Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]

 

BEEKBERGEN, HOLTEN, VAASSEN en EERBEEK

Maatschappij: Kon. Nederlandsche Locaalspoorweg-Maatschappij (KNLS)
Architect:  
Bouwjaar: 1887 (Beekbergen, Eerbeek, Vaassen), 1888 (Holten)
Baanvak: Deventer-Almelo (Holten) Apeldoorn-Dieren (Beekbergen)
   
De Koninklijke Locaal Spoorweg-Maatschappij Willem III (KNLS) was één van de eerste lokale spoorwegmaatschappijen in Nederland. Ze werd opgericht in 1880 en is tot nu toe de enige Nederlandse spoorwegmaatschappij die het predikaat "koninklijk" heeft gehad. De KNLS had vanuit Apeldoorn spoorlijnen naar Zwolle, Dieren en Almelo. De lijn Apeldoorn-Almelo "promoveerde" overigens al in 1892 tot hoofdspoorbaan. De exploitatie van de alle lijnen werd door de HIJSM uitgevoerd.
De stations van de KNLS werden, zoals bij zoveel andere maatschappijen, volgens een standaardontwerp gebouwd. De KNLS-stations waren onderverdeeld in drie klassen. Het 2e klasse KNLS-station is, vergeleken met een 1e klasse station, al een flink stuk kleiner. Het gebouw bestaat niet meer uit een verhoogd middendeel, maar het is een laag gebouwtje. Het gebouw is in twee gelijke helften verdeeld. De ene helft is het feitelijke station, de andere is de woning van de stationschef. Er zijn in totaal vijf stations van dit type gebouwd. Daarvan zijn Beekbergen, Holten en Vaassen nog bewaard gebleven. Alleen station Holten is nog als regulier station in gebruik, maar het stationsgebouw heeft inmiddels functie meer. Het stationsgebouwtje werd rond 1920 uitgebreid met een goederenloods. Het stationsgebouw zelf werd in die tijd met een halve verdieping verhoogd. Aan de rechterzijde van het gebouw werd in 1961 een lage uitbouw met een soort dakterras geplaatst.
Station Beekbergen ligt ook nog "aan het spoor". Het station werd weliswaar in 1950 gesloten voor reizigersvervoer, maar kreeg vanaf het midden van de jaren zeventig een tweede leven als "hoofdkwartier" van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij.
Ook het stationsgebouw van Vaassen bestaat nog steeds, maar daar zijn de sporen allang opgebroken. Het is tegenwoordig in gebruik als woning.
Nóg kleiner zijn de 3e klasse KNLS-stations. De gebouwtjes lijken sterk op de 2e klasse-stations, maar zijn een flink stuk korter.Deze gebouwtjes zijn, net als de 2e klasse stations, gesplitst in een woning en een stationsgedeelte. Dit type station werd gebouwd in Colmschate, Dijkerhoek, Eerbeek, Emst, Loenen , Teuge en Wapenveld. De stationsgebouwtjes van Eerbeek, Emst en Loenen kregen al vrij snel na de opening een bovenverdieping. Deze werd nu als woonruimte gebruikt. In Eerbeek werd later ook nog een goederenloods gebouwd en zo kon het gebeuren dat het stationsgebouw van Eerbeek groter leek als dat van het naburige Beekbergen. Eerbeek is overigens als enige van het zevental overgebleven en functioneert tegenwoordig als halte-plaats van de VSM-lijn Apeldoorn-Dieren. Het stationsgebouw is in gebruik als woning.
Boven en onder: Station Holten
   
Onder: Beekbergen. Het gebouw is, net als Vaassen, nog in hun oorspronkelijke staat.
Onder: Station Eerbeek. De bovenverdieping van het stationsgebouw en de goederenloods ernaast zijn later toegevoegd

 

  Free counter and web stats versie: 21-08-2007