Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]

 

RIJSSEN

Maatschappij: Kon. Nederlandsche Locaalspoorweg-Maatschappij (KNLS)
Architect: -
Bouwjaar: 1888
Verbouwd: 1912
Baanvak: Deventer-Almelo
De Koninklijke Locaal Spoorweg-Maatschappij Willem III (KNLS) was één van de eerste lokale spoorwegmaatschappijen in Nederland. Ze werd opgericht in 1880 en is tot nu toe de enige Nederlandse spoorwegmaatschappij geweest die het predikaat "koninklijk" heeft gehad. De KNLS had vanuit Apeldoorn spoorlijnen naar Zwolle, Dieren en Almelo. De lijn Apeldoorn-Almelo "promoveerde" overigens al in 1892 tot hoofdspoorbaan. De exploitatie van de alle lijnen werd door de HIJSM uitgevoerd.
De stations van de KNLS werden, zoals bij zoveel andere maatschappijen, volgens een standaardontwerp gebouwd. De KNLS-stations waren onderverdeeld in drie klassen. De grootste het 1e klasse stationsgebouw, lijkt wel wat op een kleinere variant van een waterstaatstation 4e klasse. In totaal werden zes stations van dit type gebouwd. Daarvan is Rijssen als enige bewaard gebleven. De overige stations van dit type stonden in Epe, Hattem, Heerde, Laag Soeren en Twello.
Aanvankelijk bestond het stationsgebouwtje uit een hoog middendeel met lage zijvleugels. Rond 1911 werd station Rijssen flink verbouwd en werden de zijvleugels opgehoogd. Ook werd er voor de ingang een voorbouw geplaatst en tegen de voorkant van de linkervleugel kwam een hoge uitbouw met een schuin dak. Tegen de zijkant van de linkervleugel kwam een lange lage goederenloods.
Ook het emplacement werd enorm uitgebreid. In de periode 1910 tot 1935 was Rijssen zelfs een spoorwegknooppunt met spoorlijnen naar Deventer, Almelo, Nijverdal en Neede. Die tijd is allang voorbij. De sporen naar Neede en Nijverdal en het grootste deel van het emplacement zijn inmiddels verdwenen.
Het stationsgebouw is niet meer als zodanig in gebruik. In 2002 werden de loketten gesloten en een jaar later ging ook de wachtruimte dicht. Het stationsgebouw is tegenwoordig verhuurd aan een grafisch ontwerpbureau.
Het stationsgebouwtje verkeert in perfecte staat. Het heeft onlangs nog een fris schilderbeurtje gehad. Ook zijn er fraaie vensterluiken geplaatst. Ik weet niet of deze origineel zijn, maar ze staan erg goed!
Overigens is het nog maar de vraag of het stationsgebouwtje bewaard zal blijven. Er bestaan "herontwikkelingsplannen voor het stationsgebied" in Rijssen, en dit belooft meestal weinig goeds voor historische stationsgebouwen....
Boven en onder: Het stationsgebouw van Rijssen is schitterend gerestaureerd.
Boven: Onder dit houten perron is het originele lage perron bewaard gebleven. Dit perron heeft overigens geen functie meer.

Onder: Het eilandperron met een, voor dit formaat station, behoorlijke overkapping.

 

 

  Free counter and web stats versie: 10-07-2007