|   |  | RIJSSEN 
         
          | Maatschappij: | Kon. 
            Nederlandsche Locaalspoorweg-Maatschappij (KNLS) |   
          | Architect: | - |   
          | Bouwjaar: | 1888 |   
          | Verbouwd: | 1912 |   
          | Baanvak: | Deventer-Almelo |   
          |  |  |  
         
          | De Koninklijke 
            Locaal Spoorweg-Maatschappij Willem III (KNLS) was één 
            van de eerste lokale spoorwegmaatschappijen in Nederland. Ze werd 
            opgericht in 1880 en is tot nu toe de enige Nederlandse spoorwegmaatschappij 
            geweest die het predikaat "koninklijk" heeft gehad. De KNLS 
            had vanuit Apeldoorn spoorlijnen naar Zwolle, Dieren en Almelo. De 
            lijn Apeldoorn-Almelo "promoveerde" overigens al in 1892 
            tot hoofdspoorbaan. De exploitatie van de alle lijnen werd door de 
            HIJSM uitgevoerd. De stations van de KNLS werden, zoals bij zoveel andere maatschappijen, 
            volgens een standaardontwerp gebouwd. De KNLS-stations waren onderverdeeld 
            in drie klassen. De grootste het 1e klasse stationsgebouw, lijkt wel 
            wat op een kleinere variant van een waterstaatstation 4e klasse. In 
            totaal werden zes stations van dit type gebouwd. Daarvan is Rijssen 
            als enige bewaard gebleven. De overige stations van dit type stonden 
            in Epe, Hattem, Heerde, Laag Soeren en Twello.
 Aanvankelijk bestond het stationsgebouwtje uit een hoog middendeel 
            met lage zijvleugels. Rond 1911 werd station Rijssen flink verbouwd 
            en werden de zijvleugels opgehoogd. Ook werd er voor de ingang een 
            voorbouw geplaatst en tegen de voorkant van de linkervleugel kwam 
            een hoge uitbouw met een schuin dak. Tegen de zijkant van de linkervleugel 
            kwam een lange lage goederenloods.
 Ook het emplacement werd enorm uitgebreid. In de periode 1910 tot 
            1935 was Rijssen zelfs een spoorwegknooppunt met spoorlijnen naar 
            Deventer, Almelo, Nijverdal en Neede. Die tijd is allang voorbij. 
            De sporen naar Neede en Nijverdal en het grootste deel van het emplacement 
            zijn inmiddels verdwenen.
 Het stationsgebouw is niet meer als zodanig in gebruik. In 2002 werden 
            de loketten gesloten en een jaar later ging ook de wachtruimte dicht. 
            Het stationsgebouw is tegenwoordig verhuurd aan een grafisch ontwerpbureau.
 Het stationsgebouwtje verkeert in perfecte staat. Het heeft onlangs 
            nog een fris schilderbeurtje gehad. Ook zijn er fraaie vensterluiken 
            geplaatst. Ik weet niet of deze origineel zijn, maar ze staan erg 
            goed!
 Overigens is het nog maar de vraag of het stationsgebouwtje bewaard 
            zal blijven. Er bestaan "herontwikkelingsplannen voor het stationsgebied" 
            in Rijssen, en dit belooft meestal weinig goeds voor historische stationsgebouwen....
 |  |   
          | Boven 
              en onder: Het stationsgebouw van Rijssen is schitterend gerestaureerd. |   
          |  |   
          |  |  
         
          | Boven: Onder dit houten perron is het originele 
              lage perron bewaard gebleven. Dit perron heeft overigens geen functie 
              meer.  | Onder: Het eilandperron met een, voor dit formaat 
              station, behoorlijke overkapping. 
           |   versie: 10-07-2007 |