|
|
(tot
11 december 2016: KOOG-ZAANDIJK)
Afkorting: |
Zzs (was:Kzd) |
|
Maatschappij: |
Hollandsche IJzeren Spoorweg
Maatschappij (HIJSM) |
Architect: |
H.G.J. Schelling |
Bouwjaar:
|
1930 |
Gesloopt: |
1976 (stationsgebouw) |
Baanvak: |
Zaandam-Uitgeest |
|
|
|
|
Midden
in de Zaanstreek, niet ver de wereldberoemde Zaanse Schans, staat
een station dat bijna opvalt door onopvallendheid. Het huidige station
Zaandijk Zaanse Schans is inmiddels ruim 85 jaar oud en is daarmee
het oudste nog bestaande "stationsgebouw" aan de Zaanlijn
dat nog in functie is. De gemiddelde forens zal er niet zoveel oog
voor hebben als hij of zij hier op de trein wacht. De gemiddelde toerist
evenmin
Dit station staat vlakbij de vroegere grens van de toenmalige gemeenten
Koog aan de Zaan en Zaandijk, op het grondgebied van eersgenoemde
voormalige gemeente. Oorspronkelijk was het een van de vier 3e klasse
waterstaatstations langs de Zaanlijn (de spoorlijn Amsterdam-Uitgeest)
en werd in 1869 onder de naam Koog-Zaandijk geopend. Zoals wel vaker
gebeurde, als twee dorpen een gezamenlijk station krijgen, was er
gesteggel over de locatie van het nieuw te bouwen station. Koog aan
de Zaan had al plannen voor een nieuwe stationslaan, waar als afsluiting
ervan een station moest komen. Zaandijk zag het station liever wat
noordelijker verrijzen, bij het toenmalige Guispad (de huidige Guisweg),
destijds de gemeentegrens. Waar iedereen het kennelijk wel over eens
was, was dat het station op het grondgebied van Koog aan de Zaan werd
gebouwd. Uiteindelijk werd gekozen voor een middenweg, namelijk tussen
de twee gewenste locaties in.
Aan het einde van de jaren twintig ondergingen zowel het station als
de directe omgeving ervan een ware metamorfose. Directe aanleidingen
hiervoor waren de elektrificatie van de Zaanlijn en de aanleg van
een nieuwe provinciale weg tussen Limmen en de Hemweg, waarbij deze
in de Zaanstreek grotendeels pal naast het spoor werd aangelegd. Het
oude stationsgebouw stond hierbij kennelijk wat in de weg en werd
gesloopt. Er kwam een nieuw station, dat iets zuidelijker kwam te
liggen. Inderdaad, tegenover de door Koog aan de Zaan zo gewenste
Stationsstraat. Het bestond uit een eilandperron met daarop twee gebouwtjes
onder een overkapping en langs de nieuwe provinciale weg een stationsgebouw.
De architect van het station was H.G.J. Schelling. Het stationsgebouw
deed, qua bouwstijl wel wat denken aan dat van station Putten, dat
trouwens ook een ontwerp van Schelling is en ongeveer gelijktijdig
werd gebouwd.
Het stationsgebouw was modern van vorm, maar had onmiskenbaar de klassieke
opzet (hoger middendeel en lagere zijvleugels). Die zijvleugels waren
verschillend van lengte. De linkervleugel was wat langer en was bedoeld
voor het goederenvervoer, in de kortere rechtervleugel waren vooral
dienstruimten. Het middendeel stak wat naar voren uit. De grotere
hoogte van dit deel werd bereikt doordat het dak hier wat hoger was.
Aan de voorzijde en langs de zijkanten van het vooruitstekende deel
lag ook de dakvoet wat hoger. De voorgevel was symmetrisch van vorm
en bestond voornamelijk uit hoge en smalle verticale vensters. Aan
de uiteinden waren de deuren, aan beide zijden één.
De linkerdeur was de ingang, de rechter de uitgang.
Op het eilandperron staan twee perrongebouwtjes, verbonden door een
perronoverkapping. Die overkapping heeft een lichte V-vorm en is tevens
het dak van de perrongebouwen. Die gebouwen zijn erg eenvoudig van
constructie. Ze bestaan voornamelijk uit houten skeletten, waarbij
de wanden opgevuld zijn met baksteen. Dit principe zou Schelling ook
toe gaan passen bij de stationsgebouwen van Boskoop en Waddinxveen,,
zij het dat bij die gebouwen stalen skeletten de basis vormen.
Halverwege de jaren zeventig ondergingen het station en de omgeving
wederom grote veranderingen. De provinciale weg moest worden verbreed
en wederom stond het stationsgebouw in de weg. In 1976 werd het dan
ook gesloopt en dit keer kwam er geen nieuw exemplaar voor in de plaats.
