| |
RAALTE | |
|
| | Afkorting: | Rat |
Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS)
| Type: | vereenvoudigd
Standaardtype Douma (klein) | Architect: | C.
Douma | Bouwjaar:
| 1978 | Baanvak:
| Zwolle - Almelo | | |
| |
Honderd jaar
geleden was Raalte een regionaal spoorknooppunt. Vanaf de drie perrons kon men
met de trein rechtstreeks naar Zwolle, Almelo, Deventer en Ommen reizen. Erg lang
heeft dit niet geduurd. Al in 1935 kwam hieraan een einde, toen het zeer onrendabele
lijntje Deventer - Ommen op hield te bestaan en werd opgebroken. Tot overmaat
van ramp raakte het sierlijke stationsgebouw tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar
beschadigd en raakte het zo'n veertig procent van haar totale omvang kwijt. In
1978 werd het vervangen door een nieuw stationsgebouw, één van de
laatsten van het "vereenvoudigde Standaardtype Douma". De spoorlijn
Zwolle - Almelo was tot enkele jaren geleden het laatste traject waar NS-diesels
hebben gereden. Samen met het Kamperlijntje, trouwens. Beide spoorlijnen werden
in 2017 geëlektrificeerd en sindsdien rijdt Arriva hier met elektrisch materieel
Raalte
ligt in het hart van het Overijsselse Salland, zo'n twintig kilometer ten zuidoosten
van Zwolle. Het dorp zal in 2023 haar 900-jarig bestaan vieren, wat ongetwijfeld
groots zal worden aangepakt. Vooral in de afgelopen anderhalve eeuw heeft Raalte
enorme ontwikkelingen doorgemaakt, van een klein agrarisch dorpje groeide het
in relatief korte tijd uit tot een plaats met circa 20.000 inwoners. Die groei
is mede mogelijk gemaakt dankzij de aanleg van land-, water- en spoorwegen, waardoor
het een uitstekende bereikbaarheid kreeg. Vooral de aanleg van het Overijssels
Kanaal en een doorgaande weg tussen Zwolle en Almelo (de voorloper van de huidige
N35) zorgde voor toenemende bedrijvigheid. De komst van het spoor liet daarentegen
nog enige tijd op zich wachten. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Staatslijn
Arnhem-Leeuwarden via Raalte zou worden aangelegd, maar het uiteindelijke tracé
tussen Deventer en Zwolle kwam westelijker te liggen, via Olst en Wijhe. Pas in
1881 kreeg Raalte een spoorverbinding, toen in het kader van de Derde Staatsaanleg
de spoorlijn Zwolle - Almelo werd gebouwd. Raalte kreeg hierbij een relatief fors
stationsgebouw, zeker gezien de grootte van het toenmalige plaatsje. Het gebouw
leek qua bouwstijl sterk op het nog bestaande stationsgebouw van het naburige
Heino, maar dan met de puntgevel in het midden. Het gebouw had hierdoor dus twee
zijvleugels en was bovendien veel groter. De gevels waren gedecoreerd met sierbanden
en het gebouw had aan de puntgevels houtwerk. De perrongevel had over de volle
lengte een riante luifel. De architect was vermoedelijk M.A. van Wadenooijen,
maar dit is niet zeker
In 1910 kwam de lokaalspoorlijn Deventer - Ommen
gereed. Deze door de Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij Deventer - Ommen
(oftewel: de OLDO) gebouwde spoorverbinding kruiste bij Raalte het bestaande spoor,
waardoor het station een bescheiden spoorknooppunt werd. Het stationsemplacement
werd hiertoe wat uitgebreid, waarbij het station zelfs een derde perron kreeg.
Wel met telkens slechts één spoor er tussen, trouwens. Een heel
groot succes was de lokaallijn niet, al na 25 werd ze opgedoekt en werd de spoorlijn
opgebroken. De later aangelegde provinciale weg N-348 volgt ten noorden en ten
zuiden van Raalte het tracé van het vroegere OLDO-spoor. Overigens behield
station Raalte nog zeker dertig jaar haar drie smalle perrons. Vanaf het midden
van de jaren zestig werden stapsgewijs de nog overgebleven negentiende eeuwse
stations langs de spoortraject Zwolle-Almelo-Enschede gesloopt en vervangen door
gestandaardiseerde nieuwbouw, zoals dit bij meerdere spoorlijnen gebeurde. Als
eerste werd in 1964 Wierden van een nieuw standaardstationsgebouw voorzien, zeven
jaar later gevolgd door Nijverdal. De twee andere stations waarvan het gebouw
moest worden vervangen, Borne (1975) en Raalte (1978) werden voorzien van het
eenvoudiger type standaardgebouw. Heino was het enige station dat de dans ontsprong.
