|
|
DELDEN,
GOOR, LOCHEM, OISTERWIJK, SCHEEMDA en WOLVEGA
|
|
|
Afkortingen: |
Ddn,
Go, Lc, Ot, Sda, Wv |
Maatschappij: |
Maatschappij tot Exploitatie
van Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Type: |
standaardgebouw Staatsspoor
4e Klasse |
Architect: |
K.H. van Brederode |
Bouwjaar:
|
1865 (Delden, Goor, Lochem en Oisterwijk) |
|
1868 (Scheemda en Wolvega) |
Status: |
Rijksmonument
(Oisterwijk, Scheemda, Wolvega) |
Baanvakken:
|
Zutphen-Hengelo
(Delden, Goor en Lochem) |
|
Tilburg-Eindhoven
(Oisterwijk) |
|
Zwolle-Leeuwarden
(Wolvega) |
|
Groningen-Nieuweschans
(Scheemda) |
|
|
|
|
Deze
zes stations zijn overgebleven uit een serie van 15 stations die tussen
1864 en 1868 werden gebouwd. Deze stations hebben het kenmerkende
driedelige vensterpartij boven de ingang. De stations van Boxtel en
Roermond horen hier eigenlijk ook bij, maar omdat die stations door
de diverse uitbreidingen zo'n eigen gezicht hebben gekregen, hebben
deze ieder een aparte pagina.
De 4e klasse waterstaatstations werden gebouwd in de (destijds) kleinere
plaatsen. In een aantal gevallen groeide zo'n plaats, mede dankzij
het spoor, uit tot een (middel)grote stad en werd het station en stationsgebouw
uitgebreid, zoals in Helmond, en Goes. In Boxtel, dat uitgroeide tot
een spoorwegknooppunt, ging men een nog stapje verder door het station
om te bouwen tot een eilandstation. Maar de overtreffende trap vond
men in Roermond, waar vanaf 1879 het stationsgebouw volledig wordt
ingekapseld door diverse aanbouwen. Overigens zijn al deze genoemde
stations (op Roermond na) inmiddels verdwenen.
|
|
Boven:
Het stationsgebouw van Goor, één van de zeven nog
overgebleven gebouwen van dit type. Van die zeven liggen er drie
aan de spoorlijn Zutphen-Hengelo. Dat is trouwens ook het enige
gedeelte waar alle oorspronkelijke stationsgebouwen nog aanwezig
zijn. In dit voormalige stationsgebouw is tegenwoordig een streekmuseum
gevestigd.
|
|
|
|
|
Onder:
Station Oisterwijk is een van de weinige witgepleisterde 4e klasse
waterstaatstations.
|
Onder:
Perronzijde Scheemda. De opvallend gele kleur is uiteraard niet
origineel, maar toch misstaat het niet...
|
|
|
|
|
Onder:
De perrongevel van het stationsgebouw van Lochem.
|
Onder:
Nogmaals de perrongevel van het stationsgebouw van Lochem. Let
ook op de perronluifel. Om een veilige oversteek naar het andere
perron te maken werd een bewaakte overweg aangelegd. Daarbij bleek
de luifel wat in de weg te hangen, waarop men er "gewoon"
een stuk van af haalde...
|
|
|
versie: 27-08-2007 |