|
|
PUTTEN
|
|
|
Afkorting: |
Pt |
Maatschappij: |
Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
|
Architect: |
H.G.J. Schelling |
Bouwjaar:
|
1930 |
Baanvak: |
Amersfoort-Zwolle |
|
|
|
|
|
In 2013 is het 150 jaar geleden dat het eerste
deel van de Centraalspoorweg (de spoorlijn Utrecht-Kampen, via Amersfoort
en Zwolle) in gebruik werd genomen. Op 20 augustus 1863 kwam het
gedeelte tussen Utrecht en Hattemerbroek gereed, waarbij ook Putten
al meteen een eigen station kreeg. Al zal lang niet iedereen hier
gelukkig mee geweest zijn. Om te beginnen ligt het station opvallend
ver van de dorpskern, ruim anderhalve kilometer. Het verhaal hierbij
gaat dat de door de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-maatschappij
(NCS) ingehuurde aannemer zo goedkoop mogelijk wilde werken en dus
ook niet te veel aan grondaankopen uit wou geven. De eigenaar van
een landgoed in de buurt van Putten was bereid de benodigde grond
voor de spoorlijn af te staan, maar als tegenprestatie diende het
station wel in de directe omgeving van zijn landhuis te worden gebouwd.
Dat dit nadelig voor het dorp uit zou pakken werd kennelijk op de
koop toegenomen. Daarnaast moest er kennelijk ook op het stationsgebouw
worden beknibbeld. Want ondanks het feit dat Putten in die tijd
ongeveer 4000 inwoners telde moest de plaats het doen met het op
één na kleinste type stationsgebouw van de NCS. Het
gebouwtje was een standaardgebouw van het type 3e klasse, hetzelfde
type dat bijvoorbeeld ook in Nunspeet -dat toen trouwens zo'n 2000
inwoners minder (!) had- werd gebouwd.
Het wekt dan ook geen verbazing dat het gebouw al snel te klein
werd. Al na dertien jaar werd het gebouw uitgebreid met zijvleugels.
In de daaropvolgende jaren werd het gebouw nog een paar keer verbouwd,
maar het bleef uiteindelijk toch behelpen. Kennelijk wenste NCS
niet al te veel geld voor het station uit te willen trekken
Pas aan het einde van de jaren twintig, de NCS is dan al jaren tevoren
overgenomen door de Staatsspoorwegen, komt hier verandering in.
Niet alleen de doelmatigheid van het gebouw liet al jaren te wensen
over, inmiddels was ook de bouwkundige staat flink achteruit gegaan.
In 1929 begon de bouw van een nieuw stationsgebouw, dat een jaar
later haar deuren opende. Het nieuwe gebouw was een ontwerp van
H.G.J. Schelling en was het derde stationsgebouw van de hand van
deze architect dat gereed kwam. Na de wat strenge kubistische stationsgebouwen
van Naarden-Bussum en Sittard kreeg dit gebouw een wat meer landelijke
uitstraling. Dit betekende trouwens niet dat de expressionistische
stijl van Schelling helemaal overboord werd gegooid. De platte daken
zijn hier helemaal verdwenen, opvallend hoge schilddaken domineren
het gebouw. Van uitsluitend rechte en strakke lijnen was eveneens
geen sprake meer. Dat begint al direct bij de ingang van het stationsgebouw,
welke hier een opvallende halfronde deur is. Die ingang bevindt
zich trouwens niet in de voorgevel, maar in de zijkant van het centrale
deel van het gebouw. Die zijdelingse positie werd (vermoed ik) vooral
bepaald door de ligging van de Stationsstraat. Deze weg ligt als
een doorgaande weg naast het station waarbij deze het spoor onder
een enigszins schuine hoek kruist. De ingang is hierdoor duidelijk
vanaf deze weg te zien, terwijl de feitelijke voorgevel aan een
doodlopend pleintje ligt. Ook de oorspronkelijke indeling van het
gebouw was hier helemaal op toegespitst. In de rechtervleugel (het
gedeelte tussen de Stationsstraat en de ingang) waren de wachtruimten
te vinden. In de linkervleugel waren de bagage- en goederenafdeling
terwijl in het centrale deel een halletje met het lokettenfront
en dienstruimten waren. Vanuit het wat lagere gedeelte aan de perronzijde
van het gebouw werden vroeger de seinen en wissels bediend. Opmerkelijk:
voor de bediening van de overweg moest men even naar buiten
Er is inmiddels heel veel veranderd. De beveiliging is allang gemoderniseerd
en ook de overweg wordt al sinds enige decennia niet meer met de
hand bediend. Enkele jaren geleden werd het emplacement flink vereenvoudigd,
waarbij de in onbruik geraakte goederensporen zijn opgebroken. De
loketfunctie werd al ergens halverwege de jaren negentig opgeheven
en op een enkele wachtruimte na heeft het gebouw geen stationsfunctie
meer. Nadat het stationsgebouw haar oorspronkelijke functie verloor
werd het verhuurd aan een uitzendorganisatie, dat er tot 2009 heeft
gezeten. Hierna heeft het gebouw een tijdje leeggestaan, maar sinds
2011 is het voormalige stationsgebouw weer volop in gebruik. Er
zitten nu een antiek / curiosawinkeltje en een koffiehuis in. Nog
altijd is helemaal aan het einde van de rechtervleugel een kleine
wachtruimte, maar deze heeft toch echt wel betere tijden gekend
|
|
Boven:
Het huidige stationsgebouw van Putten is het tweede exemplaar
en werd in december 1930 in gebruik genomen. Na de kubistische
stationsgebouwen van Sittard en Naarden-Bussum gaf architect H.G.J.
