Home ] Terug naar periode 1860-1880 ]Vorige station ] Volgende station ]Volgende pagina ]

   
 
ALPHEN AAN DEN RIJN

 

(ALFEN, ALFEN-OUDSHOORN, ALPHEN-OUDSHOORN, ALPHEN AAN DE RIJN, ALPHEN A/D RIJN)

   
Afkorting: Apn
Maatschappij: SpoorwegMaatschappij Leiden-Woerden (LW)
Architect: onbekend
Bouwjaar: 1879
Gesloopt: oktober 2007
   
   

In het najaar van 2007 werd het karakteristieke stationsgebouw van Alphen aan den Rijn, met haar opvallende hoge tentdak, met de grond gelijkgemaakt. Daarmee verdween het laatste, nog overgebleven stationsgebouw van de voormalige Spoorweg-Maatschappij Leiden Woerden (LW).
Het stationsgebouw werd in het najaar van 1878 - gelijktijdig met de spoorlijn Leiden-Woerden - in gebruik genomen. Al snel kreeg het echter te kampen met verzakkingen en ernstige scheurvorming in de muren. Het werd zelfs zo erg, dat het stationsgebouw al na een paar maanden moest worden afgebroken. Er werd een zwaardere fundering gelegd, waarop het stationsgebouw weer werd herbouwd. In december 1879, ruim dertien maanden na de opening van de spoorlijn, werd het herbouwde stationsgebouw weer in gebruik genomen. Dit was slechts één van de tegenslagen die de, nog jonge, spoorwegmaatschappij Leiden-Woerden tijdens de aanleg van haar spoorlijn te verduren kreeg.
Het is 1875 als de Spoorwegmaatschappij Leiden-Woerden (LW) wordt opgericht. Kort daarop begon men met de aanleg van een spoorlijn tussen Leiden en Woerden, via Alphen aan den Rijn (dat toen nog Alphen heette) en Bodegraven.
Door diverse tegenslagen vielen de bouwkosten veel hoger uit dan was voorzien. Desondanks werd de spoorlijn in het najaar van 1878 in gebruik genomen. De exploitatie van de spoorlijn werd overigens verzorgd door de NRS, die ook de aanleg grotendeels financierde. Nadat de NRS in 1890 werd opgedoekt ging, kwam de exploitatie in handen van Staatsspoor. De LW bleef wel de eigenaar van de lijn, maar ook zij gingen negen jaar later failliet. In 1899 werd de lijn eigendom van de Nederlandse Staat.
In 1914 wordt Alphen een bescheiden spoorwegknooppuntje als de lokaalspoorlijn naar Uithoorn in gebruik wordt genomen. Deze lijn was één van de lijnen die de HESM in en rond de Haarlemmermeer liet aanleggen. Een groot succes is deze lijn nooit geworden. Een volwaardiger knooppunt wordt Alphen in 1934 als in dat jaar de spoorlijn naar Gouda wordt geopend. Dankzij deze lijn profiteerde Alphen aan den Rijn als spil in de spoorwegverbindingen naar Leiden, Gouda en Utrecht. Het zwaar verlieslijdende HESM-lijntje naar Uithoorn heeft echter niet van deze uitbreiding kunnen profiteren en werd een jaar later opgeheven.
In 1935 werd de lijn opgeheven en twee jaar later werd het spoor opgebroken.
De spoorlijn Leiden-Woerden werd in 1950 geëlectrificeerd. Zes jaar later werd ook het baanvak Alphen - Gouda "onder de draad gebracht". In deze tijd begon Alphen aan den Rijn aan een explosieve groei. Door de gunstige ligging tussen de steden Leiden, Gouda en Utrecht groeide Alphen aan den Rijn, mede dankzij het spoor, uit tot een grote forensenplaats.
Sinds 2003 wordt het baanvak Alphen-Gouda, bij wijze van proef, met zogenoemd light-rail materieel verreden. Daarvoor moesten op het station van Alphen aan den Rijn wat aanpassingen aan het emplacement worden verricht. Er kwam een derde perron, enkele opstelsporen en een wasinstallatie voor de nieuwe treinstellen. Deze treinstellen zijn overigens in feite sneltrams, daardoor werd het derde perron een laag perron.
In de komende jaren gaat het stationsgebied rigoureus op de schop. Daarbij heeft het stationsgebouw inmiddels het veld moeten ruimen... Als alles volgens planning verloopt is staion Alphen a/d Rijn in 2013 getransformeerd tot een ov-knooppunt, waarin trein (vanuit Utrecht), sneltram/lightrail (vanuit Leiden en Gouda) en bus samenkomen.

 

 

Boven: Het stationsgebouw van Alphen aan den Rijn, gefotografeerd op 28 oktober 2006. Exact één jaar later resteerden nog slechts een paar restjes puin van het stationsgebouw.
Onder: Perronzijde. Rechts de light-rail trein naar Gouda
 
Onder: Het stationsgebouw, enkele weken voor de sloop. Op het gebouw zijn diverse protestteksten aangebracht zoals "Nog heel even genieten" en "Morituri te salutant" (Zij die op het punt staan te sterven groeten u) Het mocht echter niet meer baten...
Bron: Stationsweb.nl (Foto: C. Heineman)
 
Onder: Een impressie van het nieuwe stationsgebied.

(Bron: Gemeente Alphen aan den Rijn)

 

  Free counter and web stats versie: 24-04-2008