Home ] Terug naar periode 1860-1880 ] [ Vorige station ] Volgende station ]
   

 

DELDEN, GOOR, LOCHEM, OISTERWIJK, SCHEEMDA en WOLVEGA

   
Afkortingen: Ddn, Go, Lc, Ot, Sda, Wv
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Type: standaardgebouw Staatsspoor 4e Klasse
Architect: K.H. van Brederode
Bouwjaar: 1865 (Delden, Goor, Lochem en Oisterwijk)
1868 (Scheemda en Wolvega)
Status: Rijksmonument (Oisterwijk, Scheemda, Wolvega)
Baanvakken: Zutphen-Hengelo (Delden, Goor en Lochem)
  Tilburg-Eindhoven (Oisterwijk)
  Zwolle-Leeuwarden (Wolvega)
Groningen-Nieuweschans (Scheemda)
   
   
Deze zes stations zijn overgebleven uit een serie van 15 stations die tussen 1864 en 1868 werden gebouwd. Deze stations hebben het kenmerkende driedelige vensterpartij boven de ingang. De stations van Boxtel en Roermond horen hier eigenlijk ook bij, maar omdat die stations door de diverse uitbreidingen zo'n eigen gezicht hebben gekregen, hebben deze ieder een aparte pagina.
De 4e klasse waterstaatstations werden gebouwd in de (destijds) kleinere plaatsen. In een aantal gevallen groeide zo'n plaats, mede dankzij het spoor, uit tot een (middel)grote stad en werd het station en stationsgebouw uitgebreid, zoals in Helmond, en Goes. In Boxtel, dat uitgroeide tot een spoorwegknooppunt, ging men een nog stapje verder door het station om te bouwen tot een eilandstation. Maar de overtreffende trap vond men in Roermond, waar vanaf 1879 het stationsgebouw volledig wordt ingekapseld door diverse aanbouwen. Overigens zijn al deze genoemde stations (op Roermond na) inmiddels verdwenen.


Boven: Het stationsgebouw van Goor, één van de zeven nog overgebleven gebouwen van dit type. Van die zeven liggen er drie aan de spoorlijn Zutphen-Hengelo. Dat is trouwens ook het enige gedeelte waar alle oorspronkelijke stationsgebouwen nog aanwezig zijn. In dit voormalige stationsgebouw is tegenwoordig een streekmuseum gevestigd.
 
 
Onder: Station Oisterwijk is een van de weinige witgepleisterde 4e klasse waterstaatstations.
Onder: Perronzijde Scheemda. De opvallend gele kleur is uiteraard niet origineel, maar toch misstaat het niet...
 
 
Onder: De perrongevel van het stationsgebouw van Lochem.
Onder: Nogmaals de perrongevel van het stationsgebouw van Lochem. Let ook op de perronluifel. Om een veilige oversteek naar het andere perron te maken werd een bewaakte overweg aangelegd. Daarbij bleek de luifel wat in de weg te hangen, waarop men er "gewoon" een stuk van af haalde...
 
 

 

  Free counter and web stats versie: 27-08-2007