|
|
BEEKBERGEN,
HOLTEN, VAASSEN en EERBEEK
Maatschappij: |
Kon.
Nederlandsche Locaalspoorweg-Maatschappij (KNLS)
|
Architect: |
|
Bouwjaar:
|
1887
(Beekbergen, Eerbeek, Vaassen), 1888 (Holten) |
Baanvak: |
Deventer-Almelo (Holten)
Apeldoorn-Dieren (Beekbergen) |
|
|
|
|
De Koninklijke
Locaal Spoorweg-Maatschappij Willem III (KNLS) was één
van de eerste lokale spoorwegmaatschappijen in Nederland. Ze werd
opgericht in 1880 en is tot nu toe de enige Nederlandse spoorwegmaatschappij
die het predikaat "koninklijk" heeft gehad. De KNLS had
vanuit Apeldoorn spoorlijnen naar Zwolle, Dieren en Almelo. De lijn
Apeldoorn-Almelo "promoveerde" overigens al in 1892 tot
hoofdspoorbaan. De exploitatie van de alle lijnen werd door de HIJSM
uitgevoerd.
De stations van de KNLS werden, zoals bij zoveel andere maatschappijen,
volgens een standaardontwerp gebouwd. De KNLS-stations waren onderverdeeld
in drie klassen. Het 2e klasse KNLS-station is, vergeleken met een
1e klasse station, al een flink stuk kleiner. Het gebouw bestaat niet
meer uit een verhoogd middendeel, maar het is een laag gebouwtje.
Het gebouw is in twee gelijke helften verdeeld. De ene helft is het
feitelijke station, de andere is de woning van de stationschef. Er
zijn in totaal vijf stations van dit type gebouwd. Daarvan zijn Beekbergen,
Holten en Vaassen nog bewaard gebleven. Alleen station Holten is nog
als regulier station in gebruik, maar het stationsgebouw heeft inmiddels
functie meer. Het stationsgebouwtje werd rond 1920 uitgebreid met
een goederenloods. Het stationsgebouw zelf werd in die tijd met een
halve verdieping verhoogd. Aan de rechterzijde van het gebouw werd
in 1961 een lage uitbouw met een soort dakterras geplaatst.
Station Beekbergen ligt ook nog "aan het spoor". Het station
werd weliswaar in 1950 gesloten voor reizigersvervoer, maar kreeg
vanaf het midden van de jaren zeventig een tweede leven als "hoofdkwartier"
van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij.
Ook het stationsgebouw van Vaassen bestaat nog steeds, maar daar zijn
de sporen allang opgebroken. Het is tegenwoordig in gebruik als woning.
Nóg kleiner zijn de 3e klasse KNLS-stations. De gebouwtjes
lijken sterk op de 2e klasse-stations, maar zijn een flink stuk korter.Deze
gebouwtjes zijn, net als de 2e klasse stations, gesplitst in een woning
en een stationsgedeelte. Dit type station werd gebouwd in Colmschate,
Dijkerhoek, Eerbeek, Emst, Loenen , Teuge en Wapenveld. De stationsgebouwtjes
van Eerbeek, Emst en Loenen kregen al vrij snel na de opening een
bovenverdieping. Deze werd nu als woonruimte gebruikt. In Eerbeek
werd later ook nog een goederenloods gebouwd en zo kon het gebeuren
dat het stationsgebouw van Eerbeek groter leek als dat van het naburige
Beekbergen. Eerbeek is overigens als enige van het zevental overgebleven
en functioneert tegenwoordig als halte-plaats van de VSM-lijn Apeldoorn-Dieren.
Het stationsgebouw is in gebruik als woning. |
|
Boven en onder: Station Holten
|
|
|
|
|
Onder: Beekbergen. Het gebouw is, net als Vaassen,
nog in hun oorspronkelijke staat.
|
Onder:
Station Eerbeek. De bovenverdieping van het stationsgebouw en de
goederenloods ernaast zijn later toegevoegd
|
versie: 21-08-2007 |