Dat was ook niet meer nodig, het loket en de dienstruimten werden
nu ondergebracht in de perrongebouwen en doordat het goederenvervoer
per spoor ook al flink was afgenomen was een goederenloods niet meer
nodig. Voor de reizigers kwamen er wel wat kleine verbeteringen. Voortaan
hoefden ze niet meer die drukke verkeersweg over te steken, want tegelijkertijd
werd het perrontunneltje verbouwd tot voetgangerstunnel. Die tunnel
werd ook doorgetrokken naar de achterzijde van het station. De beschutting
op het perron werd verbeterd doordat langs de randen extra beplating
werd aangebracht. Wel werd de overkapping wat ingekort. Qua uitstraling
degradeerde station Koog-Zaandijk helaas tot een wat anonieme halte
langs een drukke spoorlijn en dito verkeersweg.
Ook op dit station is het loket allang verdwenen, hier gebeurde dit
in 2005. Het voormalige plaatskaartenkantoor werd verbouwd tot kiosk,
later werd het een broodjeszaak. Tot enkele jaren geleden maakte het
station een nogal verpauperde indruk. In de beplating rondom de perronoverkapping
zaten gaten en ook de perrongebouwtjes zagen er verwaarloosd uit.
Om nog maar te zwijgen over de toegangen naar de Kogertunnel, zoals
de tunnel onder het station genoemd wordt. Maar onlangs werd het station
flink opgeknapt, waarbij alle panelen langs de dakrand werden vervangen.
Ook kreeg het houtwerk een vers verflaagje. Wanneer dit is gebeurd
weet ik niet precies, maar in ieder geval tussen 2008 en 2012. In
2013 werd het zuidelijke perrongebouw voor een groot deel gesloopt,
om zo -onder andere- een lift te kunnen installeren. Ook werd de wachtruimte
verbeterd en kreeg de Kogertunnel betere verlichting. De perronoverkapping
werd na de werkzaamheden weer herbouwd.
Met ingang van de nieuwe dienstregeling 2017 werd de naam van het
station gewijzigd in Zaandijk Zaanse Schans. |
|
Boven:
Eén van de drie toegangen naar de Kogertunnel en het station.
Dit is de middelste van de drie en staat ongeveer op de plek waar
het vroegere stationsgebouw (zie de derde afbeelding) heeft gestaan.
De tunnelingang ligt volledig ingeklemd tussen het spoor, een
fietspad, een bushalte en de drukke Provincialeweg. Van de drie
toegangen is dit nog de meest aantrekkelijke. Dat zegt feitelijk
al genoeg over die twee andere ingangen, aan de uiteinden van
de tunnel.
|
|
Onder:
Station Koog-Zaandijk, ruim een eeuw geleden. Het eerste stationsgebouw
was een exemplaar van het nieuwe type 3e klasse waterstaatstation.
Van dit type stationsgebouw is nog maar één exemplaar
bewaard gebleven en staat in Zuidbroek. De omgeving is onherkenbaar
veranderd. Het water voor het station heeft plaatsgemaakt voor
de Provincialeweg, en van een open landschap is allang geen sprake
meer...
|
|
(ansichtkaart)
|
|
|
Onder:
Het tweede stationsgebouw, kort na de ingebruikname van het nieuwe
station. Dit stationsgebouw heeft maar betrekkelijk kort bestaan,
al na 45 jaar viel het ten prooi aan de sloper. Ter vergelijking;
het allereerste station heeft het zo'n 61 jaar uitgehouden
|
|
(ansichtkaart)
|
|
|
Onder:
het huidige station bestaat slechts uit een eilandperron met daarop
twee perrongebouwtjes onder één overkapping. De
semi-transparante panelen langs de dakranden van de perronoverkapping
zijn nog vrij nieuw. Ze vervingen de vorige panelen, die uit golfplaat
bestonden en op diverse plaatsen flink beschadigd waren. Die panelen
waren trouwens verre van origineel. Ze werden in 1976 geplaatst
en waren destijds eveneens semi-transparant, al was dáár
op het laatst allang geen sprake meer van...
|
Onder:
de perrongebouwtjes bestaan uit houten skeletten, waarbij de wanden
zijn opgevuld met baksteen. Deze manier van bouwen, met duidelijk
zichtbare skeletten, werd kenmerkend voor de stationsgebouwen
van Schelling uit de eerste helft van de jaren dertig.
|
|
|
|
|
Onder:
Het station is inmiddels al meer dan tachtig jaar oud, al zou
je het er op het eerste gezicht niet van af zien. Dat de perrongebouwen
en de overkapping (nog) geen monumentale status hebben is niet
zo verwonderlijk. Het mist simpelweg die monumentale uitstraling,
en dat is eigenlijk best wel jammer...
|
|
|
|
versie: 29-05-2013 (bijgewerkt:
17-01-2017) |