Maatschappij tot Exploitatie van
Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect:
M.A. van Wadenoijen
Bouwjaar:
1879
Baanvak:
Arnhem-Nijmegen
Even
ten westen van Arnhem ligt Oosterbeek. Al in 1845 kreeg dit dorp een
eigen station langs de NRS-spoorlijn Utrecht-Arnhem (het nog steeds
bestaande station Oosterbeek).
In 1875 werd een Derde Spoorwegwet aangenomen, maarmee nog eens tien
nieuwe spoorlijnen van overheidswege konden worden aangelegd. De eerste
van deze tien spoorlijnen was de lijn Arnhem-Nijmegen-Venlo. De exploitatie
kwam in handen van Staatsspoor. Waarschijnlijk om de directe concurrentie
met de NRS aan te gaan, werd in Oosterbeek een tweede station gebouwd.
Opmerkelijk genoeg kreeg dit nieuwe station aanvankelijk nog de naam
"Oosterbeek", dus zonder toevoeging "-Laag". Het
al bestaande NRS-station heette namelijk al Oosterbeek-Hoog. Pas in
1907 werd de naam van het station gewijzigd in "Oosterbeek-Laag".
Met dit stationsgebouw werd een nieuw tijdperk in de stationsarchitectuur
ingeluid, waarbij definitief werd afgestapt van de strenge symmetrische
bouwstijl van de "waterstaat tijdperk". Het stationsgebouw
is veel speelser vormgegeven en doet wel wat denken aan een groot
chalet.
Oorspronkelijk bestond het stationsgebouw uit een laag middendeel
en twee verschillende eindgebouwen, die haaks ten opzichte van het
middendeel stonden. Het lage linker eindgebouw was een typisch stijlkenmerk
van Van Wadenooijen, dat later ook bij zijn stationsgebouwen van -bijvoorbeeld-
Heino en Loppersum terugkeerden. In het hoge rechter eindgebouw bevond
zich de stationswoning.
Ook nieuw (en dat geldt zeker voor de stations die tot dan toe door
de Nederlandse Staat waren gebouwd!) zijn de versieringen. Zo bestaat
het dak uit twee kleuren dakpannen, welke in een kruismotief waren
gelegd, en waren de topgevels versierd met fraai houtsnijwerk.
In grote tegenstelling tot het hoger, maar veel gunstiger gelegen,
NRS-station werd Oosterbeek-Laag namelijk nooit een succes. Daarvoor
lag het station veel te ver afgelegen van het dorp. Bovendien stond
het ook nog eens aan de "verkeerde" kant van de spoorbaan,
namelijk aan de Arnhemse zijde. Al in 1938 werd het reizigersvervoer
gestaakt.
Station Oosterbeek-Laag kende nóg een primeur: het is het allereerste
stationsgebouw in Nederland dat werd voorzien van een toren. Door
de hoge spits deed het nog wel aan een kerktoren denken. Die torenspits
is overigens allang verdwenen. Het verhaal gaat dat tijdens het begin
van de operatie "Market Garden", op 17 september 1944, Britse
soldaten bij het station in een hinderlaag liepen. Er bleek een sluipschutter
in de stationstoren te zitten Even daarvoor werd de nabijgelegen
spoorbrug over de Rijn opgeblazen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd een groot deel van Oosterbeek
met de grond gelijkgemaakt. Vooral tijdens de dramatisch verlopen
"Slag om Arnhem" (september 1944) heeft het dorp het zwaar
te verduren gehad. Ook het stationsgebouw raakte zwaar beschadigd.
Het grootste deel van het voormalige stationsgebouw werd dan ook kort
na de oorlog gesloopt. Alleen het hoge rechter eindgebouw en de goederenloods
(die slechts lichte schade opliep) bleven bewaard. De toren moest
het voortaan zonder spits doen.
Het had overigens maar weinig gescheeld of dit restant van het stationsgebouw
had er ook niet meer gestaan. In 1983 stond het nog op de nominatie
om gesloopt te worden. Het waren krakers die destijds de sloop verhinderden.
In de afgelopen jaren is de omgeving van dit voormalige station behoorlijk
op de schop gegaan. Vanwege de aanleg van de Betuwelijn werden langs
de spoorbaan hoge geluidsschermen geplaatst.
Boven:
Het
voormalige stationsgebouw van Oosterbeek is tegenwoordig ingeklemd
tussen geluidsschermen en staat op een wat rommelig bedrijventerreintje.
Van het oorspronkelijke stationsgebouw is slechts een klein deel
overgebleven. Ook de goederenloods is nog volledig intact.
Onder:
Het
stationsgebouw zoals het er rond de eeuwwisseling uitzag. Let
ook eens op het fraaie motief waarin de dakpannen zijn gelegd.
Daar is tegenwoordig weinig meer van over, maar er bestaan plannen
om het kruismotief weer terug te plaatsen. (ansichtkaart)
Onder:
Een plattegrond uit de jaren dertig van Oosterbeek en omgeving
met daarop de locaties van de beide stations.
Onder:
Het zwaar beschadigde stationsgebouw, kort na de Tweede Wereldoorlog.
Op het eerste gezicht lijkt het hoge gedeelte veel zwaarder beschadigd
te zijn dan de rest van het stationsgebouw. Toch zou juist dit
gedeelte van het gebouw bewaard blijven. De torenspits is hier
nog zichtbaar, maar zou korte tijd later ook gesloopt worden.
Onder:
Een
historische ansichtkaart uit het begin van de twintigste eeuw
(plm. 1906) met daarop het complete station, inclusief het tweede
perron met wachthokje.