Daar werd het stationsgebouw afgestoten en kreeg het een woonbestemming. In Raalte
had het oude stationsgebouw al veel van haar glans verloren. Tijdens de Tweede
Wereldoorlog raakte het gebouw als gevolg van een bombardement zwaar beschadigd,
de rechtervleugel was verwoest en werd niet meer herbouwd. Het restant van het
stationsgebouw werd witgepleisterd. Aan het begin van de jaren zeventig verloor
het haar perronluifel. Deze was kennelijk niet meer nodig toen het emplacement
werd vereenvoudigd en er slechts één eilandperron overbleef. In
1978 was het definitief gedaan met het stationsgebouw, dat net niet meer haar
eeuwfeest mocht meemaken. Maar voordat het tegen de vlakte ging werd naast het
oude gebouw het nieuwe stationsgebouw van Raalte gebouwd. Het nieuwe stationsgebouw
werd dus een "vereenvoudigd Standaardtype Douma", één
van de laatsten die zijn gebouwd. Raalte was tevens het laatste station dat slachtoffer
werd van de systematische stationsvervangingen. Het gebouw is één
van de elf kleinere gebouwen van dit type, toch is het iets afwijkend ten opzichte
van de eerdere exemplaren. Net als het vrijwel gelijktijdig gereed gekomen stationsgebouw
van station Barneveld Centrum, trouwens. Voor deze twee gebouwen werd namelijk
slechts één kleur baksteen gebruikt, het "torentje" had
dus dezelfde kleur als de rest van het gebouw. Een ander verschil was dat aan
de perrongevel geen uitbouw meer was, maar daarin was dit gebouw bepaald niet
de enige. Als stationsgebouw heeft het maar iets meer dan vijftien jaar dienstgedaan.
Halverwege de jaren negentig verloor het haar loket en kreeg het een horecafunctie.
In 2012 of 2013 werd het gebouw in een zwart jasje gestoken.
|
Boven:
Het huidige stationsgebouw van Raalte kwam in 1978 gereed. Samen met het _in spiegelbeeld
gebouwde, maar verder geheel identieke- stationsgebouw van station Barneveld Centrum
zijn dit de jongste, nog bestaande standaard stationsgebouwen die door architect
Douma zijn ontworpen. Het gebouw is de kleinere versie van het vereenvoudigde
Standaardtype Douma. Het stationsgebouw van Raalte kreeg al in 1994 een horecafunctie,
waarbij nog enige tijd een NS-servicepunt aanwezig was. Ergens in 2012 of 2013
kreeg het gebouw een donkere kleur. Ook is het gebouw inmiddels flink verbouwd,
vooral aan de perronzijde. Aan de straatgevel werd een overdekt terras aangebouwd... .
. Onder:
Het oude en het nieuwe stationsgebouw, gebroederlijk naast elkaar. Wat direct
opvalt zijn de ogenschijnlijk geringe afmetingen van het nieuwe gebouw. Zelfs
de ingekorte versie van het oude gebouw was aanzienlijk groter dan haar opvolger.
Wat trouwens niet te zien is; het huidige stationsgebouw staat opvallend ver van
het perron... .
| |
| | | | Onder:
Het eerste stationsgebouw van Raalte in volle glorie. De totale gevellengte bedroeg
ongeveer 40 meter, ruim twee keer zo groot als het huidige gebouw. Het deed -zeker
vanaf dit standpunt gezien- wel wat denken aan het stationsgebouw van Sliedrecht,
maar dan zonder het hoge middendeel. Deze afbeelding toont het station zoals het
er rond 1900 uitzag. Vanuit de richting Heino komt een trein het station binnen,
getrokken door -vermoedelijk- een Staatsspoor-stoomlokomotief uit de serie 800
(de latere NS-serie 1700). Het station had toen nog twee smalle perrons, later
zou er nog eentje bijkomen. Overigens heeft het station ook nu nog een bijzonder
smal eilandperron
.
| | | | | Onder:
Het stationsgebouw, zoals het er kort na de Tweede Wereldoorlog uitzag. Op 23
maart 1945, zes slechts zes weken voor de bevrijding, werd Raalte getroffen door
een geallieerd bombardement, waarbij ook het stationsgebouw zwaar beschadigd raakte.
De rechtervleugel werd compleet verwoest en werd naderhand niet meer herbouwd.
De rest van het gebouw werd wel hersteld, maar verdween vervolgens achter een
dikke pleisterlaag... .
| Onder:
Even ten oosten van het station, vlakbij de spoorbrug over het Overijssels Kanaal,
staat deze voormalige dubbele dienstwoning. Deze "Wederopbouw-Dienstwoningen"
werden kort na de Tweede Wereldoorlog in serie gebouwd, naar een standaardontwerp
van S. van Ravesteyn. Ze bestonden uit één tot maximaal vier woningen.
Van de tientallen exemplaren die zijn gebouwd zijn er maar een paar overgebleven.
Dit exemplaar, dat sinds enige jaren weer haar originele geveltekens terug heeft,
is één van de gaafste voorbeelden. .
| | | | |
versie: 9-11-2022 |