dit -toch wel- monumentale stationsgebouw. Het
werd in 1998 gesloopt. Een deel van de "Vlissingse" overkapping
bleef bewaard voor het Spoorwegmuseum in Utrecht. In het jaar 2000
werd het gloednieuwe station Boxtel geopend.
|
|