Schelling dit gebouw een wat meer landelijke uitstraling. De halfronde
deur trekt onmiddellijk de aandacht, het was dan ook de ingang
van het stationsgebouw.
|
|
|
|
Boven
en onder: Het eerste stationsgebouwtje (boven) was een onwaarschijnlijk
klein gebouwtje, naast de gebruikelijke faciliteiten zat er ook
nog een dienstwoning in voor de stationschef. Waarom NCS zo'n
klein gebouwtje in Putten, dat destijds zo'n vierduizend inwoners
telde, is een raadsel. Er werden trouwens drie van dergelijke
gebouwtjes opgetrokken, naast Putten stonden ze ook in Nunspeet
en in Hattemerbroek (beide plaatsen waren overigens in die tijd
véél kleiner dan Putten) en het was het op één
na kleinste type stationsgebouwtje van deze maatschappij. Al na
13 jaar werden de gebouwtjes uitgebreid, alledrie tegelijk en
ook op ongeveer dezelfde manier (onder). Het kenmerkende hoge
vierkante deel was hierna zo'n beetje het enige wat nog aan het
oorspronkelijke gebouwtje herinnerde. De drie stationsgebouwen
zijn inmiddels gesloopt, het voormalige stationsgebouw van Hattemerbroek
was tot ongeveer 1970 als laatste overgebleven.
|
|
(ansichtkaart)
|
|
|
|
|
Onder:
De karakteristieke ingang van het stationsgebouw. Enkele jaren
geleden werd de deur weer in de oorspronkelijke staat hersteld.
Of die okergele kleur ook authentiek is weet ik niet. Het staat
in ieder geval wel...
|
Onder:
In het voormalige stationsgebouw is nog één wachtruimte
dat nog altijd in gebruik is. Een erg aantrekkelijke ruimte is
het echter allerminst, er bestaan tegenwoordig isoleercellen die
-vergeleken hiermee- er een stuk beter uitzien...
|
|
|
|
|
Onder:
Een wat oudere foto van het station, genomen in september 2006.
Prominent in beeld is de voetgangersbrug, welke in 1972 werd
geplaatst. Ten tijde van deze foto was het viaduct aan een verfbeurtje
toe, hetgeen uiteindelijk in 2009 werd uitgevoerd. De brug kreeg
hierbij een aanzienlijk lichtere kleur. Helemaal aan de linkerkant
van de foto is een (toen nog nieuwe) digitale treinaanwijzer
te zien, die onder andere op dit station werd uitgetest voordat
ze landelijk werden ingevoerd. Het einde van de proef betekende
ook meteen het einde van de digitale treinaanwijzers op de perrons
van dit station. Alleen een enkele display bij de toegang naar
het eerste perron en de bekende gele vertrektijdenborden geven
actuele vertrektijden aan. Overigens heeft dit station, afgezien
van de genoemde proef, nooit CTA-bakken gehad.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Rond 2007 werd het grootste deel van het emplacement opgeruimd,
op de twee doorgaande sporen (uiteraard) en twee inhaalsporen
aan de Ermelose kant van het station na. Alle goederensporen zijn
verdwenen en ook Benegas, dat vroeger een eigen spooraansluiting
had, is inmiddels "spoorloos". Op deze foto is een klein
gedeelte van die genoemde inhaalsporen te zien. De aftakking met
direct daarvoor een stootblok was vroeger een kopspoor dat tot
achter het tweede perron doorliep. Rechts op de foto staat een
voormalige dienstwoning.
|
Onder:
De perrongevel, met rechts de vroegere goederenvleugel. Aan de
linkerkant het naar voren uitstrekkende gedeelte, waarin vroeger
post T was. Inmiddels is in dit gedeelte van het stationsgebouw
een koffiehuis gevestigd.
|
|
|
|
|
versie: 20-06-2013 |