|
|
RIJSSEN
Maatschappij: |
Kon.
Nederlandsche Locaalspoorweg-Maatschappij (KNLS) |
Architect: |
- |
Bouwjaar:
|
1888 |
Verbouwd: |
1912 |
Baanvak: |
Deventer-Almelo |
|
|
De Koninklijke
Locaal Spoorweg-Maatschappij Willem III (KNLS) was één
van de eerste lokale spoorwegmaatschappijen in Nederland. Ze werd
opgericht in 1880 en is tot nu toe de enige Nederlandse spoorwegmaatschappij
geweest die het predikaat "koninklijk" heeft gehad. De KNLS
had vanuit Apeldoorn spoorlijnen naar Zwolle, Dieren en Almelo. De
lijn Apeldoorn-Almelo "promoveerde" overigens al in 1892
tot hoofdspoorbaan. De exploitatie van de alle lijnen werd door de
HIJSM uitgevoerd.
De stations van de KNLS werden, zoals bij zoveel andere maatschappijen,
volgens een standaardontwerp gebouwd. De KNLS-stations waren onderverdeeld
in drie klassen. De grootste het 1e klasse stationsgebouw, lijkt wel
wat op een kleinere variant van een waterstaatstation 4e klasse. In
totaal werden zes stations van dit type gebouwd. Daarvan is Rijssen
als enige bewaard gebleven. De overige stations van dit type stonden
in Epe, Hattem, Heerde, Laag Soeren en Twello.
Aanvankelijk bestond het stationsgebouwtje uit een hoog middendeel
met lage zijvleugels. Rond 1911 werd station Rijssen flink verbouwd
en werden de zijvleugels opgehoogd. Ook werd er voor de ingang een
voorbouw geplaatst en tegen de voorkant van de linkervleugel kwam
een hoge uitbouw met een schuin dak. Tegen de zijkant van de linkervleugel
kwam een lange lage goederenloods.
Ook het emplacement werd enorm uitgebreid. In de periode 1910 tot
1935 was Rijssen zelfs een spoorwegknooppunt met spoorlijnen naar
Deventer, Almelo, Nijverdal en Neede. Die tijd is allang voorbij.
De sporen naar Neede en Nijverdal en het grootste deel van het emplacement
zijn inmiddels verdwenen.
Het stationsgebouw is niet meer als zodanig in gebruik. In 2002 werden
de loketten gesloten en een jaar later ging ook de wachtruimte dicht.
Het stationsgebouw is tegenwoordig verhuurd aan een grafisch ontwerpbureau.
Het stationsgebouwtje verkeert in perfecte staat. Het heeft onlangs
nog een fris schilderbeurtje gehad. Ook zijn er fraaie vensterluiken
geplaatst. Ik weet niet of deze origineel zijn, maar ze staan erg
goed!
Overigens is het nog maar de vraag of het stationsgebouwtje bewaard
zal blijven. Er bestaan "herontwikkelingsplannen voor het stationsgebied"
in Rijssen, en dit belooft meestal weinig goeds voor historische stationsgebouwen.... |
|
Boven
en onder: Het stationsgebouw van Rijssen is schitterend gerestaureerd.
|
|
|
Boven: Onder dit houten perron is het originele
lage perron bewaard gebleven. Dit perron heeft overigens geen functie
meer.
|
Onder: Het eilandperron met een, voor dit formaat
station, behoorlijke overkapping.
|
versie: 10-07-2007 |